Klanten met achterstand ontvangen een waarschuwing begin november
Begin november ontvangen klanten een waarschuwingsbrief over de mogelijke fiscale gevolgen van de eventuele achterstand op hun hypotheek.
Voor klanten met een nieuw regime hypotheek geldt een aflossingsverplichting
Klanten die na 2013 een nieuwe hypotheek hebben gesloten, moeten voldoen aan een aflosverplichting als ze de rente willen aftrekken. Of aan de aflosverplichting is voldaan, wordt ieder jaar op 31 december beoordeeld. Is op 31 december van het volgende jaar de aflossingsachterstand niet ingehaald? Dan loopt de klant het risico dat de (hypotheek)rente niet meer aftrekbaar is.
Twee groepen klanten ontvangen een mailing
Klanten met een achterstand hun betaling en aflossing per 31 december 2019 hebben we in twee groepen onderverdeeld:
- klanten die nu nog steeds een achterstand hebben;
- klanten die de achterstand inmiddels hebben ingehaald.
Waarschuwing om op 31 december 2020 geen achterstand te hebben
Klanten die nog steeds een achterstand hebben, krijgen een waarschuwing om de achterstand voor 31 december 2020 in te halen. Klanten die geen achterstand meer hebben, krijgen een waarschuwing dat ze op 31 december 2020 niet opnieuw een achterstand krijgen. Hebben de klanten toch een achterstand op 31 december 2020 dan loopt de klant het risico dat ze de (hypotheek)rente niet meer mag aftrekken. De lening gaat over naar box 3.
We stimuleren klanten contact met Aegon op te nemen
Als de klanten moeite hebben met betalen of verwachten te krijgen, willen we graag dat ze contact opnemen met Aegon.