First Time Right (FTR): contragarantie en getekende akkoordverklaring
In deze nieuwsbrief geven we u elke maand een tip en zetten we een document in de spotlight. Deze maand gaat de tip over het aanleveren van de contragarantie en staat de getekende akkoordverklaring in de spotlight.
Tip: Lever de contragarantie goed en op tijd aan
Voor de aankoop van een woning moet vaak een bankgarantie gesteld worden. U kunt deze bankgarantie bij Aegon stellen. Bij het uitbrengen van de offerte sturen wij een blanco contragarantie mee. Besluit u om de bankgarantie bij ons te stellen? Dan kunt u deze invullen en meesturen.
Hoe vult u deze contragarantie goed in?
In de contragarantie noemt u het bedrag van de bankgarantie. Dit bedrag neemt u over uit het getekende koopcontract. U vult ook de datum in waarop het koopcontract is ondertekend. Het komt voor dat er op verschillende dagen getekend wordt door de koper en verkoper. U vult dan de laatste datum in waarop er een handtekening is gezet door koper of verkoper. Dit is namelijk de datum waarop het koopcontract volledig is ondertekend.
Wanneer levert u de contragarantie aan?
Wij merken dat de contragarantie vaak nog aangeleverd wordt nadat de definitieve offerte is uitgebracht. Onze tip is om de contragarantie al met de getekende offerte mee te sturen. Wij kunnen de bankgarantie dan al stellen bij de beoordeling van het complete dossier. U hoeft dus niet te wachten tot ná de definitieve offerte.
Er staat geen apart voorbehoud open. Dit zorgt ervoor dat het dossier ook compleet geboekt wordt als u ervoor kiest om toch géén bankgarantie bij Aegon te stellen.
Document in de spotlight: de getekende akkoordverklaring
Deze maand staat de getekende akkoordverklaring in de spotlight. U levert dit document binnen de tekentermijn van twee weken aan. Het komt voor dat wij dit document opnieuw opvragen. Wat zijn hiervoor de meest voorkomende redenen?
- De akkoordverklaring is niet volledig ingevuld. De notarisgegevens of het rekeningnummer ontbreken bijvoorbeeld. Controleer of u alle benodigde gegevens heeft ingevuld.
- Er missen pagina’s van de akkoordverklaring. Let u erop dat u alle pagina’s van de getekende akkoordverklaring aanlevert.
- De akkoordverklaring is niet ondertekend of digitaal ondertekend. Zorg dat de akkoordverklaring ondertekend is voor u deze opstuurt.
- De lening of de gegevens van de aanvrager(s) moeten aangepast worden. Wanneer de gegevens handmatig aangepast kunnen worden, vragen wij de akkoordverklaring opnieuw op. Let erop dat bij elke wijziging een paraaf van de klant staat.
Wilt u weten wat er handmatig aangepast mag worden? Kijk dan in het processchema acceptatieproces hypotheekaanvraag. Zo kunt u de offerte meteen aanpassen als u al weet dat de lening / gegevens niet kloppen.