Vraag wijzigingen voor de Aegon AOV zelf online aan in AIP
Compleet, foutloos en snel: ontdek de voordelen
Zelf wijzigingen voor een AOV aanvragen? Kies voor snel en foutloos en regel het online in Aegon Intermediair Portal! We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan het digitaliseren van het AOV-proces. Dat levert jou en je klant de nodige voordelen op:
- Compleet: je ziet nooit meer iets over het hoofd bij het invullen. Want je krijgt direct een seintje als er iets ontbreekt.
- Veilig: met deze nieuwe werkwijze upload je de benodigde informatie direct in onze beveiligde omgeving. Zo weet je zeker dat de informatie gelijk in het juiste dossier zit.
- Foutloos: onze digitale omgeving bevat controles. Daardoor vul je de gevraagde informatie automatisch in één keer goed in. Dat scheelt jou en je klant dus tijd en moeite.
- Snel: De gegevens staan meteen goed in het Aegon-systeem. Daardoor gaat het sneller en is er minder kans op extra werk.
Welke wijzigingen regel je in AIP?
Deze veelvoorkomende wijzigingen vraag je eenvoudig zelf online aan:
- adreswijziging
- intermediair wijzigen
- verzekering opzeggen
- dekking wijzigen
- optierecht uitvoeren
Hoe vraag je wijzigingen aan in AIP?
Dat gaat heel makkelijk. Allereerst moet je ingelogd zijn op het Aegon Intermediair Portaal (AIP). In onderstaand schema zie je vervolgens stapsgewijs hoe je de verschillende wijzigingen aanvraagt
Extra uitleg per wijziging
Ga naar het dashboard Inkomen voor adviseurs (wellicht moet je eerst inloggen). Zoek je klant op via de zoekfunctie, bovenin de pagina. Onder Klantinformatie kun je klikken op Adres wijzigen.
Je wijzigt de adviseur van je klant via het formulier Intermediair wijzigen. Goed om te weten: Stapt een klant met een Aegon AOV over naar jou? Dan ben jij de nieuwe adviseur van deze klant en kun je deze wijziging doorgeven.
Blijkt uit bijvoorbeeld het onderhoudsgesprek met je klant dat de verzekerde bedragen niet meer passend zijn? Of dat de eindleeftijd te laag is? Vraag dan een wijzigingsofferte bij ons aan via mediva@aegon.nl. Wil je klant de wijziging daadwerkelijk aanvragen? Dan doe je dit vanaf nu via AIP.
Binnen AIP kun je daarna de dekkingswijziging in een paar stappen aanvragen:
- Ga naar het dashboard Inkomen voor adviseurs (wellicht moet je eerst inloggen). Zoek je klant op via de zoekfunctie, bovenin de pagina.
- Op de pagina met de klant- en polisgegevens kies je onder Producten & Contracten voor Inzien. Dan zie je rechtsboven Direct Regelen. Kies hier Dekking wijzigen.
- Vervolgens geef je aan welke dekking je wilt wijzigen.
- In het volgende scherm upload je de door de klant ondertekende offerte. Als wij om aanvullende informatie hebben gevraagd, kun je die hier ook uploaden.
- In het laatste scherm controleer je de wijziging en stuur je de wijziging in.
Wat gebeurt er daarna?
Zodra wij de digitale wijziging ontvangen, krijg je direct een ontvangstbevestiging. Is er door de wijziging sprake van een verlaging van de dekking? Dan beoordeelt en verwerkt een medewerker van Aegon het verzoek. Als het nodig is, nemen we contact met je op.
Ook bij een uitbreiding van de dekking beoordeelt de medewerker van Aegon het verzoek. Goed om te weten: hoe completer je de opgevraagde informatie aanlevert, hoe sneller we het verzoek kunnen behandelen. We vragen je klant ook om een elektronische gezondheidsverklaring in te vullen. Je klant doorloopt dus een medisch traject. Wanneer dit traject is afgerond, ontvang je zo snel mogelijk bericht van ons of wij de aangevraagde wijziging kunnen accepteren en onder welke condities.
Stoppen met het bedrijf, emigreren of overlijden. Allemaal redenen om de AOV op te zeggen. Natuurlijk zien we klanten liever niet gaan. Toch doen we niet moeilijk over opzeggen. Je regelt het in AIP in een paar stappen:
- Ga naar het dashboard Inkomen voor adviseurs (wellicht moet je eerst inloggen). Zoek je klant op via de zoekfunctie, bovenin de pagina.
- Daarna kies je voor Inzien. Vervolgens zie je rechts een blok met Direct regelen. Klik op ‘Verzekering opzeggen’.
- Soms hebben we een document nodig. Bijvoorbeeld een bewijs van uitschrijving van de Kamer van Koophandel of een bewijs van emigratie. Deze documenten kun je hier ook uploaden.
- De laatste stap is de bevestiging van de opzegging. Die ontvang je per e-mail. Goed om te weten: dit is nog niet de definitieve bevestiging. Die volgt iets later per post.
Je regelt het optierecht in een paar simpele stappen:
- Ga naar het dashboard Inkomen voor adviseurs (wellicht moet je eerst inloggen). Zoek je klant op via de zoekfunctie, bovenin de pagina.
- Daarna kies je voor Inzien. Vervolgens zie je rechts een blok met Direct regelen. Daar vind je Optierecht uitvoeren.
- Geef aan dat je het verzekerd bedrag met 10% wilt verhogen. Je kunt overigens hier ook kiezen voor een verlaging. We vragen je vervolgens om het door de klant ondertekende optierechtformulier te uploaden.
- Wilt je het verzekerd bedrag met minder dan 10% verhogen? Dit kan via Dekking wijzigen.
Het Klantenteam Zelfstandig Ondernemer staat voor je klaar
Meer weten over het aanvragen van wijzigingen via AIP? Of meer informatie nodig over onze AOV? Neem gerust contact op met het Klantenteam Zelfstandig Ondernemer. Zij zijn je vaste aanspreekpunt voor de Aegon AOV.