Q&A BSN

Documenten zonder BSN aanleveren

Waarom accepteren we geen BSN meer in de aanvraagfase?

Vanuit de privacy wetgeving mogen we geen BSN opvragen of bewaren in onze administratie totdat de hypotheek definitief akkoord is. Als de hypotheek tot stand is gekomen is dit wel toegestaan. Aegon is  verplicht  dit nummer te vermelden bij de jaarlijkse informatieverstrekking aan de Belastingdienst voor de vooraf ingevulde belastingaangifte van de klant. Omdat de markt niet tot een standaard is gekomen voor een BSN-vrij proces bij een hypotheekaanvraag heeft Aegon dit proces nu zo ingericht om aan haar wettelijke verplichting te voldoen.

Wat gebeurt er als u wel een document met een BSN naar ons toestuurt?

Er zijn twee soorten meldingen:

  • Documenten met een (deels) zichtbaar BSN worden automatisch door HDN/Skydoo geblokkeerd. U ontvangt een melding waarin staat dat u het document opnieuw - met gemaskeerd BSN - kunt uploaden. Zodra via Skydoo documenten worden aangeleverd met (deels) een BSN wordt het document geweigerd en verzocht op nieuw aan te leveren. 
  • Een melding met een waarschuwing. Via Skydoo krijgt de adviseur een waarschuwing dat het document ter controle is doorgestuurd naar de geldverstrekker. Dit houdt in dat het document niet automatisch beoordeeld is via Skydoo en een behandelaar dit zal gaan beoordelen

Heeft het niet invullen van het BSN door de klant op mijn Aegon invloed op het passeren van de hypotheek? 

Nee, dit heeft geen invloed op het passeren van de hypotheek. Wij houden voor de klant in de gaten of het BSN in Mijn Aegon is ingevuld. Wordt dit niet gedaan? Dan sturen wij de klant een herinnering om dit alsnog te doen.

Hoe kan de klant het BSN onzichtbaar te maken?

Dit kan heel handig via KopieID-app van de Rijksoverheid.

Zijn er nog meer mogelijkheden voor het maskeren van het BSN?

Ja, zie deze tips van SKYDOO.

Welke zaken maskeer je op de documenten?

  • Alleen het BSN hoeft te worden gemaskeerd. Verdere gegevens niet maskeren, zoals bv. de foto. Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe meer Skydoo kan uitlezen. Het watermerk is verplicht bij het gebruik van de KopieID-app. Advies van Aegon: naast het standaard watermerk niet zelf nog een extra watermerk toevoegen. Dit komt het automatisch uitlezen en de snelheid van beoordelen niet ten goede.
  • Meer dan BSN weghalen in niet akkoord (bv. hele regel of twee regels weghalen van het legitimatiebewijs is niet akkoord).
  • Situatie met deel van BSN: bv. sterretjes met 3 zichtbare cijfers onder het kopje “BSN” Aegon voert hierin een zero tolerance beleid om zo geen onduidelijkheden te krijgen richting adviseurs. Wat betekent dat ook 3 cijfers van het BSN moet worden gemaskeerd op een document. Hiermee voorkomen we samen dat een deel van het BSN nummer in verschillende varianten mogelijk tot het reproduceren kan leiden van het gehele BSN).
  • Voor bepaalde documenten zoals UWV verzekeringsbericht en Mijn Pensioen Overzicht kan de klant een BSN vrije pdf downloaden (zie bijlage IBL hand-out), verzoek de klant dit BSN vrije document aan te leveren.

Invullen van het BSN door uw klant

Wanneer ontvangt de klant het verzoek om zijn BSN in te vullen?

  • In het rentevoorstel staat dat we later om het BSN zullen vragen. De volgende (variabele) tekst is vermeld: “NB: Let erop dat er geen Burger Service Nummer (BSN) zichtbaar is op de documenten die u stuurt. U kunt het BSN onzichtbaar maken via KopieID-app van de Rijksoverheid. Tijdens het aanvraagproces mogen wij uw BSN niet administreren. Zodra wij u een bindend aanbod doen, zullen wij u verzoeken uw BSN in te vullen in Mijn Aegon. Voor de jaarlijkse belastingaangifte geven wij het BSN en de hypotheekgegevens door aan de belastingdienst”. Zodra Aegon het getekende rentevoorstel heeft ontvangen en verwerkt wordt 5 werkdagen later een mail gestuurd naar de klant dat deze een Mijn Aegon account kan aanmaken.
  • In het bindend aanbod staat nogmaals dat we het BSN gaan opvragen. Onderstaande (variabele) tekst is opgenomen: “Aegon is ieder jaar verplicht om een aantal hypotheekgegevens aan de belastingdienst te melden, met deze gegevens wordt uw aangifte vooraf ingevuld. Wij moeten hierbij uw Burgerservicenummer (BSN) vermelden. Het is daarom belangrijk dat u uw BSN doorgeeft in Mijn Aegon. Dit kunt u invullen bij uw hypotheekgegevens in Mijn Aegon. Wij gebruiken uw BSN uitsluitend voor het doorgeven van uw gegevens aan de belastingdienst." 
  • Zodra de bindende offerte is verstuurd, wordt de BSN-taak aangemaakt. Vanaf dit moment heeft de klant de mogelijkheid om het BSN in te vullen in Mijn Aegon. Het bericht naar de klant wordt zeven dagen na het bindend aanbod verstuurd (dagelijks wordt gekeken of een  BSN is ingevuld). Kijk voor een voorbeeld bij de vraag “Welke mail krijgt de klant?”. Als de klant geen BSN invult, versturen we na 14 dagen een herinnering.
  • Als het BSN dan nog niet is ingevuld, sturen we om de 3 maanden opnieuw een herinnering totdat de klant het BSN heeft ingevuld.

