Je beursrendement over 2023

Begin 2023 waren er veel onzekerheden. De economie was nog herstellende van de coronacrisis, de inflatie was hoog, de energieprijzen waren erg volatiel en centrale banken verkrapten het monetaire beleid. Er werd gevreesd voor een zogenaamde harde landing, waar de economieën in een recessie zouden komen en markten zouden dalen. Het pakte anders uit. Een jaar later heeft de groei de verwachtingen ruimschoots overtroffen. Daarnaast hadden financiële markten een ontzettend sterk jaar.

Wij streven er altijd naar om een goed rendement op de lange termijn voor jou te behalen. Rendementen verschillen altijd per jaar. Er zijn positieve én negatieve beursjaren. Wij zijn blij dat het rendement over 2023 bij de meeste van onze verzekeringsfondsen positief is geweest. Hieronder lees je een toelichting.

De inflatie was afgelopen jaar nog steeds het probleem voor centrale banken. Maar aan het einde van 2023 kwam de kentering. De energieprijzen daalden. Europa was succesvol in het vinden van alternatieve bronnen van gas na het wegvallen van de Russische import. Daarnaast bleek het OPEC+ kartel niet in staat om de olieprijs verder op te drijven. De vertraging van de inflatie werd ook geholpen door de normalisatie van de toeleveringsketen die verstoord waren in de pandemie.

Centrale banken verhoogden de beleidsrentes nog in 2023

Maar in het vierde kwartaal bleek dat de inflatie harder zou dalen dan verwacht. Dit zorgde ervoor dat de rente minder lang hoog zou blijven, waardoor het risico op een sterke afname van de economische activiteit en toename van de werkloosheid kleiner werd.

Financiële markten

Risicovolle activa kenden een indrukwekkende ommekeer in 2023 en maakten een groot deel van hun verliezen uit 2022 goed. Beleggers werden steeds meer overtuigd dat de economie een zachte landing zou maken, terwijl de optimisme over technologische ontwikkelingen een extra stimulans gaven.

Tot oktober stegen de rentes sterk, echter in het vierde kwartaal kwam de omslag. Rentes en kredietopslagen daalde, waardoor het rendement op vastrentende beleggingen over geheel 2023 positief uitkwam. Met name de meer risicovolle beleggingscategorieën hadden een zeer sterk jaar.

Hoewel de meeste aandelenmarkten de afgelopen jaren hun beste jaarlijkse rendementen behaalden, verliep het pad naar herstel niet soepel. De regionale bankencrisis in de VS in maart, de spanningen in het Midden-Oosten in oktober, het aanhoudende conflict in Oekraïne, een hardnekkig zwakke Chinese economie en de hardnekkige inflatie zorgde voor veel schommelingen.

Afgelopen jaar waren met name de technologiebedrijven die ongekend sterke rendementen lieten zien. Bedrijven die actief zijn in het ontwikkelen van Artificial Intelligence (AI), konden op veel enthousiasme rekenen van beleggers.

Heb je het jaaroverzicht van je beleggingsverzekering ontvangen?

In het jaaroverzicht zie je naast de beleggingsinformatie over 2023 ook drie voorbeelden van de opbrengst op einddatum voor je beleggingsverzekering. Heb je een garantiebedrag op de einddatum in je product? Dat zie je dan ook vermeld staan op je jaaroverzicht en in Mijn Aegon.

tips

Actuele informatie

Actuele belegde waarde van je beleggingsverzekering of ander beleggingsproduct weten? Deze actuele waarde staat in Mijn Aegon. Op onze pagina 'Fondsen en koersen' zie je daarnaast de koersen van de (verzekerings)fondsen waarin je belegt. Zo heb je altijd inzicht in de status van je beleggingen.

Mijn Aegon

Fondsen en koersen