Veelgestelde vragen Schade.
![Veelgestelde vragen schade](/sites/default/files/styles/hero_full_desktop/public/2022-09/agent.jpg?itok=1A2pi4uY)
Meestgestelde vragen
Goed om te weten:
- Wij hebben een nieuwe machtiging nodig als de betaalwijze wordt omgezet naar automatische incasso of bij een nieuw rekeningnummer. Het machtigingsformulier stuurt u onder vermelding van het polisnummer naar betalingen@aegon.nl. Als wij deze niet ontvangen wordt de wijziging niet uitgevoerd.
- Betaalt uw klant via acceptgiro, dan wijzigt u het rekeningnummer via de portal. U klikt hiervoor in de blauw balk op 'Schade' en bij 'Snel regelen' op 'Rekening wijzigen'.
Hier geldt wel één belangrijke voorwaarde. Namelijk dat u of uw klant de verhuizing aan ons doorgeeft. Zo kunnen we ook de nieuwe woning verzekeren. Alleen dan is er maximaal 3 maanden dekking op beide adressen. We tellen vanaf de sleuteloverdracht van de nieuwe woning.
- Voer op de homepage de naam van uw klant in.
- Klik op de naam van uw klant.
- Selecteer de betreffende polis en klik op ‘Muteren’.
- U komt nu direct in de polis van uw klant en kunt aan de rechterkant kiezen voor ‘Mutatie invoeren’. U kiest hiervoor als u meerdere subpolissen wilt wijzigen. Wilt u één subpolis wijzigen? Dan selecteert u onderaan het pakketscherm eerst de betreffende subpolis en klikt dan op 'Mutatie invoeren’.
Algemeen
Hiervoor doorloopt u de volgende stappen:
- Onderaan de pagina zet u een vinkje bij ‘Ik wil handmatige beoordeling en extra informatie toevoegen voor de acceptant’.
- U klikt op ‘Verzenden’.
- Vervolgens verschijnt het invulveld waar u een notitie kunt achterlaten.
Ziet u deze optie niet? Dan wordt uw verzoek al bekeken door een acceptant. In dat geval zet u een vinkje bij ‘Ik wil nog aanpassingen doen bij het verzenden, bijvoorbeeld een notitie vastleggen’ en klikt op ‘Verzenden’.
Hiervoor doorloopt u de volgende stappen:
- Onderaan de pagina zet u een vinkje bij ‘Ik wil handmatige beoordeling en extra informatie toevoegen voor de acceptant’.
- U klikt op ‘Verzenden’.
- Vervolgens verschijnt het invulveld waar u een notitie kunt achterlaten.
Heeft u de aanvraag of mutatie ingediend en wilt u daarna nog informatie toevoegen, neem dan telefonisch contact met ons op.
U klikt op het polisnummer van een van de schadeverzekeringen. Hierna klikt u op het relatienummer achter 'Verzekeringnemer'. U kiest voor 'Mutatie invoeren' en zet een vinkje bij 'Wijzig tijdsafhankelijke gegevens' en wijzigt het (post)adres. Het risico-adres wijzigt u na bovenstaande stappen door een wijziging op de betreffende Aegon Woonhuis- en/of Inboedelverzekering door te voeren. Bij een autoverzekering passen wij het risico-adres voor u aan.
Alleen de beheerder van een kantoor kan dit aanvragen. De beheerder kiest bij het tabblad hypotheek voor 'Portefeuille inzicht'.
Voor alle andere producten (geen hypotheken) vraagt u een portefeuilleoverzicht op via onze tussenpersonenadministratie
Stuur hiervoor een e-mail naar fstp@aegon.nl en vermeld hierin uw verzoek onder vermelding van uw agentschapnummer.
Via het Aegon Intermediair Portaal kunt u ook financiële documenten, debiteuren beheer en rekening-courant overzichten downloaden
In AIP klikt u hiervoor op 'Algemeen'. Hier staat aan de rechterkant 'Kantoor'. Onder deze optie staan de volgende opties waar u op kunt klikken: 'Financiële Documenten', 'Debiteurenbeheer' en 'Rekening courant'.
Dit vergoeden wij ook als uw klant de schade laat herstellen door een kennis, familie of vriend. Daarnaast vergoeden wij ook de kosten voor het materiaal.
Herstelt uw klant de schade zelf?
Dan ontvangen wij graag een opgave met de verwachte uren, de benodigde materialen en de te verrichten werkzaamheden. Ook ontvangen wij graag de bonnen van de materialen die uw klant heeft aangeschaft voor het herstellen van de schade.
Financieel
Goed om te weten:
- Wij hebben een nieuwe machtiging nodig als de betaalwijze wordt omgezet naar automatische incasso of bij een nieuw rekeningnummer. Het machtigingsformulier stuurt u onder vermelding van het polisnummer naar betalingen@aegon.nl. Als wij deze niet ontvangen wordt de wijziging niet uitgevoerd.
- Betaalt uw klant via acceptgiro, dan wijzigt u het rekeningnummer via de portal. U klikt hiervoor in de blauw balk op 'Schade' en bij 'Snel regelen' op 'Rekening wijzigen'.