Welke mail krijgt de klant?

De klant ontvangt onderstaande mail. De adviseur krijgt geen kopie van de mail.

[[{"fid":"193224","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Hoe vult de klant zijn BSN (en eventueel die van zijn partner) in?

Uw klant vult het BSN in op Mijn Aegon met de volgende werkwijze:

  • Log in op Mijn Aegon.
  • Klik onder het kopje 'Mijn producten' op uw hypotheek(offerte).
  • Vul uw BSN in het veld ‘BSN van…’ in.

Goed om te weten: het doorgeven van meerdere BSN’s kan gewoon via één Mijn Aegon-account.

Waarom moet de klant zijn BSN zelf invullen?

Vanuit de privacywetgeving mogen we geen BSN in onze administratie hebben totdat de hypotheek definitief akkoord is. Aegon heeft er voor gekozen dat de klant zelf zijn BSN kan invullen via Mijn Aegon met de volgende voordelen:

  • De adviseur hoeft nooit een BSN in zijn dossier te hebben;
  • Een adviseur loopt niet het risico het BSN te vroeg in zijn dossier te hebben (voordat het bindende aanbod is gedaan);
  • Het doorgeven van het BSN is geen gevaar voor het op tijd kunnen passeren van de akte.

In documenten waarop het BSN staat, moet het BSN onleesbaar worden gemaakt door de klant. Documenten waarop het BSN nog leesbaar is, worden door ons niet geaccepteerd of opgeslagen.

Ik heb mijn BSN toch al doorgegeven aan de adviseur?

Volgens de privacywet mag een adviseur het BSN niet met ons delen voordat de hypotheekaanvraag definitief is afgerond. In documenten waarop het BSN staat, moet het BSN onleesbaar worden gemaakt door de adviseur. Documenten waarop het BSN nog leesbaar is, worden door ons niet geaccepteerd of opgeslagen.

Krijg ik als klant een bevestiging van het doorgegeven BSN?

Klanten die een BSN bij ons registeren via Mijn Aegon krijgen bij het bevestigen een pop-up, waarbij om een extra bevestiging wordt gevraagd dat men instemt om BSN NR XXXX te administreren bij persoon <voorletters> <achternaam>. De klant ziet na invoeren van het BSN een groen vinkje als het een geldige BSN is. Is het een ongeldig BSN krijgt de klant hiervan een melding. Na invoering krijgt de klant direct in Mijn Aegon een bericht. “Bedankt! Uw BSN is toegevoegd aan onze gegevens.

[[{"fid":"193226","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

[[{"fid":"193228","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Waar kan ik als klant mijn BSN inzien?

Dit kun je niet zien in Mijn Aegon. De selfservice is niet meer beschikbaar als het BSN is ingevuld.

Hoe weet ik dat mijn BSN goed is doorgekomen?

Als er op Mijn Aegon niet meer wordt gevraagd om het BSN in te vullen, is het BSN goed doorgekomen.

Waarvoor heeft Aegon mijn BSN nodig?

Wij zijn verplicht de belastingdienst ieder jaar te informeren over uw hypotheekgegevens. Deze gegevens gebruikt de belastingdienst om uw aangifte vooraf in te vullen. De Belastingdienst vraagt van ons dat wij daarbij uw BSN vermelden.

Aan wie wordt mijn BSN doorgegeven?

Aegon gaat zorgvuldig met de gegevens van de klant om en gebruikt het BSN alleen voor het doorgeven van de hypotheekgegevens aan de Belastingdienst.

Is de selfservice alleen beschikbaar in het Mijn Aegon account van de 1e hypotheekgever? Of kan de 2e hypotheekgever de BSN ook doorgeven via Mijn Aegon?

Diegene die een Mijn Aegon account heeft voor de hypotheek kan zowel  voor de 1ste hypotheekgever als de 2de hypotheekgever het BSN doorgeven.

Heeft het niet invullen van het BSN in Mijn Aegon invloed op het passeren van mijn hypotheek?  

Nee, dit heeft geen invloed op het passeren van uw hypotheek. Wij houden voor u in de gaten of het BSN in Mijn Aegon is ingevuld. Wordt dit niet gedaan? Dan sturen wij u een herinnering om dit alsnog te doen.

Wanneer krijgt de klant een mogelijkheid om een Mijn Aegon account te openen?

Zodra Aegon het getekende rentevoorstel heeft ontvangen en verwerkt wordt 5 werkdagen later een mail gestuurd naar de klant dat deze een Mijn Aegon account kan aanmaken.