Betaalachterstand op je verzekering

Het betalen van jouw rekeningen is een belangrijke financiële verplichting. Veranderingen in jouw persoonlijke situatie kunnen zorgen voor minder inkomsten. Bijvoorbeeld door economische gevolgen. Of het verlies van je baan, een onverwachte ziekte of een overlijden binnen het gezin. Dan kan het gebeuren dat je moeite hebt om rekeningen te betalen, zoals de premie van je verzekering. We leggen je graag uit wat je dan kan doen.

Image
Klantenservicemedewerker

Wij staan altijd voor je klaar

Bel direct: 085-225 1068

Neem bij betalingsproblemen op tijd contact met ons op

Een betaalachterstand of schulden: het kan iedereen overkomen. Rekeningen kunnen zich opstapelen. En voor je het weet heb je een achterstand en loopt deze alleen maar op. Dan is het belangrijk om op tijd contact met ons op te nemen, zodat wij samen naar een passende oplossing kunnen zoeken. Wat de mogelijkheden zijn, hangt af van je verzekering. We denken graag met je mee!

Goed om te weten: voor een motorrijtuigenverzekering kunnen wij geen betalingsregeling treffen. Wij zijn namelijk wettelijk verplicht om bij een betalingsachterstand van 30 dagen het kenteken af te melden bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). In dat geval is er geen dekking meer voor Wettelijke Aansprakelijkheid en dat is strafbaar in Nederland.

Zelf aan de slag

Spaar elke maand automatisch een bedrag op je spaarrekening

Ben je benieuwd hoeveel je maandelijks kunt sparen? Op de website van NIBUD staat de NIBUD BufferBerekenaar. Deze tool berekent de buffer, jouw reservepotje om onverwachte, grotere, noodzakelijke uitgaven direct te kunnen betalen.

 

Eenvoudig je facturen betalen met iDEAL

Je kan in Mijn Aegon openstaande bedragen betalen met iDEAL. Met iDEAL betaal je veilig, snel en gemakkelijk in jouw beveiligde, online omgeving.

Direct betalen met iDEAL

Heb je een ander rekeningnummer?

Wanneer je een nieuw rekeningnummer hebt, dan kan je dit eenvoudig wijzigen.

Rekeningnummer wijzigen

Handig om te weten

  • In Mijn Aegon vind je alle informatie over jouw maandlasten. Bekijk jouw betalingen in Mijn Aegon zoals de precieze bedragen en de datum waarop wij de betalingen afschrijven van jouw rekening.
  • Het online budgetformulier helpt om jouw inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten. Zo krijg je overzicht in jouw financiële situatie en kun je bepalen wat jouw mogelijkheden zijn om te besparen.
  • Je maakt gemakkelijk gebruik van het kasboekje. Dit kan in het PDF zelf of je print het bestand uit.

Tips van onze budgetcoaches

Je kunt al besparen door een aantal simpele maatregelen te nemen. Lees de bespaartips van onze budgetcoaches en begin direct met besparen.

Krijg grip op uw geld met Geldfit

Geldfit.nl is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Samen met verschillende gemeenten, bedrijven – waaronder Aegon – en hulpinstanties werken zij aan een financieel gezond Nederland. Een doel naar ons hart! Wilt u weten hoe het met de fitheid van uw financiën is gesteld? Doe de test op Geldfit.nl en ontdek binnen 2 minuten hoe u ervoor staat.  

Goed om te weten: deze test is anoniem en kosteloos. U hoeft geen persoonlijke gegevens in te vullen en uw antwoorden worden niet voor verder gebruik opgeslagen.

Doe de test op Geldfit.nl

Veelgestelde vragen

Bij je eerste betaling betaal je de premie voor de huidige en eerstvolgende maand. Ook betaal je éénmalig € 6,05 poliskosten. Op de factuur die je van ons per mail ontvangt, staan het bedrag en de periode waarover je betaalt. 
 
Betaalt u via automatische incasso?
Dan incasseren wij de premie rond de 1ste of 16de van de maand. Wij incasseren met incassant ID NL98ZZZ2711125100000.

Betaalt uw via acceptgiro?
Dan ontvangt u rond de 25ste van de maand de acceptgiro per post. 

Betaalt u via digitale acceptgiro?
Dan ontvangt u twee dagen voor de betaaldatum, de digitale acceptgiro per e-mail. De betaallink in de e-mail is 10 dagen geldig, daarna komt de link te vervallen.  
 
Bij een betalingsachterstand van meer dan 30 dagen vervalt de dekking op een verzekering
Als je de achterstallige premie en eventuele bijkomende kosten naar ons overmaakt, wordt de dekking binnen een dag nadat wij de betaling hebben ontvangen hersteld. In de brief die je ontvangt bij een betalingsachterstand staat precies hoeveel je nog moet betalen en wat de uiterste betaaldatum is. Deze brief kun je ook terugvinden in Mijn Aegon bij ‘Documenten’.

Heb je een autoverzekering?  
Bij een betalingsachterstand wordt je kenteken afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW controleert of een auto verzekerd is. Als uit deze controle blijkt dat dit niet het geval is, dan kan het het zijn dat je van hen een boete krijgt. 

 
We helpen jou graag als je het deze periode financieel even niet redt
Het zijn bijzondere tijden voor ons allemaal. Wij kunnen gelukkig blijven doen waar wij goed in zijn: onze klanten financieel goed op weg helpen. Dus verwacht jij deze komende periode dat je het financieel niet voor elkaar kunt boksen? Omdat je bijvoorbeeld je hypotheek niet kunt betalen? Neem dan contact met ons op.

Onze contactgegevens vind je bij 'Hulp als het financieel tegenzit'. Samen bekijken wij jouw persoonlijke situatie en zoeken we naar een passende oplossing.
Heb je een hypotheek?
Dan staat de betaaldatum vast. We incasseren op de eerste werkdag van de maand je hypotheeklasten. Dit doen we via automatische incasso. Wel zo makkelijk.

Heb je een levensverzekering?
Dan staat de betaaldatum vast. Je kunt mogelijk wél je betalingstermijn aanpassen. Lijkt je dit wat? Stuur digitaal een verzoek met handtekening waarin je aangeeft wanneer je je premie wilt voldoen. Bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar. Wij kijken dan echt mogelijk is. Je krijgt altijd bericht.
 
Heb je een schadeverzekering?
Dan kun je de betaaldatum of betalingstermijn aanpassen. Neem hiervoor contact met ons op. Heb je je verzekering afgesloten via een adviseur? Neem dan contact op met jouw adviseur. 
 
Als je niet op tijd betaalt, sturen wij je na 3 weken een herinnering
Is de premie na 6 weken nog niet betaald? Dan sturen wij je de eerste aanmaning. Na 9 weken krijg je de laatste aanmaning. En na 12 weken passen we de verzekeringsvoorwaarden toe. Dat betekent dat jouw product wordt stopgezet of (tegen een lager bedrag) premievrij wordt voortgezet.

Is je levensverzekering gekoppeld (verpand) aan een lening? Dan informeren we na 6 weken de pandhouder, dat is de bank of verzekeraar waar je lening loopt, over je betalingsachterstand.