Je beursrendement over 2022

2022 was het jaar waarin verschillende verwachtingen grondig overhoop werden gegooid. De inflatie, centrale bank rentes, energieprijzen en de geopolitiek bleken een stuk minder stabiel en voorspelbaar dan eerder aangenomen. 2022 is in vele opzichten een jaar waarin veel is veranderd in de economie en geopolitiek.

Wij streven er altijd naar om een goed rendement op de lange termijn voor jou te behalen. Rendementen verschillen altijd per jaar. Er zijn positieve én negatieve beursjaren. Wij vinden het jammer dat het rendement over 2022 door de omstandigheden op de financiële markten bij sommige fondsen negatief is. Hieronder lees je een toelichting.

Renteverhogingen Centrale banken

Al aan het eind van 2021 bleek dat, door de verschillende steunprogramma’s, het economische herstel uit de pandemie zeer sterk was. De vraag naar arbeid en goederen bleef hoog maar ook de inflatie begon hierdoor te stijgen. Centrale banken besloten daarom om het beleid te verkrappen door de rentes te verhogen en de opkoopprogramma’s te stoppen. Dit had een grote impact op de financiële markten. Zowel vastrentende waarden, zoals obligaties, als de aandelenmarkten daalden door de gestegen rentes. Ook neemt de kans op een recessie sterk toe. In de afgelopen jaren hadden beleggers de koersen van technologiebedrijven opgedreven in de verwachting dat deze sterk zouden blijven groeien. Alleen veel bedrijven bleken toch een minder sterk groeimodel te hebben met een negatief gevolg voor de waarde van deze koersen.

Stijgende energieprijzen door de oorlog

De invasie van Rusland in Oekraïne zorgde voor verdere escalatie van de energiecrisis. Rusland kneep de toevoer van gas naar Europa verder dicht, in de hoop de steun aan Oekraïne te verminderen. Europa is daardoor in een race om zoveel mogelijk alternatieven energiebronnen te vinden en om energie te besparen. De sterk gestegen energieprijzen zorgen ervoor dat de Europese economie zeer waarschijnlijk in een recessie zal belanden. Ook zijn de gestegen kosten voor energie een sterke aanjager van de inflatie gebleken.

Financiële markten

Bijna alle beleggingscategorieën hadden een negatief rendement in 2022. De uitzondering hierop waren grondstoffenmarkten. Aan het begin van 2022 was de rente op 10-jaars Duitse staatsobligaties nog negatief. Aan het eind van 2022 was dit 2,5%, wat een ongekend sterke stijging is. Ook de Amerikaanse rente steeg ongeveer 2,5% naar rond de 4%. Hierdoor daalden vastrentende waarden hard. Ook aandelenmarkten daalden door de hogere rente en door de verslechterde economische vooruitzichten. Bedrijfswinsten bleven redelijk sterk, alhoewel de verwachte groei sterk naar beneden werd bijgesteld. Daarnaast is de verwachting dat de hoge inflatie de marges onder druk zal zetten.

Heb je het jaaroverzicht van je beleggingsverzekering ontvangen?

In het jaaroverzicht zie je naast de beleggingsinformatie over 2022 ook drie voorbeelden van de opbrengst op einddatum voor je beleggingsverzekering. Heb je een garantiebedrag op de einddatum in je product? Dat zie je dan ook vermeld staan op je jaaroverzicht en in Mijn Aegon.

Actuele informatie in Mijn Aegon en op aegon.nl/fondsen

Wil je de actuele belegde waarde van je beleggingsverzekering of ander beleggingsproduct weten? Deze actuele waarde staat in Mijn Aegon. Op onze website www.aegon.nl/fondsen zie je daarnaast de koersen van de (verzekerings)fondsen waarin je belegt. Zo heb je altijd inzicht in de status van je beleggingen.

Hypotheekadviseur

Neem contact op met je adviseur

Je belegt voor de lange termijn en vaak ook met een doel voor ogen. We kunnen je geen beloftes doen: de koersen kunnen verder dalen. Door je geld te blijven beleggen, krijgt je belegde waarde de kans om zich weer te herstellen. En daarmee kan je doel in zicht blijven. Je adviseur kan je hierover adviseren. In het jaaroverzicht staan de contactgegevens van je adviseur.

Usabilla Feedback