Veel werkgevers worstelen met arboplichten
Flink wat bedrijven beheersen hun arbeidsrisico’s niet goed. Het goede nieuws? Uw advies kan het verschil maken!
Meer dan de helft van de bedrijven heeft onvoldoende zicht op risico’s
Arboplichten staan niet hoog op de agenda in het bedrijfsleven. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie SZW . Bij 55 procent van de bedrijven ontbreekt de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). En bij 53 procent van de bedrijven is geen preventiemedewerker aangesteld. Zonder inzicht in de risico’s is het niet mogelijk deze risico’s op een verstandige manier tegen te gaan.
Eerste stap: stel een preventiemedewerker aan
Iedere werkgever is verplicht een preventiemedewerker aan te stellen. Het is de taak van deze medewerker maatregelen uit te voeren die zijn gericht op de veiligheid en gezondheid binnen een bedrijf. De preventiemedewerker kan een vaste medewerker zijn die deze functie ernaast doet. Bij kleine bedrijven met minder dan 25 werknemers mag ook de directeur als preventiemedewerker optreden. Is er een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging? Dan wordt de keuze voor de preventiemedewerker bepaald met hun instemming.
De preventiemedewerker is een belangrijke schakel
Het hebben van een preventiemedewerker is geen overbodige luxe. Veel werkgevers zijn namelijk onvoldoende geïnformeerd over de risico’s waaraan werknemers worden blootgesteld. En dat leidt tot onderschatting. De inspectie SZW duidt beeldschermwerk bijvoorbeeld aan als het meest voorkomende arbeidsrisico. Met zijn vakkennis kan de preventiemedewerker helpen bij het verkleinen van zulke risico’s.
Daarnaast moet het papierwerk in orde zijn
Werkgevers moeten ook over een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) beschikken. Een RI&E is een document waarin de risico’s voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers worden geïnventariseerd en geëvalueerd. Op basis hiervan wordt een plan van aanpak opgesteld. Dat plan benoemt de maatregelen die de werkgever gaat nemen om de geconstateerde risico’s aan te pakken. En binnen welke termijn dat gaat gebeuren.
Help uw klant met de beheersing van risico’s
U als adviseur bevindt zich in een ideale positie om uw klant wakker te schudden. Want een gebrekkige naleving van de regels is vaak een gevolg van onwetendheid. Zo is maar liefst 63 procent van de werkgevers zonder RI&E niet bekend met de verplichtingen uit de arbowet. Een informerend gesprek over de situatie bij uw klant is vaak al genoeg om de eerste stap te zetten.
Meer weten?
De Inspectie SZW biedt werkgevers veel informatie en hulpmiddelen om tot een goed arbeidsomstandighedenbeleid te komen. De tool Arbo op orde helpt werkgevers stapsgewijs de belangrijkste acties in kaart te brengen. Aan de hand van een aantal vragen checkt de werkgever of hij alles goed heeft geregeld of dat er misschien nog actiepunten zijn. Daarnaast bieden arbodiensten vaak ondersteuning bij het opstellen van de RI&E. En zij kunnen medewerkers opleiden tot preventiemedewerker.