Gevolgen private-autolease: een slaapkamer minder

We zouden door de gekte op de huizenmarkt bijna een andere explosieve trend over het hoofd zien: private-autoleasecontracten. Volgens de brancheorganisatie van autoleasemaatschappijen, VNA, reden er eind 2021 meer dan 500.000 private-leaseauto’s rond. Ter vergelijking: eind 2018 waren dit er nog maar 150.000. Private-lease is dus hot. Maar niet elke klant weet wat dit voor hun toekomstige hypotheek uitmaakt. Bent u hiervan op de hoogte? Na dit artikel wel! 

Private-lease = minder lenen 

Dat dus. Het is mooi dat men via een leaseconstructie maandelijks alle kosten van een auto kan betalen. Geen gedoe met losse potjes voor dingen zoals afschrijving, wegenbelasting, verzekering en het onderhoud. Maar het leasen van iets is een indirecte consumptieve lening. Leasers betalen maandelijks een bedrag aan huur en rente. Met het grote verschil dat ze aan het einde van de leaseperiode geen eigenaar van – in dit geval - de auto worden. Het leasebedrag wordt per 1 april 2022 voor 100% bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) geregistreerd. Eerst was dit 65%. En dat maakt heel wat euro’s uit…

Is een BKR-registratie nadelig?  

Bij het horen van de woorden ‘BKR-registratie’ denken veel mensen dat dit foute boel is. Maar vertel uw klanten vooral over het voordeel: hebben ze geen betalingsachterstanden? Dan is het juist een bewijs van goed financieel gedrag. Het helpt om klanten uit te leggen dat een BKR-registratie geen blok aan het been is. Maar een voorzorgsmaatregel die voorkomt dat mensen in de financiële problemen raken. Zo’n 11 miljoen Nederlanders staan momenteel in het BKR-systeem. Met leningen zoals hypotheken en private-autoleasecontracten. Maar ook met bijvoorbeeld een creditcard of mobiele telefoon waar een abonnement bij zit.  

Zorg dat uw klant zichzelf niet in de vingers rijdt 

Nu zal een telefoonabonnement niet zo’n deuk in een toekomstige hypotheek slaan. Maar een private-leasecontract zorgt ervoor dat iemand tientallen duizenden euro’s minder hypotheek kan krijgen. Logisch. Want hoe meer financiële verplichting, hoe minder er overblijft om de hypotheek te kunnen betalen. De impact een private-leasecontract ziet u in het rekenvoorbeeld hieronder. 

Rekenvoorbeeld vanaf 1 april 2022  

Tweeverdieners met een gezamenlijk inkomen van respectievelijk €50.000 en €30.000 per jaar. Gebaseerd op de normen van 2021 en met een rente van 2,62%, kunnen ze een maximale hypotheek krijgen van € 423.530. 

Ze hebben een private-lease-auto met een contract van 5 jaar. Ze betalen hiervoor €379 per maand. Het BKR registreert 100% van het totale leasebedrag. De berekening is: € 379 x 60 maanden x 100% = € 22.740 als geregistreerd leenbedrag. Dit bedrag leidt tot een lagere maximale woonlast*.  

Lagere woonlast = minder lenen. Met als resultaat een daling van hun maximale hypotheekbedrag naar € 331.234. Dat is een verschil van € 92.269. 

*De maximale woonlast wordt elk jaar door het NIBUD bepaald. Het geeft aan welk percentage van iemands inkomen aan woonlasten besteed mag worden. Alle hypotheekverstrekkers gebruiken dit percentage om uit te rekenen hoeveel men maximaal mag lenen. 

 

Uw klant wil private-leasen en een huis kopen?  

Dan is het van belang dat ze snappen wat de gevolgen van een private-autoleasecontract zijn. Gebruik het rekenvoorbeeld hierboven om het verschil inzichtelijk te maken. De klant kan het uiteindelijk geregistreerde leasebedrag verminderen door vast een deel vooruit te betalen. Maar ja, dit kan ook de inleg van hun hypotheek zijn. Heeft uw klant al een private-leaseconstructie en kunnen ze hierdoor fors minder lenen? Dan kan het contract eventueel voortijdig worden beëindigd. Nadeel is dat men hier vaak een heftige opzegvergoeding voor moet betalen. Toch kan dit op de lange termijn soms beter zijn dan het leasecontract te behouden.  

Private-lease en verhuizen of verbouwen dan? 

Heeft uw klant al een hypotheek en verhuis of verbouwplannen? Dan kan dit knap lastig worden als ze in de tussentijd een private-leaseovereenkomst hebben afgesloten. Een verhoging, of het omzetten van een bestaande hypotheek, betekent veelal opnieuw toetsen. Hierbij wordt nu rekening gehouden met een hoger percentage (100% in plaats van 65%) betaalverplichting van de klant aan de leasemaatschappij. En het effect daarvan ziet u in de berekening hierboven… Hoe pakt u dit aan in uw adviesgesprek met de consument?