Basisregistratie Personen per 15 september mogelijk via Ockto

Bij een hypotheekaanvraag moet de klant veel bewijsstukken en documenten aanleveren. Vanaf 15 september 2020 wordt het een stuk makkelijker om persoonsgegevens te verzamelen. Met Ockto hoeft een klant niet langer een kopie van een Nederlands identiteitsbewijs te uploaden. Ockto haalt deze gegevens (zonder BSN) digitaal en beveiligd op uit de Basis Registratie Personen.

Hoe gaat dit in zijn werk?

U als adviseur stuurt klanten een uitnodiging voor een Ockto sessie voor advies én bemiddeling (met de Ockto sleutel). Klanten installeren de Ockto app op hun smartphone. Via de app loggen ze met DigiD in op overheidswebsites waar de app - met toestemming van de klant - gegevens mag verzamelen. Na het controleren van de gegevens sturen klanten deze via een beveiligde verbinding naar u als adviseur. 

Welke gegevens kunt u opvragen?

Naast informatie van de Belastingdienst, het UWV en Mijn Pensioenoverzicht haalt Ockto nu ook gegevens uit de Basis Registratie Personen van MijnOverheid. Hierdoor kan de juistheid van diverse gegevens sneller gecontroleerd worden. Gegevens zijn sneller inzichtelijk en adviseurs en geldverstrekkers hoeven minder administratieve handelingen te verrichten.

Welke documenten zijn hiermee overbodig?

  • UWV verzekeringsbericht in plaats van de Werkgeversverklaring;
  • Mijn pensioenoverzicht in plaats van aantonen pensioeninkomen;
  • Basis Registratie Personen in plaats van het Nederlandse legitimatiebewijs.

Voor als u meer wilt weten

Neem contact op de leverancier van uw adviespakket en/of met Ockto of neem contact op met uw accountmanager.