Bewijs herkomst van vermogen. Hoe zit het ook alweer?

Het is een hele mond vol: het opvragen van bewijs voor de herkomst van vermogen. Dit is soms nodig wanneer wij betalingen van klanten ontvangen. Denk hierbij aan extra hypotheekaflossingen, extra stortingen in levensverzekeringen of het ineens afbetalen van een achterstand of restschuld. Wij hebben op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) een wettelijke verplichting om in sommige gevallen de herkomst van dit soort betalingen uit te zoeken.

Wat moet uw klant bewijzen?

In hele simpele bewoording: waar het geld vandaan komt. Wij moeten kunnen zien hoe het vermogen – van de (extra) betaling - is opgebouwd. Uw klant krijgt een melding via Mijn Aegon zodra we bewijs nodig hebben. In deze melding leggen we uit waarom we dit opvragen (de Wwft) en welke informatie we willen ontvangen.

Voorbeelden herkomst van vermogen

Hoe kan een klant aantonen waar het geld vandaan komt?

  • Overwaarde verkoop woning
    Kopie nota van de afrekening van de notaris. Zijn de bankgegevens van uw klant niet zichtbaar op de afrekening van de notaris? Dan is een kopie bankafschrift* met daarop de overboeking van de notaris verplicht.
  • Spaargeld
    Kopie van een afschrift* van de spaarrekening waaruit de opbouw** van het spaartegoed blijkt. Plus een kopie van het bankafschrift* waarop de overboeking van de spaarrekening naar de lopende rekening staat.
  • Schenking
    Schenkingsovereenkomst of kopie van de aangifte schenkbelasting. Plus kopie bankafschrift* waarop de overboeking van de schenking staat.
  • Lening
    Leningsovereenkomst plus een kopie bankafschrift* waarop de overboeking van de lening staat.
  • (Polis)uitkering
    Kopie van de uitkeringsbevestiging plus een kopie bankafschrift* waarop de overboeking van de uitkering staat.
  • Erfenis
    Kopie van de akte van verdeling of verklaring van erfrecht of testament, plus een kopie bankafschrift* waarop de overboeking van de erfenis staat.

 

*Let op: Kopieën van bankafschriften moeten de volgende gegevens bevatten: Tenaamstelling, IBAN, tegenrekening van de overschrijvende partij, omschrijving overboeking en datum overschrijving. Een screenshot van een internetbankieren-app is niet genoeg!

** Overzicht van spaaropbouw van tenminste één jaar. Langer dan één jaar gespaard? In dat geval kan uw klant ook een IB-aangifte en/of fiscaal jaaroverzicht van de spaarrekening aanleveren.

 

Wat gebeurt er verder?

Uw klant levert de benodigde documenten aan en krijgt een ontvangstbevestiging via Mijn Aegon. Deze ontvangstbevestiging is géén automatische goedkeuring. We kunnen op een later moment nog contact opnemen. Als we bijvoorbeeld de herkomst van het vermogen niet voldoende kunnen bewijzen of als we nog vragen hebben over de aangeleverde stukken.

Uw rol als financieel adviseur

In de communicatie over ‘bewijs herkomst van vermogen’ verwijzen wij niet naar onze financieel adviseurs. U ontvangt ook geen melding in AIP. Wordt u door uw klant benaderd met vragen over dit onderwerp? Leg dan uit wat de doelstelling van de Wwft zijn. Namelijk: het waarborgen van de integriteit van de financiële markten. En verplichtingen die wij als financiële instelling hebben. Voor inhoudelijke of persoonlijke informatie verwijst u uw klant naar onze klantenservice.