Vers van de pers: wat is Aegon in 2021 van plan?
Elke terugblik heeft dezelfde strekking: 2020 gaat de geschiedenisboeken in als een bewogen jaar. Ook voor Aegon. Matthijs Hofstede, directeur Aegon Hypotheken, reflecteert het jaar 2020 en kijkt naar wat het komende jaar gaat brengen.
Nou… wat vonden we ervan?
“Het was een jaar van extremen. Ik vind het bijzonder en knap wat wij met elkaar hebben bereikt. Ondanks de grote schommelingen in de markt en beperkingen van het coronavirus”. Hofstede betreurt dat er collega’s zijn die de impact van COVID persoonlijk hebben ervaren. In dagelijkse zaken, maar helaas ook door het verlies van dierbaren. “Het afgelopen jaar heeft een groot beroep gedaan op de flexibiliteit en betrokkenheid van alle collega’s”, vertelt Hofstede. Hij vervolgt door uit te leggen dat samenwerken en extra stappen zetten belangrijker waren dan ooit. Zo werden er veel werkzaamheden en processen opnieuw bekeken. “Het virus heeft ons allerlei beperkingen opgelegd en ons voor veel uitdagingen gesteld. Zowel zakelijk als privé. Maar wij hebben laten zien dat wij een sterk bedrijf zijn. En dat we zelfs in deze tijd gezond kunnen groeien. Dat maakt mij enorm trots.”, aldus Hofstede.
Op welke resultaten ben je het meest trots?
Hofstede krijgt onmiddellijk een lach op zijn gezicht. Zonder aarzeling klinkt het “Op mijn collega’s en op de toegenomen waardering van onze adviseurs en onze klanten.” Deze waardering heeft onder andere geleid tot de vierde plaats op de lijst van hypotheekverstrekkers. Volgens Hofstede is die positie de basis voor een duurzaam en gezond bedrijf. Met onverminderd enthousiasme vertelt Hofstede dat de ambitie voor de komende jaren nog hoger ligt. “Die ambitie kunnen we alleen behalen door een goede samenwerking en verbinding met onze partners in stand te houden. Door naar hen te blijven luisteren, kunnen we merkbaar blijven verbeteren”.
Hoe ziet 2021 er volgens jou uit?
“Het plan is om te blijven ontwikkelen en daardoor gezond te groeien. Daarbij nemen we de lessen van de afgelopen periode ter harte”, zegt Hofstede. Zo staat het verbeteren van de bereikbaarheid hoog op de agenda. De dienstverlening kwam door de corona-crisis - gecombineerd met een enorme piek in hypotheekaanvragen - onder vuur te liggen. Iets wat Hofstede betreurt, maar waar het bedrijf ook van geleerd heeft. In lijn met de Aegon-brede strategie is de organisatie verder gestart met initiatieven die de groei-ambitie ondersteunen. “Dat doen we deels door te innoveren”, zegt Hofstede, “Maar ook door wát we doen, nog veel beter te doen. Samen met de adviseurs”. Zo werkt Aegon aan het uitbreiden van de advieskansen voor adviseurs. “Door middel van marketingondersteuning en handige tips en tricks, ondersteunen we onze intermediairs zodat zij hun klanten zo goed mogelijk kunnen helpen.”
Dat klinkt goed! Maar dat is vast niet het enige?
“Zeker niet”, zegt Hofstede. Hij vertelt enthousiast dat Aegon op het vlak van digitalisering, data sharing en duurzame productontwikkeling de volgende stap gaat zetten. Zo is IA/IX - de nieuwe marktstandaard voor hypotheken in beheer - na een succesvolle pilot, klaar voor marktbrede uitrol. “Vanaf dat moment is datadeling op contractniveau mogelijk”, legt Hofstede uit. De volgende stap is dat ook wijzigingen en beheerverzoeken op deze manier verwerkt kunnen worden. Ook worden de selfservices en de inzet van de Virtuele Assistent dit jaar verder uitgebreid. “We zijn met veel mooie dingen bezig. Daar gaan we binnenkort meer over vertellen”, zegt Hofstede.
Wil je verder nog iets kwijt?
Hofstede denkt even na en vervolgt: “De crisis heeft dingen in een ander licht gezet en soms definitief veranderd. Neem thuiswerken. Werkzaamheden die we voorheen op kantoor deden - en waarvan we dachten dat het niet anders kon – doen we nu uitstekend vanuit huis”. Maar Hofstede benadrukt wel dat sociaal contact met collega’s, partners en klanten ontzettend belangrijk is en blijft. “We werken hard aan onze processen zodat we onze klanten en partners zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn”. Tot slot wil hij nog kwijt dat het vooral de mensen zijn die het doen. Niet alleen collega’s maar ook de adviseurs. “Dankzij hun vakbekwaamheid en vertrouwen kunnen we samen het verschil maken”, verklaart Hofstede.