Aanvraagproces Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid is gewijzigd

De afgelopen periode heeft u ons veel feedback gegeven over onze werkwijze bij hoofdelijke ontslag (OHA). Daarom hebben wij vanaf 16 januari 2023 een nieuwe werkwijze geïntroduceerd! Zo vereenvoudigen we het proces en verwachten we dat het gemakkelijker wordt voor u én voor ons. Natuurlijk blijft OHA een complex proces wat soms zorgt voor langere doorlooptijden.

Wat zijn de grootste veranderingen?

De veranderingen zijn:

  • U doet uw OHA-aanvraag net zoals een nieuwe aanvraag via uw adviespakket/HDN
  • Blijvende klant kan rente behouden: “Behoudregeling”
  • Hele nieuwe inschrijving: de oude hypotheek lossen wij af met de nieuwe hypotheek.

Voordelen bij de nieuwe werkwijze:

  • Eén hypotheekaanvraag vanuit uw adviespakket/HDN
  • Nieuwe situatie vaak in één offerte (inclusief verhoging)
  • Offerte na ondertekening 3 maanden geldig
  • Upload documenten via adviespakket en/of AIP
  • Vast aanspreekpunt voor uw complete dossier
  • Status na aanvraag gelijk te volgen via adviespakket en/of AIP

Nieuw via uw adviespakket

De kenmerken van OHA:

  • Eén hypotheekaanvraag: voor de oversluiting van de bestaande lening én de uitkoop van de partner
  • Maximaal 6 leningdelen (eventueel fiscaal samenvoegen als dat nodig is)
  • Aanvraag op naam van de blijvende persoon (en eventueel nieuwe partner)
  • Blijvende klant krijgt altijd de “behoudregeling” (bestaande rentecontract)
  • De tariefklasse en de gekozen productvormen bepalen wat de rente wordt

Een paar tips & trics voor u

Tip 1: Kies de juiste categorie in HDN!

Aanvraagproces OHA in HDN-termen

Regeling: INTERNE_OVERSLUITING_07
Mutatie: Echtscheiding_27
Reden aanvraag: EN_ECHTSCHEIDING_NIEUWE_LENING

In het opmerkingenveld geeft u aan:

  • Hoofdelijk Ontslag
  • Maak een keuze tussen: standaard leennormen of explain OHA

Tip 2: Lees deze verkorte instructie per pakket

U ziet precies hoe het werkt. Bekijk de korte instructie of neem contact op met de helpdesk van uw pakket:

  1. Adviesbox
  2. Dias
  3. Figlo
  4. Findesk
  5. Unitrust 

Tip 3: Maak gebruik van de actuele contractdata in AIP

U kunt eenvoudig in ons Aegon Intermediair Portaal een PFD downloaden met alle contractgegevens. Gebruikt u Elements? Dan kunt u ook via HDN deze gegevens bij Aegon ophalen en wordt dit voor u in Elements gezet. Zo heeft u altijd de actuele gegevens voor uw aanvraag.

Wat is het vervolg na uw aanvraag?

Standaard leennormen 

Na de hypotheekaanvraag volgt een offerte. Wij vragen u de getekende offerte en de gevraagde voorbehouden aan te leveren voor beoordeling. Is alles akkoord? Dan ontvangt u van ons het bindend aanbod.

Tip 4: Stuur een explaindossier pas in als het dossier compleet is

Dat voorkomt dat de gegevens uit de diverse bronnen niet op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld de financieringsopzet komt niet overeen met de bedragen in de akte van verdeling. Of de definitieve maandlasten en partneralimentatie in het NIBUD Persoonlijk Budgetadvies zijn anders dan in de aanvraag.

Explain OHA (overschrijding standaard leennormen) 

Offerte op basis van compleet dossier.

Wij brengen een offerte uit nadat wij de benodigde dossierstukken van u hebben ontvangen. Voor explain OHA is er in de acceptatiehandleiding een speciaal artikel opgenomen 9.5 Ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid vanwege relatiebreuk (OHA). Hier leest u precies wat wij voor een OHA Explain dossier nodig hebben:

  • Explainformulier OHA
  • Positieve uitkomst NHG beheertoets voor zowel NHG als niet-NHG
  • Positieve uitkomst Nibud Persoonlijk Budgetadvies (met tenminste de door NIBUD geformuleerde minimum bedragen voor een vergelijkbaar huishouden)

Zowel via uw adviespakket als in AIP kunt u de status van het dossier volgen en de documenten uploaden. Aan u de keus! Omdat het een nieuwe hypotheekaanvraag is voor de blijvende klant, ziet alleen die persoon in Mijn Aegon de status van deze nieuwe aanvraag. Het OHA-team neemt uw aanvraag in behandeling.

Tip 5: Neem bij meer dan zes leningdelen eerst contact met ons op

Vooraf contact met de Voorbespreekdesk OHA bij meer dan zes leningdelen

U neemt eerst contact op met de Voorbespreekdesk OHA. Dit gaat eenvoudig via chat. Kies in AIP voor de chatfunctie: Voorbespreekdesk OHA. Samen kijkt u of de leningdelen samengevoegd kunnen worden waardoor er maximaal 6 leningdelen zijn. Kan dit? Dan stuurt u alsnog de aanvraag in via uw adviespakket/HDN, zie uitleg hierboven. Lukt het niet? Dan legt de Voorbespreekdesk OHA aan u uit hoe u deze aanvraag naar ons instuurt.

Image
man achter laptop belt om veilig online te surfen

Meer weten?

Ga naar onze Virtuele Assistent: we helpen u graag! Voor inhoudelijke vragen over de OHA-aanvraag gebruikt u ook de chatfunctie: Voorbespreekdesk OHA. Meer weten over een OHA-aanvraag met explain? Bekijk het stappenplan en dit eerdere nieuwsbericht