Betaalachterstand op je verzekering
Het betalen van jouw rekeningen is een belangrijke financiële verplichting. Veranderingen in jouw persoonlijke situatie kunnen zorgen voor minder inkomsten. Bijvoorbeeld door economische gevolgen. Of het verlies van je baan, een onverwachte ziekte of een overlijden binnen het gezin. Dan kan het gebeuren dat je moeite hebt om rekeningen te betalen, zoals de premie van je verzekering. We leggen je graag uit wat je dan kan doen.
![Klantenservicemedewerker](/sites/default/files/styles/horizontal_card_lg_x1/public/2021-12/Klantenservicemedewerker.jpg?itok=gZweiwXE)
Wij staan altijd voor je klaar
Bel direct: 085-225 1068
Neem bij betalingsproblemen op tijd contact met ons op
Een betaalachterstand of schulden: het kan iedereen overkomen. Rekeningen kunnen zich opstapelen. En voor je het weet heb je een achterstand en loopt deze alleen maar op. Dan is het belangrijk om op tijd contact met ons op te nemen, zodat wij samen naar een passende oplossing kunnen zoeken. Wat de mogelijkheden zijn, hangt af van je verzekering. We denken graag met je mee!
Goed om te weten: voor een motorrijtuigenverzekering kunnen wij geen betalingsregeling treffen. Wij zijn namelijk wettelijk verplicht om bij een betalingsachterstand van 30 dagen het kenteken af te melden bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). In dat geval is er geen dekking meer voor Wettelijke Aansprakelijkheid en dat is strafbaar in Nederland.
Zelf aan de slag
Spaar elke maand automatisch een bedrag op je spaarrekening
Ben je benieuwd hoeveel je maandelijks kunt sparen? Op de website van NIBUD staat de NIBUD BufferBerekenaar. Deze tool berekent de buffer, jouw reservepotje om onverwachte, grotere, noodzakelijke uitgaven direct te kunnen betalen.
Eenvoudig je facturen betalen met iDEAL
Je kan in Mijn Aegon openstaande bedragen betalen met iDEAL. Met iDEAL betaal je veilig, snel en gemakkelijk in jouw beveiligde, online omgeving.
Handig om te weten
- In Mijn Aegon vind je alle informatie over jouw maandlasten. Bekijk jouw betalingen in Mijn Aegon zoals de precieze bedragen en de datum waarop wij de betalingen afschrijven van jouw rekening.
- Het online budgetformulier helpt om jouw inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten. Zo krijg je overzicht in jouw financiële situatie en kun je bepalen wat jouw mogelijkheden zijn om te besparen.
- Je maakt gemakkelijk gebruik van het kasboekje. Dit kan in het PDF zelf of je print het bestand uit.
Tips van onze budgetcoaches
Je kunt al besparen door een aantal simpele maatregelen te nemen. Lees de bespaartips van onze budgetcoaches en begin direct met besparen.
Krijg grip op uw geld met Geldfit
Geldfit.nl is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Samen met verschillende gemeenten, bedrijven – waaronder Aegon – en hulpinstanties werken zij aan een financieel gezond Nederland. Een doel naar ons hart! Wilt u weten hoe het met de fitheid van uw financiën is gesteld? Doe de test op Geldfit.nl en ontdek binnen 2 minuten hoe u ervoor staat.
Goed om te weten: deze test is anoniem en kosteloos. U hoeft geen persoonlijke gegevens in te vullen en uw antwoorden worden niet voor verder gebruik opgeslagen.
Veelgestelde vragen
Dan incasseren wij de premie rond de 1ste of 16de van de maand. Wij incasseren met incassant ID NL98ZZZ2711125100000.
Betaalt uw via acceptgiro?
Dan ontvangt u rond de 25ste van de maand de acceptgiro per post.
Betaalt u via digitale acceptgiro?
Dan ontvangt u twee dagen voor de betaaldatum, de digitale acceptgiro per e-mail. De betaallink in de e-mail is 10 dagen geldig, daarna komt de link te vervallen.
Als je de achterstallige premie en eventuele bijkomende kosten naar ons overmaakt, wordt de dekking binnen een dag nadat wij de betaling hebben ontvangen hersteld. In de brief die je ontvangt bij een betalingsachterstand staat precies hoeveel je nog moet betalen en wat de uiterste betaaldatum is. Deze brief kun je ook terugvinden in Mijn Aegon bij ‘Documenten’.
Heb je een autoverzekering?
Bij een betalingsachterstand wordt je kenteken afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW controleert of een auto verzekerd is. Als uit deze controle blijkt dat dit niet het geval is, dan kan het het zijn dat je van hen een boete krijgt.
Het zijn bijzondere tijden voor ons allemaal. Wij kunnen gelukkig blijven doen waar wij goed in zijn: onze klanten financieel goed op weg helpen. Dus verwacht jij deze komende periode dat je het financieel niet voor elkaar kunt boksen? Omdat je bijvoorbeeld je hypotheek niet kunt betalen? Neem dan contact met ons op.
Onze contactgegevens vind je bij 'Hulp als het financieel tegenzit'. Samen bekijken wij jouw persoonlijke situatie en zoeken we naar een passende oplossing.
Heb je een levensverzekering?
Dan staat de betaaldatum vast. Je kunt mogelijk wél je betalingstermijn aanpassen. Lijkt je dit wat? Stuur digitaal een verzoek met handtekening waarin je aangeeft wanneer je je premie wilt voldoen. Bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar. Wij kijken dan echt mogelijk is. Je krijgt altijd bericht.
Dan kun je de betaaldatum of betalingstermijn aanpassen. Neem hiervoor contact met ons op. Heb je je verzekering afgesloten via een adviseur? Neem dan contact op met jouw adviseur.
Is de premie na 6 weken nog niet betaald? Dan sturen wij je de eerste aanmaning. Na 9 weken krijg je de laatste aanmaning. En na 12 weken passen we de verzekeringsvoorwaarden toe. Dat betekent dat jouw product wordt stopgezet of (tegen een lager bedrag) premievrij wordt voortgezet.
Is je levensverzekering gekoppeld (verpand) aan een lening? Dan informeren we na 6 weken de pandhouder, dat is de bank of verzekeraar waar je lening loopt, over je betalingsachterstand.