U, Aegon en de Richtlijn Verzekeringsdistributie
Op 1 oktober is de Richtlijn Verzekeringsdistributie van kracht geworden. Deze richtlijn (in het jargon Insurance Distribution Directive of IDD) is deels opgenomen in wet- en regelgeving en deels verwoord in een aantal Europese verordeningen, die in de hele EU gelden.
Er is al veel gepubliceerd over de nieuwe wetgevingen. Daar gaan we nu niet uitgebreid op in. Hieronder leest u enkele aandachtspunten in onze samenwerking.
Introductie Insurance Product Information Document (IPID) voor schadeproducten
De verzekeringskaarten zijn aangepast aan de nieuwe Europese verplichtingen. Die verzekeringskaart moet bij de start van een advies- en bemiddelingstraject voor schadeproducten schriftelijk aan de klant worden gegeven. Dit hoeft niet schriftelijk als de klant expliciet toestemming heeft gegeven voor digitaal verstrekken. U vindt deze verzekeringskaarten op de verschillende productpagina’s op aegon.nl. Ook vindt u deze op het Aegon Intermediair Portal zowel op de verschillende productpagina’s als bij de downloads.
Doelgroepsomschrijvingen – wat verandert er per 1 oktober 2018?
De IDD schrijft voor dat wij als aanbieder u informeren over de doelgroep waarvoor onze producten gemaakt zijn. Dit doen wij in de productinformatiedocumentatie. Daarin vindt u ook andere relevante informatie over wat het product voor de klant doet. Deze vindt u van de verschillende producten op onze Aegon Intermediair Portal. Die informatie houden we up-to-date zodat u altijd in staat bent uw klant goed te informeren.
Informatie van u naar ons
In de wet- en regelgeving is niet alleen geregeld dat wij u moeten informeren over onze producten en de nodige documentatie moeten geven om uw werk goed te kunnen doen, maar ook dat u informatie aan ons aanlevert. Onmiddellijk zodra u merkt dat een product niet geschikt is voor de doelgroep zoals wij die beschreven of dat het niet doet wat het beoogt, zeker als dat tot nadeel van de klant is, bent u verplicht dat aan ons te melden en eventueel de verkoop van het product te stoppen. Uw accountmanager is uw gesprekspartner. In overleg kijken we, als dat nodig is, hoe we nadelige gevolgen voor de klant kunnen beperken of wegnemen.
Heeft u vragen?
We snappen goed dat dit best ingewikkeld is. Het is wel belangrijk goed kennis te nemen van wat deze nieuwe wet-en regelgeving precies inhoudt en betekent voor ú en uw klanten. Wilt u meer hierover weten? Dan helpen we u graag.