Aegon gaat pensioenen van arbeidsongeschikten repareren

Arbeidsongeschiktheid is soms niet of niet op tijd bij ons gemeld. Dat gaat ten koste van het pensioen. Op advies van de Ombudsman Pensioenen repareren we dit.

Sommige arbeidsongeschikte werknemers hebben te weinig pensioenrechten

De Ombudsman Pensioenen heeft in zijn jaarverslag 2015 een aanbeveling gedaan aan alle pensioenuitvoerders. Deze aanbeveling gaat over de toekenning van premievrijstelling en arbeidsongeschiktheidspensioen van werknemers met een pensioenregeling. Is de arbeidsongeschiktheid niet doorgegeven aan de pensioenuitvoerder? Of is dit te laat gebeurd? Dan hebben deze werknemers volgens de Ombudsman mogelijk te weinig pensioenrechten gekregen. Ze hebben dan recht op ‘pensioenreparatie’ vanaf 1 januari 2009 of de latere datum van hun arbeidsongeschiktheid. Dit geldt ook voor deelnemers die al gepensioneerd zijn.

We weten in grote lijnen om welke deelnemers het gaat

De afgelopen maanden hebben we onze portefeuille zorgvuldig geanalyseerd. Onder meer door de gegevens in onze administratie te vergelijken met informatie van het UWV. Dankzij deze analyse weten we nu in grote lijnen welke deelnemers in aanmerking komen voor reparatie. 

Deelnemers die recht hebben op reparatie krijgen een brief

We verwachten in het derde kwartaal te starten met het inlichten van de deelnemers. De deelnemer ontvangt dan een brief waarin hij leest waarom hij in aanmerking komt voor reparatie. En hoe we zijn pensioen precies gaan herstellen. We doen dit per werkgeverscontract. Ook de werkgever ontvangt een brief van ons. De reparatie heeft mogelijk financiële gevolgen voor de werkgever bij contracten met technische winstdeling. 

Wat betekent dit voor u?

U krijgt voordat we gaan communiceren een e-mail van ons. Daarin ziet u om welke werkgever en welke deelnemers het gaat. Bij die e-mail vindt u ook een aantal voorbeeldbrieven. Door de aanpak per werkgever is het helaas mogelijk dat u op meerdere momenten informatie ontvangt.

We nemen alle kosten voor onze rekening

Deze herstelactie is een arbeidsintensief traject. We dragen alle kosten hiervoor en nemen het volledige compensatiebedrag voor onze rekening. Deze herstelactie heeft geen provisiegevolgen en we restitueren geen premies.

Heeft u nog vragen?

Uw accountmanager staat voor u klaar.