Samen op digitale reis
Eén werkgeversportal vanaf januari 2018. Een nieuw expertiseplatform. Chatfaciliteiten, robots. Communiceren via een app. Aegon zet serieuze stappen op het gebied van digitalisering, vertellen Marcel Holtrop, directeur Commercie Aegon Zakelijk, en Arjen Westra, directeur Sales Aegon Particulier. “We willen aansluiten op de dagelijkse praktijk van de adviseur. Als we zorgen voor optimaal gemak en toegang tot informatie kunnen adviseurs zich volledig richten op hun business.”
Waarom zet Aegon zo intensief in op digitalisering? Er is toch online ondersteuning voor adviseurs?
Arjen Westra: “We hebben al veel traditionele processen gedigitaliseerd zoals het aanvragen van offertes of het verwerken van mutaties bij lopende polissen. Die digitale ondersteuning willen we vanuit Aegon Particulier nu op alle fronten - schadeverzekeringen, hypotheken, bankzaken, overlijdensrisicoverzekeringen - gaan verfijnen en uitbouwen. Wij zien adviseurs als business partners die zich moeten kunnen focussen op hun kernactiviteit: klanten snel, goed en gericht adviseren in meerdere levensfasen, over de gehele keten heen.”
Marcel Holtrop: “Vanuit Aegon Zakelijk hebben we dezelfde insteek, vanuit de basisgedachte: selfservice waar dat kan, helpen waar dat moet. Als adviseurs online efficiënt en praktisch te werk kunnen gaan, zonder administratieve rompslomp, hebben ze meer ruimte om écht toegevoegde waarde te bieden. Daarbij willen we er ook voor zorgen dat adviseurs toegang hebben tot relevante informatie. Als je als adviseur online inzicht hebt in je portefeuille, kun je snel advies op maat geven.”
In hoeverre is het optimale gemak waar jullie naar streven er al? Wat is er nog op komst?
Arjen Westra: “We zijn bezig met de volgende stap in dit proces: het mogelijk maken van digitale interacties. Binnenkort starten we een pilot waarbij adviseurs via een chatfaciliteit vragen kunnen stellen over hypotheken. Ook gaan we experimenteren met artificial intelligence. We praten al jaren over robotisering, maar Aegon gaat er nu echt mee aan de slag. Er is een robot op komst die adviseurs straks bij hypotheekaanvragen direct kan informeren over de status en de voortgang van de aanvraag. Het is denk ik het begin van allerlei toepassingen waarbij robots – feitelijk niet meer dan een slim algoritme - eenvoudige standaardhandelingen uitvoeren die ervoor zorgen dat adviseurs direct verder kunnen in hun adviesproces.”
Marcel Holtrop: ”Ook bij Aegon Zakelijk is het vanaf 1 januari mogelijk om via een app online te communiceren. Daar beginnen we mee in de pensioenomgeving. Bij pensioen is een grote transitie gaande van DB- naar DC-regelingen waarbij de deelnemer zelf aan het stuur zit, en voor zijn eigen financiële toekomst relevante keuzes moet maken. Communicatie wordt hierbij steeds belangrijker. Werkgevers willen bijvoorbeeld weten hoe er wordt belegd, deelnemers willen weten of ze misschien moeten bijsparen. Voor adviseurs biedt dit kansen. Ze moeten dan wel toegang kunnen hebben tot klantgegevens. Een financieel plan opstellen, een UPO inzien – wij zorgen ervoor dat er een link mogelijk is naar de adviseur.
We kunnen nu al online veel relevante informatie voor de adviseur ontsluiten, na machtiging door de werkgever of de deelnemer. Maar we blijven vernieuwen. Vanaf 1 januari heeft Aegon één werkgeversportal. Werkgevers – of hun daartoe gemachtigde adviseurs – hoeven nog maar een keer data zoals loongegevens in te vullen. En Aegon Adfis, onze partij voor fiscale en juridische pensioenvragen, gaat haar site de komende periode doorontwikkelen tot een virtueel expertiseplatform. Adviseurs kunnen er terecht voor allerlei gespecialiseerde kennis en kunnen vragen voorleggen.”
Arjen Westra: “Aan dadendrang geen gebrek. Ik zou daarom tegen iedere adviseur willen zeggen: doe mee en profiteer van onze digitale ambities. We willen dé preferred supplier zijn voor adviseurs, óók op het gebied van digitale ondersteuning. Dat kan alleen als adviseurs samen met ons optrekken en als ze hun wensen, bevindingen én hun kennis met ons delen. De digitale reis die we samen met de adviseurs willen maken, is wat mij betreft pas net begonnen!”