CDD: extra klantinformatie nodig bij drie beheerprocessen

Customer Due Diligence (CDD) is niet uit de financiële wereld weg te denken. Dit proces is ook wel bekend als Know Your Customer (KYC). Ons integriteitsbeleid beweegt met de wettelijke eisen mee. December 2021 introduceerden wij het klantbeeldformulier in ons acceptatieproces. Vanaf 1 november 2022 voegen we het klantbeeldformulier ook toe aan het beheerproces. Vanaf deze datum hebben wij aanvullende klantinformatie nodig voor de wijzigingen die u dan in gang zet.

Het klantbeeldformulier wordt nu ook een onderdeel in onze beheerprocessen

We gaan CDD ook doorvoeren voor onze bestaande hypotheekklanten. Voor deze drie beheerprocessen hebben we vanaf 1 november 2022 een klantbeeldformulier nodig:

  • Hypotheekvorm wijzigen
  • Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid (OHA)
  • Hypotheek verhogen

Het is één formulier per klant. Heeft u een aanvrager en een medeaanvrager? Dan vullen de klant ieder een formulier in.

De pijplijn: hoe gaan we om met wijzigingen die al zijn doorgegeven?

Alle wijzigingen die wij vóór 1 november 2022 ontvangen, doen we nog met de huidige werkwijze. De wijzigingen die we vanaf 1 november 2022 binnenkrijgen, doen we met de nieuwe werkwijze. Mét klantbeeldformulieren.

Een toelichting bij inbreng eigen middelen in onze klantbeeldformulieren

We hebben een extra vraag op het klantbeeldformulier gezet. Iedere klant vragen wij een toelichting te geven op de herkomst van de eigen middelen die de klant inbrengt. Waar komt dat geld vandaan? Een aanvullende toelichting heeft voor ons veel toegevoegde waarde. We beoordelen de aangeleverde informatie binnen het totale klantbeeld. En bekijken of het eigen geld uit een betrouwbare bron komt. Een uitgebreide toelichting op het formulier zorgt ervoor we geen aanvullende vragen hoeven te stellen aan de klant. Dit voorkomt vragen achteraf en versnelt onze doorlooptijd.

Goed om te weten: alle ins-en-outs leest u in de veelgestelde vragen U vindt het klantbeeldformulier en vele andere handige documenten op het Aegon Intermediair Portaal onder downloads. U vindt deze informatie ook terug in onze Virtuele Assistent.

Waarom is CDD nodig?

Integriteit is voor ons ontzettend belangrijk. Als hypotheekverstrekker zijn wij wettelijk verplicht om witwassen en de financiering van terrorisme te signaleren, te onderzoeken en te voorkomen. Het is niet alleen zaak dat wij zelf, maar ook onze adviseurs voldoen aan de wet- en regelgeving. Om aan deze verplichting te voldoen en om een betrouwbare partner te zijn, is het belangrijk dat wij onze klanten goed kennen.

 Een goede voorbereiding is het halve werk

Vorig jaar verliep het erg stroef met de introductie van CDD in ons acceptatieproces. Daar hebben we van geleerd. Nu doen we het beter. U helpt ons door volledig ingevulde klantbeeldformulieren mee te sturen. Vragen? Informatie over het CDD-proces en antwoord op algemene vragen vindt u in onze Virtuele Assistent op het Aegon Intermediair Portaal. Een dossierinhoudelijke vraag stelt u eenvoudig via de chat.