Woon- en VrijeTijdpakket
Het is niet mogelijk om de ingangsdatum van een Woon- & VrijeTijdpakket aan te passen
Dit geldt als u een pakketaanvraag in een polis heeft omgezet. In dit geval voert u een nieuwe pakketaanvraag in en royeert de oude polis.
U kunt de ingangsdatum wel per dekking naar een datum in te toekomst aanpassen
De ingangsdatum van het pakket blijft ongewijzigd, hierdoor ontvangt uw klant een jaar later geen loyaliteitskorting. We raden daarom altijd aan om een nieuwe aanvraag in te voeren.
Heeft uw klant garantie tegen onderverzekering? Dan hoeft u niet te melden dat uw klant zonnepanelen heeft. Heeft uw klant geen garantie tegen onderverzekering? Bekijk dan of het verzekerd bedrag toereikend is.
Inboedelverzekering 3038 | Woonhuisverzekering 3037 | Inboedelverzekering Flex 3040 | Opstalverzekering Flex 3041 |
Maximaal 30 dagen per kalenderjaar. | Maximaal 30 dagen per kalenderjaar. | Maximaal 60 dagen per kalenderjaar. | Maximaal 60 dagen per kalenderjaar. |
Hierbij geldt dat:
- de woning wordt verhuurd via een boekingssite of door uw klant zelf;
- er een schriftelijke huurovereenkomst is;
- de woning wordt verhuurd aan toeristen;
- uw klant moet kunnen aantonen dat het maximaal aantal dagen niet is overschreden. Kan dit niet? Dan is er geen dekking;
- er geen dekking is voor diefstal van of vandalisme aan spullen.
Per 1 juli 2022 is het wettelijk verplicht om op iedere woonlaag een rookmelder op te hangen. Het doel van deze nieuwe wet is om het aantal slachtoffers bij een woningbrand te verminderen. Hangt uw klant geen rookmelders op? Dan heeft dit geen gevolgen voor de dekking. We raden het wel aan om rookmelders aan te schaffen én op te hangen.
Dit vergoeden wij ook als uw klant de schade laat herstellen door een kennis, familie of vriend. Daarnaast vergoeden wij ook de kosten voor het materiaal.
Herstelt uw klant de schade zelf?
Dan ontvangen wij graag een opgave met de verwachte uren, de benodigde materialen en de te verrichten werkzaamheden. Ook ontvangen wij graag de bonnen van de materialen die uw klant heeft aangeschaft voor het herstellen van de schade.
Doorlopende Reisverzekering
*ook wel statement of insurance, verzekeringsbewijs, buitenlandverklaring of reisverklaring genoemd.
Bij (nood)hulp tijdens een vakantie neemt uw klant contact op met Aegon Schade Service. Als er geen contact wordt opgenomen met Aegon Schade Service voordat er extra kosten worden gemaakt, kan dit gevolgen hebben voor de dekking. Uw klant kan ons bereiken op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar.
Bij de basisdekking tot maximaal € 200,- en bij allrisk tot maximaal € 250,-. Daarnaast vergoeden wij ook de kosten voor het huren van ski's of snowboard als uw klant deze niet meer kan gebruiken tot maximaal € 250,- per gebeurtenis.
Goed om te weten:
- Schade ontstaan tijdens een snowboard-, ski- of langlaufwedstrijd (of tijdens de voorbereiding van een wedstrijd) aan een snowboard of ski’s is niet verzekerd.
- Heeft uw klant ook een Aegon Inboedelverzekering (Flex) met allrisk-/royaaldekking? Dan zijn ski's of een snowboard ook hier verzekerd.
Daarnaast is schade aan een sportuitrusting bij de basisdekking tot € 200,- verzekerd en bij de allriskdekking tot € 250,-. Schade aan een snowboard of ski’s tijdens een snowboard-, ski- of langlaufwedstrijd (of tijdens de voorbereiding van een wedstrijd) is niet verzekerd.
Vindt een natuurramp plaats voordat uw klant vertrekt en heeft uw klant de reis geboekt voor de ramp?
Dan is uw klant verzekerd voor het annuleren of omboeken van een reis als:
- hij/zij allrisk verzekerd is of bij de basisdekking de aanvullende dekking Annulering heeft;
- minimaal één onderdeel van de reis onvoorzien komt te vervallen (bijvoorbeeld vervoer of hotel); én
- hij/zij geen of een gedeeltelijke vergoeding van de reisorganisatie ontvangt.
Vraag uw klant dan contact op te nemen met Aegon Schade Service op telefoonnummer +31 88 344 00 00. Wij zijn dag en nacht bereikbaar.
Aansprakelijkheidsverzekering
Heeft uw klant een verklaring nodig?
Stuur dan een mail naar met daarin onderstaande informatie naar schademutaties@aegon.nl.
- Het polisnummer;
- de voorletters, achternaam en het geslacht van uw klant (en medeverzekerden); en
- de begin- en einddatum van het verblijf.
