“Op onze wensenlijst: kansen voor adviseurs beter in beeld brengen”
De beste hypotheekportalen van Nederland ontwikkelen. Dát is het doel Arnoud van ’t Riet, product owner bij Aegon Hypotheken. Hoe pakt hij dat aan? En welke ervaring hebben adviseurs met onze hypotheekportalen? Arnoud van ’t Riet en Barbra Baas van de Hypotheekshop Zwolle vertellen erover.
Arnoud is als product owner bij Aegon Hypotheken verantwoordelijk voor de portalen Mijn Aegon en Aegon Intermediair Portal (AIP). Met twee teams vol ontwikkelaars, analisten en designers optimaliseert hij de portalen continu. “Toen ik zeven jaar geleden bij Aegon begon, zagen AIP en Mijn Aegon er totaal anders uit. Adviseurs en klanten konden er eigenlijk weinig mee. Verzoeken moesten ze telefonisch of per mail indienen. Afgelopen jaren digitaliseerden we stap voor stap allerlei processen in de portalen. Zo kunnen adviseurs en klanten tegenwoordig via AIP en Mijn Aegon een verzoek indienen om extra af te lossen op hun hypotheek of de hypotheek van hun klant. Ze kunnen dan direct zien wat voor effect de extra aflossing heeft. Dat kan bij veel andere partijen trouwens ook. Wat uniek is bij ons: ze kunnen kiezen om met de extra aflossing de maandlasten te verlagen of de looptijd van de hypotheek te verkorten. Dat bespaart een klant soms duizenden euro’s rente.
Inzicht in verduurzamen en verbouwen
Momenteel zijn verbouwen en verduurzamen hot topic bij Arnoud en zijn teams. Niet gek, want klanten zijn hier volop mee bezig. Je hoeft maar een willekeurige straat in Nederland in te rijden om ergens zonnepanelen of dubbelglas geplaatst te zien worden. “Al die verbouwingen en verduurzamingsmaatregelen beginnen met inzicht. Klanten kunnen daarom sinds kort in Mijn Aegon zien welk energielabel hun huis heeft. En adviseurs kunnen in AIP checken welke energielabels de huizen van hun klanten hebben. Ook bieden we adviseurs en klanten de online huisscan in samenwerking met homeQgo. Wie de huisscan invult, krijgt een duurzaamheidsadvies. Inclusief de investering, de besparing, de terugverdientijd en mogelijke subsidies. Is er financiering nodig? Dat regelt de klant dan samen met de adviseur. Omdat het afsluiten en aanpassen van een hypotheek altijd via een adviseur verloopt, zetten we adviseurs in de spotlights in Mijn Aegon. Zo tonen we klanten duidelijk het e-mailadres en telefoonnummer van hun adviseur. Binnenkort breiden we die informatie uit met onder meer openingstijden, links naar website en social media kanalen en contactgegevens van álle medewerkers van het advieskantoor. Alles om het contact tussen adviseurs en klanten te bevorderen. Hiervoor werken we samen met Advieskeuze.nl. Zij beheren de informatie en ontsluiten die op ons verzoek.”
Barbra Baas van de Hypotheekshop in Zwolle werkt veel met AIP en deelt haar ervaring: “Ik vind het een prettig portaal om in te werken. Ik kan er in een oogopslag zien wat de status is van lopende aanvragen. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Fijn, aangezien ik veel in de avonduren werk. Ook de chat in AIP is handig. Ik gebruik hem steeds vaker bij vragen. De mensen achter de chat zijn deskundig, snel en volledig. Bovendien kan ik een chat opslaan. Zo kan ik later altijd terugkijken wat besproken is en hoef ik dat niet zelf vast te leggen.”
Onderzoeken met adviseurs en klanten
Natuurlijk verzint Arnoud niet in zijn uppie hoe Mijn Aegon en AIP verbeterd kunnen worden. Samen met collega’s houdt hij de markt goed in de gaten. En nog belangrijker: feedback ophalen bij adviseurs en klanten om de portalen te verbeteren. “Adviseurs en klanten vinden op Mijn Aegon en AIP allerlei feedbackopties. Als ze die invullen, komt hun feedback direct binnen via het Teamskanaal van mijn teams. Alle collega’s kunnen de feedback dus zien. Samen bespreken we hoe we er opvolging aan kunnen geven. Ook hebben we ieder kwartaal feedbacksessies met zo’n vijftien adviseurs. We bevragen hen dan over onze complete dienstverlening. Hoe ervaren ze die? Wat kan beter? Daarnaast hebben we eens in de drie weken testlabsessies. Dan doorlopen we met klanten nieuwe aanpassingen in Mijn Aegon. Dergelijke onderzoeken zijn heel waardevol.”
Barbra nam een aantal keer deel aan een onderzoek voor AIP: “Ik vind het goed dat Aegon bij adviseurs de vernieuwingen in AIP toetst. Aegon kan het voor zichzelf wel mooi en goed maken, maar dat is nutteloos als het voor je klant niet werkbaar is. Ik nam onder meer deel aan een onderzoek over het proces van echtscheidingen. Voorheen was het een crime als ik in AIP een aanvraag moest indienen voor een echtscheiding. Ik moest dan allerlei gegevens van mijn klant invullen, terwijl die bij Aegon bekend waren. Naar aanleiding van het onderzoek is dat proces verbeterd. Nu zijn de meeste gegevens al ingevuld bij een aanvraag en kan ik eenvoudig aanpassingen doen. Je kunt dit vergelijken met de vooraf ingevulde aangifte van de Belastingdienst. Dit scheelt mij enorm veel werk en is minder foutgevoelig.”
Advieskansen in beeld brengen
Komend jaar staat op Arnouds wensenlijst het beter in beeld brengen van kansen voor adviseurs. Want nu de hypotheekmarkt wat afkoelt, kijken adviseurs steeds meer naar hun bestaande portefeuille. “Daar willen we adviseurs in faciliteren. We doen dit door advieskansen inzichtelijk te maken. Welke rentevastperiodes lopen binnenkort af in de portefeuille van een adviseur? Welke klanten hebben een goed of minder goed energielabel en willen misschien verduurzamen? Welke klanten hebben hun huis langer dan vijf jaar geleden laten taxeren en maken kans op het verlagen van hun tariefklasse? Door het aantonen van een hogere woningwaarde met bijvoorbeeld een desktoptaxatie. Als we dit soort zaken in AIP tonen, kunnen adviseurs hun klanten verrassen met een belletje en met hen meedenken.”
Nog meer interactie tussen klanten, adviseurs en Aegon
Als Arnoud verder vooruitdenkt, heeft hij nog één grote wens voor Mijn Aegon en AIP: “Ik wil graag een betere interactie tussen adviseurs, klanten en Aegon realiseren via de portalen. Stel, een klant wil zijn hypotheek in Mijn Aegon wijzigen. Hoe mooi is het dan als een bericht oppopt in AIP zodat een adviseur direct kan meedenken? Een dergelijke interactie is de kers op de taart voor het realiseren van de beste hypotheekportalen van Nederland.”
Inzicht en interactie
Arnoud: “Ik wil graag een betere interactie tussen adviseurs, klanten en Aegon realiseren via de portalen. Dat is de kers op de taart voor de beste hypotheekportalen van Nederland.”