Wij verruimen ons beleid rond tariefklassemigratie

Aegon past de tariefklasse van hypotheken al geruime tijd automatisch aan bij renteherziening of een extra aflossing. Ook past Aegon de tariefklasse aan op verzoek van de klant. In de eerste 5 maanden van 2019 hebben wij de contractrente van ruim 3.000 leningdelen voor de klant verlaagd als gevolg van een tariefklassemigratie. Vanaf 1 juli geldt dit voor een grotere groep klanten.

Vanaf 1 juli past Aegon de tariefklasse maandelijks automatisch aan

We beginnen met het automatisch aanpassen van de tariefklasse voor klanten met alleen een eerste hypotheek en met alleen annuïtaire, lineaire en/of aflossingsvrije leningdelen.   

Klanten die het betreft, ontvangen van ons eind juli een brief met daarbij een overzicht van hun hypotheek en de nieuwe contractrente per 1 juli 2019. Ook kunnen zij in Mijn Aegon bekijken wat de gevolgen zijn voor hun situatie en hun maandlasten. U ontvangt een kopie van deze brief. Deze vindt u ook in Aegon Intermediair Portaal (AIP).

Wij passen de rente aan op basis van het historisch rentebericht

Niet alleen passen we de tariefklasse in het nieuwe beleid automatisch aan, ook verandert de manier waarop. Vanaf deze beleidswijziging berekenen we voor de tariefklasse de nieuwe rente niet meer op basis van de restant rentevaste periode en het actueel rentebericht. Maar we gaan ons baseren op de oorspronkelijke rentevaste periode en het historisch rentebericht. Daarmee bedoelen we het rentebericht op basis waarvan de contractrente die de klant betaalt, is vastgesteld. Onze werkwijze komt daarmee in lijn met wat in de markt gebruikelijk is.

De tariefklassemigraties uitgevoerd na 01-01-2016 worden opnieuw beoordeeld

Voor alle klanten die sinds 1 januari 2016 zijn gewijzigd van tariefklasse, bekijken we of het nieuwe beleid met het gebruik van het historisch rentebericht voor hen voordeliger is dan het gebruik van het actuele rentebericht. Zo ja, dan passen wij de contractrente naar de toekomst toe nogmaals aan met het verschil. Daarnaast ontvangt de klant nog een eenmalig bedrag van ons. Dit bedrag wordt berekend over de periode tussen het moment van tariefklassemigratie en het opnieuw aanpassen van de contractrente. Wij informeren de klanten die daarvoor in aanmerking komen via een brief. Deze vindt u tegen die tijd ook in AIP.

Later dit jaar rollen we de automatische tariefklassemigratie verder uit

Ook klanten met andere productvormen en/of meerdere contracten op één onderpand komen straks in aanmerking voor automatische tariefklasse. Hierover hoort u later dit jaar meer van ons.

Heeft u nog vragen?

Met dit bericht informeren we u over de huidige stand van zaken. De komende tijd houden wij u op de hoogte van nadere informatie over het uitvoeren van ons beleid rond tariefklassemigratie. Deze informatie vindt u op AIP en Aegon.nl of neem contact op met uw accountmanager.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief