Mag mijn klant een hypotheek aflossen uit een verhoging?

Bij de afdeling ‘extra aflossen’ zien we steeds vaker klanten voorbijkomen die hun lopende Aegon-hypotheek boetevrij willen aflossen met geld uit een verhoging op diezelfde hypotheek. Hoewel het slim bedacht is, is dit niet toegestaan. Onder dit bericht vindt u onze algemene voorwaarden. Bij punt 5.4 in de algemene voorwaarden staat het volgende:

U heeft géén vergoedingsvrije ruimte als u een extra aflossing doet met geld uit een verhoging van uw bestaande lening van Aegon of uit een nieuwe lening van Aegon. Dit geldt als de verhoogde of nieuwe lening is afgesloten in de periode van 12 maanden vóór de extra aflossing tot 12 maanden na de extra aflossing.

 

Know the rules: help uw klant én uzelf

Uit reacties is gebleken dat zowel klanten áls adviseurs niet weten dat deze voorwaarde van toepassing is. Dit veroorzaakt een hoop frustratie en soms boosheid bij klanten. Wij verwachten de komende tijd meer van deze aflossingen. De rente is nog steeds laag en men hoopt met dit soort constructies de maandlasten te kunnen verlagen. U bent hierbij dus geïnformeerd dat deze oplossing géén oplossing is.

Mijn klant wil toch extra aflossen. Wat nu?

Dat kan. Maar dan wel met geld uit eigen vermogen. Dit kan bijvoorbeeld spaargeld zijn, een uitkering uit een polis, een schenking of erfenis. De klant kan via de normale weg een extra aflossing overmaken. Over deze transactie kan bewijs van herkomst vermogen worden gevraagd.

Vragen?

Stel ze aan de virtuele assistent, chat of bel dan eenvoudig met één van onze medewerkers of neem contact op met uw accountmanager.