Autoverzekering
Cataloguswaarde € 25.000 tot € 50.000
Beveiligingseis | Standaard | Diefstalgevoelig |
Tot 5 jaar | Geen eisen | Clausule van toepassing |
5 jaar en ouder | Geen eisen | Geen eisen |
Cataloguswaarde € 50.000 tot € 70.000
Beveiligingseis | Standaard | Diefstalgevoelig en/of motorrijtuigen van het merk BMW, Toyota of Landerover |
Tot 5 jaar | Geen eisen | Clausule van toepassing |
5 jaar en ouder | Geen eisen | Geen eisen |
Cataloguswaarde € 70.000 tot € 100.000
Beveiligingseis | Standaard | |
Tot 7 jaar | Clausule van toepassing | |
7 jaar en ouder | Clausule van toepassing |
Eigen risico's Aegon Autoverzekering (voorwaarden 1413)
WA-Extra | Allrisk Basis | Compleet | |
Schadeherstel door Aegon Schade Service | |||
Carrosserie | € 0,- | € 250,- | € 0,- |
Ruitreparatie | € 0,- | € 0,- | € 0,- |
Ruitvervanging | € 75,- | € 75,- | € 75,- |
Schadeherstel niet door Aegon Schade Service | |||
Carrosserie | € 500,- | Geen dekking op verzekering | € 500,- |
Ruitreparatie | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering |
Ruitvervanging | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering | Geen dekking op verzekering |
Totaal verlies | € 250,- | € 250,- | € 150,- |
Eigen risico's Aegon Auto op Maat (voorwaarden 1411)
Beperkte en Uitgebreide Cascodekking Voordeel | Beperkte en Uitgebreide Cascodekking Vrijheid | |
Schadeherstel door Aegon Schade Service | ||
Carrosserie | Het eigen risico op het polisblad verlaagt u met € 150,-. | Het eigen risico op het polisblad verlaagt u met € 150,-. |
Ruitreparatie | € 0,- | € 0,- |
Ruitvervanging |
|
|
Schadeherstel niet door Aegon Schade Service | ||
Carrosserie | Het eigen risico op het polisblad verhoogt u met € 500,-. | Het eigen risico staat op het polisblad. |
Ruitreparatie | Geen dekking op verzekering | € 0,- |
Ruitvervanging | Geen dekking op verzekering |
|
Totaal verlies | Het eigen risico staat op het polisblad. | Het eigen risico staat op het polisblad. |
U kunt een voorlopige dekking afgeven door een offerte in te voeren. Na de premieberekening krijgt u de vraag of een voorlopige dekking nodig is. Voorlopige dekking is 7 dagen geldig wanneer er sprake is van automatische acceptatie of bij uitval een medewerker van ons de offerte heeft goedgekeurd.
Deze optie staat er alleen als u concessie kunt toepassen. In het veld Concessiekorting (%) vult u het percentage in dat u aan concessiekorting wilt verlenen.
Goed om te weten:
- In een aantal gevallen kan er geen concessiekorting verleend worden. In dat geval wordt het veld voor het verlenen van concessiekorting niet getoond.
- Het kunnen werken met concessiekorting is aan productie- en rendementsregels gebonden.
Goed om te weten:
- Wilt u een nieuwe Groene kaart versturen en ligt de prolongatiedatum in de toekomst of heeft deze net plaatsgevonden? Dan downloadt u de meest recent afgegeven groene kaart via het tabblad 'Communicatie'.
- Wilt u een Groene kaart voor een caravan versturen? Bij 'Aanmaken communicatie' kiest u voor 'Post' en in het volgende scherm voor 'Extra groene kaart'. Hier vult u de gegevens van de caravan in.
Huisdierenverzekering
Wij vergoeden alleen de kosten die de klant in Nederland* maakt. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten voor:
- een consult bij de dierenarts;
- opname en behandeling (inclusief operaties en narcose) als dit medisch gezien nodig is;
- onderzoek dat nodig is om een aandoening of letsel door een ongeval vast te stellen;
- in Nederland geregistreerde diergeneesmiddelen;
- hulpmiddelen voor genezing zoals verband en implantaten.
*Met de aanvullende dekking Reis is het huisdier ook verzekerd in het buitenland. Wij vergoeden de kosten bij ziekte of een ongeval in Europa en aan de Middellandse Zee grenzende landen. De maximale vergoeding in het buitenland is € 1.000,- per verzekeringsjaar.
Met de aanvullende dekking Crematie vergoeden wij ook deze kosten
Wij vergoeden het vervoer naar het crematorium en de crematie van het huisdier. De maximale vergoeding voor een:
- kat is € 100,-; en
- voor een hond € 150,-.
Schade en claimen
Aplaza
Onder het tabblad ‘Communicatie’ ziet u of er een document klaarstaat. Als er achter het document 'Te versturen' staat dan is het document nog niet opgehaald via Aplaza DBS/GRS. Wanneer u het document wel heeft opgehaald staat er achter het document 'Afgehandeld'.
U kunt met een van de volgende systeemhuispakketten gebruik maken van de Aplaza Transactieservice:
- DIAS (DIAS Software BV), voorheen Scenario Assurantie (Unit4)
- ANVA
- Assistent
- Assu (A.i. Automatisering)
- Elements (Faster Forward)