Uitbreiding van het acceptatieproces: extra klantinformatie nodig
CDD is niet uit de financiële wereld weg te denken. Dit proces is ook wel bekend als Know Your Customer (KYC). Ons integriteitsbeleid beweegt met de wettelijke eisen mee. Vanaf 1 december 2021 gaat er daarom iets wijzigen in ons acceptatieproces. Vanaf deze datum hebben wij aanvullende klantinformatie nodig.
Het klantbeeldformulier wordt een vast onderdeel van het acceptatietraject
Voor nieuwe hypotheekklanten welteverstaan. Of de combinatie van een nieuwe klant met een bestaande klant. Voor bestaande klanten zal dit proces later ingaan. We vullen van tevoren al zoveel mogelijk gegevens op het formulier in. Wel zo gemakkelijk. Uw klant vult de ontbrekende informatie aan. Het is één formulier per klant. Heeft u een aanvrager en een medeaanvrager? Dan vullen de klanten ieder een formulier in. In de meeste gevallen is een extra handtekening voor akkoord op dit formulier niet nodig: bij instemming met de offerte geven klanten gelijk aan dat ze het klantbeeldformulier naar waarheid zullen invullen.
Wat vragen we op het klantbeeldformulier?
Naast algemene naam- en adresgegevens willen we ook wat meer over de eigen middelen en het bestedingsdoel van de lening weten. Zo vragen wij onder andere naar:
De herkomst van middelen
Brengt een klant meer dan € 25.000 eigen middelen in? Dan vragen wij altijd een bewijs van herkomst van deze middelen. Onder € 25.000 is een bewijs alleen nodig als de acceptant daar aanleiding toe ziet.
Reden aanvraag hypothecaire lening(deel) – consumptieve besteding
Is het bestedingsdoel anders dan voor de financiering van de eigen woning? Dan vragen we klanten dat toe te lichten.
Nog een wijziging: bewijs tenaamstelling IBAN
Ook nieuw is dat we bij de voorlopige offerte het IBAN controleren. Zo stellen we vast of het IBAN voor de automatische incasso van de hypotheekbetaling bij de naam van die klant hoort. Goed om te weten: Bij toevoeging van een nieuwe schuldenaar én wijziging van het IBAN checken we dit ook.
Dit extra voorbehoud regelt u eenvoudig op één van onderstaande manieren:
- printscreen van de bank-app of,
- kopie van een bankafschrift.
Goed om te weten: alle ins-en-outs over de aanvullende voorbehouden leest u in de FAQ. U vindt het klantbeeldformulier en vele andere handige documenten op het Aegon Intermediair Portaal onder downloads. U vindt deze informatie ook terug in onze Virtuele Assistent.
Waarom is CDD nodig?
Integriteit is voor ons ontzettend belangrijk. Als hypotheekverstrekker zijn wij wettelijk verplicht om witwassen en de financiering van terrorisme te signaleren, te onderzoeken en te voorkomen. Het is niet alleen zaak dat wij zelf, maar ook onze adviseurs voldoen aan de wet- en regelgeving. Om aan deze verplichting te voldoen en om een betrouwbare partner te zijn, is het belangrijk dat wij onze klanten goed kennen.
We zijn voorbereid
We verwachten dat het u en ons iets meer tijd kost om het acceptatieproces te doorlopen. Daarom hebben wij extra mensen klaarstaan. U kunt helpen door volledig ingevulde klantbeeldformulieren mee te sturen. Zo zorgen wij samen voor snelle verwerkingstijden.
Vragen?
Informatie over het CDD-proces en antwoord op algemene vragen vindt u in onze Virtuele Assistent op het Aegon Intermediair Portaal. Over dossier-inhoudelijke vragen chat u eenvoudig met een medewerker. Complexe inhoudelijke vragen stelt u telefonisch. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met uw accountmanager.