Je hypotheekbetalingen

Het betalen van je hypotheek kan soms best wat vragen oproepen. Misschien heb je een nieuwe hypotheek en ben je benieuwd hoe het zit met die eerste betaling. Maar ook als je al een tijdje maandlasten betaalt, is het goed om op te frissen hoe het ook alweer zit.

Image
Stel aanvaardt hun nieuwe huis

Je eerste hypotheekbetaling

Wij schrijven de eerste hypotheekbetaling niet direct van je rekening af.

Wanneer wordt de eerste betaling afgeschreven?

Nadat je hebt getekend bij de notaris, duurt het maximaal 6 weken voor wij de eerste betaling van je rekening afschrijven. Dit komt omdat wij je hypotheek eerst verwerken in onze administratie.

Het bedrag is bij de eerste betaling vaak hoger

Als de eerste betaling pas na bijvoorbeeld 6 weken plaatsvindt, betaal je op dat moment in één keer voor 6 weken in plaats van voor 1 maand. Je eerste betaling is daarom vaak hoger dan de betalingen daarna.

In Mijn Aegon vind je de datum en het precieze bedrag

De eerste betaling schrijven we natuurlijk niet zomaar af van je rekening. In Mijn Aegon lees je van tevoren wanneer we de betaling afschrijven en hoe hoog het bedrag is.

Image
Man op tablet

Bekijk je betalingen

In Mijn Aegon vind je alle informatie over je maandlasten. Bekijk je betalingen in Mijn Aegon, zoals de precieze bedragen en de datum waarop wij de betalingen afschrijven van je rekening.

Naar Mijn Betalingen

Je maandelijkse hypotheekbetalingen

Wij schrijven het bedrag op de eerste werkdag van de maand af van je rekening. Dit doen wij via automatische incasso.

De maandlasten voor je hypotheek bestaan uit rente en aflossing

Voor je hypotheek betaal je elke maand rente. Als je een annuïteiten- of lineaire hypotheek hebt, betaal je ook elke maand aflossing. Samen zijn dit je maandlasten. Bekijk je maandlasten in Mijn Aegon

Je betaalt je maandlasten op de eerste werkdag van de maand 

Je maandlasten betaal je per maand aan ons. Wij schrijven het bedrag op de eerste werkdag van de maand af van je rekening. Dit doen wij via automatische incasso. 

Je betaalt je maandlasten achteraf

De maandlasten voor je hypotheek betaal je altijd achteraf. Dat betekent dat wij de betaling voor april op de eerste werkdag van mei afschrijven van je rekening.  

Inleg voor een rekening of premie voor een polis betaal je vooraf

Heb je een rekening of polis die verbonden is aan je hypotheek? Bijvoorbeeld een (Bank)Spaarhypotheek. Dan betaal je daar inleg of premie voor. In tegenstelling tot de maandlasten voor je hypotheek, betaal je dit bedrag altijd vooraf.  

Als de hypotheekbetaling niet lukt, krijg je bericht van ons

Lukt de betaling niet? Bijvoorbeeld omdat je saldo te laag is? Dan krijg je van ons bericht. Rond de 15de van de maand proberen we het dan nog een keer. Als dat weer niet lukt, laten we je dat weten in een bericht. In dat geval moet je het bedrag zelf naar ons overmaken. In het bericht lees je welk bedrag je moet betalen. En naar welk rekeningnummer je dit bedrag overmaakt.

Je krijgt niet elke maand een notaspecificatie 

Bij je eerste hypotheekbetaling ontvang je van ons een notaspecificatie. Deze vind je in Mijn Aegon. Je vindt alle betalingen natuurlijk wel terug in je bankomgeving. Tijdens de looptijd van je hypotheek krijg je alleen een notaspecificatie als je maandbedrag wijzigt. Bij een lineaire hypotheek betaal je elke maand een ander bedrag en ontvang je dus ook elke maand een notaspecificatie. 

