Wees voorbereid op een BSN-vrij acceptatieproces van Aegon-hypotheken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bepaald dat adviseurs en geldverstrekkers in de offertefase niet langer om het Burgerservicenummer mogen vragen. Ook niet als de aspirant-klant hiervoor toestemming heeft gegeven. Een BSN mag enkel verwerkt worden als het om verrichting van een rechtshandeling gaat. In uw en ons geval is dat op het moment dat een hypotheek definitief akkoord is. Dit betekent dat alle documenten voor de aanvraag van een hypotheek straks zonder BSN bij ons moeten worden aangeleverd.

Aanleveren met BSN: het kán wel, maar wen alvast aan dat het niet kan

In de toekomst worden documenten met een zichtbaar BSN automatisch geblokkeerd. Op dit moment zitten we in een overgangsfase: als u nu documenten met een zichtbaar BSN via HDN/Skydoo verstuurt ontvangt u een notificatie. Deze waarschuwing is ter informatie. U hoeft het document niet opnieuw te versturen en het bericht zal gewoon worden beoordeeld. Uiteraard zien wij liever dat u alvast went aan ‘het nieuwe uploaden’ en documenten alvast zonder zichtbaar BSN verstuurt. Zo bent u beter voorbereid voor het moment dat documenten met een BSN automatisch geblokkeerd gaan worden.

Tip: Maak het uzelf makkelijker

Vraag van te voren aan uw klant om het BSN onzichtbaar te maken. Dit kan heel handig via KopieID-app van de Rijksoverheid.

Vragen of advies nodig?

Wij laten u tijdig weten wanneer documenten met een zichtbaar BSN geblokkeerd gaan worden. Wilt u meer weten of heeft u andere vragen of advies over dit onderwerp nodig? Neem dan contact op met uw accountmanager.