"Hoe digitaler, hoe beter. Vooral als het tijd bespaart."

Al zo’n 15 jaar werkt adviseur Frits van Montfort (Van Montfort Verzekeringen) met ons samen. Een flinke tijd! Wat vindt hij van onze digitale stappen bij Aegon Schade Particulier? We gingen in gesprek. Want door gesprekken met adviseurs weten we wat goed gaat en hoe we onze digitale dienstverlening verder kunnen verbeteren. Alles om zo snel, veilig en slim mogelijk samen te werken met u.

Al 15 jaar partnerschap...

Frits: "Ja, sinds 2015 ben ik Premiumpartner en is onze samenwerking verder opgebloeid. En dat bevalt me goed. Als Premiumpartner maak ik gebruik van speciale voordelen. Zo bel ik het Premiumteam direct als ik vragen heb." En dat is iets wat Frits zeker een paar keer per week doet. Ook belt hij regelmatig zijn accountmanager Carla Goossens. Dat persoonlijke contact vindt hij fijn. Volgens Frits blijven mensen de basis van een goede samenwerking. Ook al werken we steeds meer online. 

"Daarnaast", vervolgt Frits, "kan ik met de Premiumvoordelen mijn klanten scherpere premies aanbieden. Waar we goed mee kunnen concurreren op de markt. En dat is belangrijk, omdat je voor Aegon-producten vaak wel meer betaalt. Het is wat duurder, maar je krijgt er betere producten voor terug. Ze zijn uitgebreider dan gemiddeld op de markt. De prijs-kwaliteitverhouding vind ik daarom wel altijd erg goed. Ik hoop dat Aegon dat vasthoudt."

Hoe Frits aankijkt tegen digitalisering?

"De kans op een datalek is kleiner als gegevens in een beveiligde omgeving staan, dan als je ze mailt."

Volgens Frits is het de weg naar de toekomst. Achterblijven is wat hem betreft geen optie. "Sterker nog: hoe digitaler, hoe beter. Vooral als het tijd bespaart." Zo is Frits blij dat hij bij Aegon Schade Particulier veel zaken online kan regelen. Of het nu gaat om een mutatie, aanvraag of schademelding. "Doordat we veel samenwerken, weet ik de digitale weg bij Aegon makkelijk te vinden. En als ik ergens tegenaan loop, dan bel ik het Premiumteam. De medewerkers helpen me dan weer goed op weg.”

"Maar", vult de adviseur aan, "soms moet ik bij een schademelding heel veel gegevens invullen. De reactie is dan wel weer snel binnen. Zeker bij acceptatie, daar ligt het tempo hoog. Zo kreeg ik deze week het bericht binnen dat een maatwerk-aanvraag al akkoord was, nog vóór het einde van het gesprek met mijn klant."

Op 15 april delen we de meeste documenten met persoonlijke gegevens alleen nog via beveiligde omgevingen, en niet meer per e-mail. Frits vindt dat een goede ontwikkeling. 

Frits legt uit dat de kans op een datalek kleiner is als gegevens in een beveiligde omgeving staan dan als je ze mailt. Veiligheid is zekerheid. Frits vervolgt: "We hebben best moderne klanten. Papieren post is bij ons een ondergeschoven kindje, uitzonderingen daargelaten. Onze klanten zijn gewend aan de digitale wereld. Daarom denk ik dat ze zich snel aanpassen aan zo’n verandering. Zeker als het veiliger voor ze is. Daarnaast staat straks alles netjes op één plek voor de klant."

Hij vindt het wel belangrijk dat Aegon een seintje per e-mail stuurt naar klanten, als er een bericht klaarstaat in Mijn Aegon. Want Frits vraagt zich hardop af of klanten digitale berichten net zo goed lezen als papieren post. "Ik heb het gevoel dat ze minder goed hun polis checken bijvoorbeeld. Grotere kans op fouten. Maar we zouden online kunnen controleren of klanten de documenten lezen. Stel dat dit enige tijd niet is gebeurd, dan kunnen we daar gericht actie op ondernemen. Even nabellen bijvoorbeeld. Met papieren post heb je daar eigenlijk geen zicht op. Voor mijn eigen werkwijze verandert er overigens weinig vanaf april, omdat Aegon de communicatie verzorgt van mijn klanten. Daarnaast maak ik gebruik van Aplaza. Via die weg blijf ik dezelfde documenten ontvangen – dat verandert niet."

En Frits is erg te spreken over Aplaza

"Het voordeel is dat je documenten niet handmatig op de juiste plek in je eigen administratie hoeft te zetten. Dat gaat automatisch, niemand hoeft daar meer uren in te stoppen. Dus stel een klant krijgt een nieuwe polis vanwege een verlenging: dan staat deze meteen op de juiste plek. Dat scheelt veel tijd. Wat nog wel leuk is: als we gegevens van onze klanten - die alles bij een andere verzekeraar hebben – ook automatisch kunnen uploaden bij jullie. Dat er bijvoorbeeld een handige koppeling komt. Iets voor de toekomst?"

Tot slot vragen we Frits of het contact nu echt anders is met klanten in deze coronatijd

"Ja en nee. We hebben veel telefonisch contact met klanten. Vaak lossen we via deze weg iets voor ze op. Dat is niet veranderd”. Maar de persoonlijke gesprekken gaan volgens hem wel wat anders. Vooral als het om een hypotheekgesprek gaat. Of gesprekken over een arbeidsongeschiktheidsverzekering. "Meestal gaan we dan videobellen", vertelt Frits. "Die gesprekken gaan nu wat minder diep. Op een scherm valt simpelweg minder te zien dan wanneer je bijvoorbeeld bij iemand thuis bent. Dat is toch gezelliger en dát mis ik nu wel." Frits sluit af met de stelling dat de behoefte aan persoonlijk contact altijd blijft. "Hoe digitaal we ook zijn."


Frits van Montfort is eigenaar van Van Montfort Verzekeringen. Hij heeft het bedrijf bijna 2 jaar geleden overgenomen van zijn vader Frans. Als Premiumpartner maakt hij gebruik van onze speciale voordelen. Zo belt hij zeker een paar keer per week met ons Premiumteam. En kan hij zaken snel zelf regelen.