Meer grip op je hypotheek

Je hypotheekzaken regel je snel en makkelijk in Mijn Aegon. In deze beveiligde omgeving kun je bouwdepotdeclaraties indienen of zelf veranderingen in je hypotheek aanbrengen zoals extra aflossen of je variabele rente vastzetten.

Mijn Aegon-account aanmaken

Hulp als het financieel tegenzit

Kost het je steeds meer moeite om je hypotheek te betalen? Dat kan grote zorgen geven. Het is dan belangrijk om op tijd hulp te zoeken. Wij helpen je graag bij het vinden van een oplossing. Er is meer mogelijk dan je denkt.

Betalingsproblemen? Vraag hulp

Veelgestelde vragen

Heb je een hypotheek?
Dan staat de betaaldatum vast. We incasseren op de eerste werkdag van de maand je hypotheeklasten. Dit doen we via automatische incasso. Wel zo makkelijk.

Heb je een levensverzekering?
Dan staat de betaaldatum vast. Je kunt mogelijk wél je betalingstermijn aanpassen. Lijkt je dit wat? Stuur digitaal een verzoek met handtekening waarin je aangeeft wanneer je je premie wilt voldoen. Bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar. Wij kijken dan echt mogelijk is. Je krijgt altijd bericht.
 
Heb je een schadeverzekering?
Dan kun je de betaaldatum of betalingstermijn aanpassen. Neem hiervoor contact met ons op. Heb je je verzekering afgesloten via een adviseur? Neem dan contact op met jouw adviseur. 
 

Het ligt aan je product op welke wijze je kan betalen
Dit zie je in Mijn Aegon. Ook een wijziging in betalen geef je hier door: 
GegevensHier zie je ook precies welke betaalwijze voor jouw product mogelijk is.

  • Heb je een schadeverzekering? Dan kun je kiezen voor automatische afschrijving of betalen via een digitale betaallink. In dit laatste geval krijg je een e- mail met een betaallink vlak voordat je premie moet betalen.
  • Heb je een levensverzekering? Dan kun je naast automatische incasso en betalen via betaallink, ook kiezen voor een periodieke overboeking.
  • Heb je een hypotheek? De afschrijving van je hypotheekrente- en aflossing gaat altijd via automatische incasso rond de eerste van de maand.



 

 

Een overzicht van je betaalde en openstaande premies ziet je in Mijn Aegon bij 'Betalingen'. Ook zie je of er nog eventuele openstaande facturen zijn. Je kunt deze dan direct via iDEAL betalen. 
Wij proberen het opnieuw
Je incasso vindt altijd op of rond de eerste van de maand plaats. Is de incasso niet gelukt? Dan ontvang je van ons een brief waarin we aangeven dat we het nog eens proberen. Dat doen we rond de 15e van de maand. Lukt dat niet? Dan vragen we je zelf je hypotheekbetaling naar ons over te maken. 

Via Mijn Aegon kun je een openstaande rekening direct via iDeal betalen
Onder 'Betalingen', zie je een overzicht van je hypotheekbetalingen. Hier kun je een openstaande nota gemakkelijk betalen. 

Goed om te weten: een stornering wordt door de bank aan ons doorgegeven en is daardoor twee tot drie werkdagen na stornering pas zichtbaar in Mijn Aegon. 

Wij sturen je altijd een herinnering
Deze ontvang je óók als je inmiddels al betaald hebt en de herincasso storneert.  

Je allereerste incasso kan 2 werkdagen langer duren
Een eerste automatische incasso komt in een wachtrij bij de bank. Hierdoor kan de daadwerkelijke afschrijving eenmalig tot 2 werkdagen later plaats vinden. 


Heb of verwacht je problemen met het betalen van je hypotheeklasten?
Samen kunnen we zoeken naar een oplossing. Meer informatie en onze contactgegevens vind je op onze pagina: Hypotheekachterstand: wat kan je doen?