Matthijs Hofstede kijkt terug én vooruit
Benieuwd naar de visie van Aegon Hypotheken? In een persoonlijk bericht vertelt CEO Matthijs Hofstede over zijn plannen en ambities voor 2022.
[[{"fid":"198716","view_mode":"media_link","fields":{"format":"media_link","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"media_link","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-media-link","data-delta":"1"}}]]
We zijn een hypotheekverstrekker met koel hoofd en warm hart
Als CEO van Aegon Hypotheken ben ik enthousiast over onze visie voor, en kansen in 2022. Er gebeurt zoveel moois op het gebied van duurzaamheid, digitalisering en klanttevredenheid. Wie zou daar nou niet blij van worden?
Dit enthousiasme groeit alleen maar. Wij werken namelijk aan een nieuwe structuur binnen Aegon Nederland, waarbij Hypotheken haar eigen strategieën en operationele plannen ontwikkelt en uitvoert. Hierdoor dragen we meer eigen verantwoordelijkheid. En dat vind ik gaaf!
Nu wilt u vast weten of deze verandering effect heeft op onze strategie?
Natuurlijk! Er is meer focus mogelijk. Met name op het verbeteren van zaken waar we al goed in zijn. Zo zijn we een flexibele organisatie die snel op actualiteiten inspringt. Dat wordt natuurlijk mede mogelijk gemaakt door onze medewerkers. Een groot deel van onze mensen zijn multifunctioneel inzetbaar. Hebben we een piekmoment? Dan kunnen we de processen met de hoogste prioriteit voorrang geven. Op deze manier maken we onze dienstverlening richting consumenten en u steeds beter. Dat is voor ons een blijvend punt van aandacht.
“Goede energie is én blijft de motor voor succes.”
Verder groeien in de hypotheekmarkt heeft onze ambitie
De nieuwe structuur zorgt ook op dat vlak voor positieve verandering. Onze accountmanagers richten zich volledig op hypotheken. Hierdoor zijn we in staat om veel meer kennis te delen. En dat zien we weer terug in het groeiende aantal deelnemers aan webinars en positieve feedback op nieuwsbrieven. En blijf dat vooral doen. We zijn blij met uw feedback, zo weten we wat we goed doen. Maar belangrijker nog: waar we kunnen verbeteren!
Een ‘human touch’ is onmisbaar, ook in de financiële wereld
Ik denk dat wij het hierin op veel vlakken goed doen. We proberen onze klanten en partners zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Bijvoorbeeld door het tonen van onze menselijke kant. En we zien dat dit werkt! Dit menselijke aspect stelt ons beter in staat om bijvoorbeeld klanten te helpen die betaalproblemen hebben óf verwachten. Dit had altijd al onze aandacht en wordt het komende jaar verder uitgebreid.
Zo werken we mee aan een experiment vanuit het ministerie van SZW
Hierbij worden mensen met een gemeentelijke belastingschuld eerder in beeld gebracht om zo problematische schulden te voorkomen. Dit initiatief past helemaal in onze aanpak van vooruitdenken. Daarom hebben we ervoor gekozen om als één van de grootste hypotheekverstrekkers deel te nemen aan dit experiment. Samen met de klant en de gemeente zoeken we naar een totaaloplossing. Ik ben ervan overtuigd dat we samen de maatschappij sterker kunnen maken.
De cijfertjes over 2021
In mijn Eindejaars videoboodschap worden de resultaten ook besproken. De strekking is dat het goed gaat! In totaal hebben bijna 300.000 huishoudens hun huis met een Aegon-hypotheek gefinancierd. Dat is geweldig! Om dit succes te kunnen doorzetten, versterken we onze samenwerking met u. Onder andere door digitalisering en het delen van klantdata en advieskansen via het Aegon Intermediair Portaal. Dat betekent overigens niet dat we onze menselijke maat verliezen. We zijn relevant op de momenten die ertoe doen en daar helpt digitalisering bij.
Een veelgehoorde term in 2021 was ‘verduurzaming’
Ook op dat vlak zitten we niet stil in. Zo is er de 106% duurzaamheidsfinanciering. En de Aegon Woningscan helpt klanten op weg met het maken van de juiste keuzes voor energiezuiniger wonen. Het afgelopen jaar hebben we in kaart gebracht hoe wij als hypotheekbedrijf - samen met de investeerders - waarde kunnen creëren op het gebied van ESG (Environmental, Social, Governance). We merken dat steeds meer investeerders in beweging komen en ons de ruimte geven om vervolgstappen te zetten in het financieren van woningverduurzaming. Duurzaam wonen zit ‘m ook in levensduur. Niet alleen van ‘spullen’ maar ook hoelang men in een woning woont. Wij vinden dat iedereen in een huis moet kunnen wonen dat bij hun woonwensen past. Een heel leven lang. Aan die propositie gaan we het komend jaar verder invulling aan geven.
Ik ben er zeker van dat 2022 een enerverend jaar gaat worden
Zo kijk ik uit naar de voortgang van plannen op digitaal gebied die de afgelopen jaren in gang zijn gezet. Het gebruik van brondata gaat onze branche veel voordeel en gemak opleveren. Digitalisering heeft wel een tegenhanger. Zo hoop ik op meer persoonlijke contact in het nieuwe jaar. De ‘human touch’ werkt namelijk twee kanten op. Als bedrijf hebben we die menselijkheid net zo hard nodig. Dankzij persoonlijk contact met onze klanten en adviseurs kunnen we blijven groeien. Goede energie is én blijft de motor voor succes.