Release notes QIS - Schade melden september 2017

 De nieuwe release van QIS bevat vooral verbeteringen op het gebied van schade melden. In dit artikel lichten wij de wijzigingen toe. We beschrijven de volgende onderdelen:

• Toevoegen van documenten tijdens een schademelding
• Overige verbeteringen bij het melden van een schade
• Welke verbeteringen komen hierna?

Toevoegen van documenten tijdens een schademelding

Een veel gehoord probleem is dat het toevoegen van een document aan een schademelding onduidelijk was. Documenten konden pas worden toegevoegd nadat de schade was gemeld. We stuurden al een mail om u te bedanken voor de melding terwijl u nog bezig was om documenten toe te voegen en op het scherm werd niet duidelijk of het document al verstuurd was.

Voor inboedelschades hebben we hier enkele grote verbeteringen in doorgevoerd:
• Documenten kunnen voortaan op een logischer plek worden toegevoegd, namelijk voordat u een samenvatting ziet van wat u heeft ingevoerd en dus voordat u de schademelding gaat verzenden.
• We geven duidelijk aan welke documenten we verwachten te ontvangen om de schademelding zo volledig mogelijk binnen te krijgen en dus sneller te kunnen afhandelen. 
• We hebben de teksten over het toevoegen van de documenten duidelijker gemaakt.

Huidige situatie

Tijdens het melden van de schade komen bv. de volgende mededelingen voorbij.

Voorbeeld 1:

schade melden

Tot nu toe moest het uploaden van documenten worden uitgevoerd op onderstaand scherm, terwijl al is gemeld dat het melden van de schade succesvol is verlopen.

Voorbeeld 2:

schade melden

Nieuwe situatie

In de nieuwe situatie wordt daar niet meer op het laatste scherm om gevraagd, maar verschijnt al eerder een scherm waarop documenten kunnen worden toegevoegd aan de schademelding. Op dit scherm wordt aangegeven welke documenten wij nodig hebben voor het behandelen van de schade. Ook is zichtbaar welke documenten al zijn toegevoegd.

Voorbeeld 3:

schade melden nieuw

Overige verbeteringen bij het melden van een schade

De schadelocatie wordt niet altijd meer gevraagd

Voorheen startte het melden van een schade altijd met de vraag in welk land en in welke plaats de schade had plaatsgevonden. Dat gebeurt nu niet meer. Voortaan stellen we die vragen op een volgend scherm, en dan alleen als we de antwoorden nodig hebben voor de afhandeling van de schade (bv. voor reis- en autoschades).

Terugbladeren is nu op alle plaatsen mogelijk

Vanaf deze release is het op elk scherm mogelijk terug te bladeren naar het vorige scherm. Voorheen was dat niet altijd mogelijk. Daardoor was het soms nodig om de schademelding af te breken en opnieuw te beginnen.

Welke verbeteringen komen hierna?

• Toevoegen van documenten tijdens een schademelding: in een volgende versie komen de andere producten aan bod.
• Er verschijnt geen afzonderlijk scherm meer waarop gevraagd wordt of een tegenpartij bij de schade betrokken is. Die vraag wordt op een logischer plek in de schermen gesteld.
• De twee samenvattingsschermen die we nu direct na elkaar tonen, worden samengevoegd tot één scherm.
• U kunt zien welke aansprakelijkheidsberichten over uw klanten door Aegon zijn uitgewisseld met andere partijen.