First Time Right (FTR): tips over de documenten bij verschillende soorten nieuwbouw en de financieringsopzet bij nieuwbouw

In dit nieuwsbericht geven we u elke maand een tip en zetten we een document in de spotlight. Deze maand gaat de tip over de aan te leveren documenten bij een nieuwbouwwoning en staat de financieringsopzet bij nieuwbouw in de spotlight.

 

Tip: Lever per type nieuwbouw de juiste documenten aan

Er zijn verschillende soorten nieuwbouw. De documenten die u aanlevert verschillen per type. Hieronder leest u welke documenten u per type nieuwbouw moet aanleveren.

 


Type 1: Projectbouw

Bij projectbouw worden er meerdere huizen gelijktijdig gebouwd en opgeleverd. U levert aan:

  • Een koop- of aannemingsovereenkomst. Hierin staat het planregistratienummer, afgegeven door een instelling waar de Stichting GarantieWoning haar keurmerk aan heeft verleend. 

 

Type 2: Vrijesectorbouw

De grond is bij vrije-sectorbouw al in eigendom van uw klant of wordt via een losse overeenkomst verkregen. De klant sluit een aannemingsovereenkomst via een zelfgekozen aannemer. U levert aan:

  • Een koopcontract of een leveringsakte van de grond;
  • Een aannemingsovereenkomst met daarin het planregistratienummer;
  • Bij aanvragen met NHG: een waarborgcertificaat. Is het een aanvraag zónder NHG? Dan is alleen een bouwvergunning voldoende. Wij brengen de definitieve offerte uit nadat de omgevingsvergunning onherroepelijk is. 

 

Type 3: Zelfbouw of bouwen in eigen beheer

In dit geval is de grond al in eigendom of wordt via een losse overeenkomst verkregen. Bij zelfbouw bouwt uw klant de woning zelf, zonder tussenkomst van een aannemer. Bij bouwen in eigen beheer wordt er wel gewerkt met verschillende aannemers, zoals een metselaar en een elektricien. In beide gevallen levert u aan:

  • Een koopcontract of een leveringsakte van de grond;
  • Een gespecificeerde bouwbegroting van een bouwkundig bedrijf. Dit bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK);
  • Een bouwvergunning. De definitieve offerte brengen wij uit nadat deze onherroepelijk is. 

 

Document in de spotlight: financieringsopzet bij nieuwbouw

Deze maand staat de financieringsopzet bij nieuwbouw in de spotlight. Deze levert u aan als u een hypotheekaanvraag doet voor een nieuwbouwwoning. Deze financieringsopzet kunnen wij alleen goedkeuren als hij volledig en correct is. Dit gaat nog wel eens mis, bijvoorbeeld in de volgende, veel voorkomende gevallen:

  • De totale ingevulde kosten voor de woning komen niet overeen met de kosten voor de grond opgeteld met de aanneemsom;
  • De kosten voor het meerwerk ontbreken;
  • Het ingevulde leningbedrag komt niet overeen met de laatst uitgebrachte offerte;
  • Het bedrag in box 3 komt niet overeen met het bedrag in box op de getekende offerte. 

Let u er dus op dat u de financieringsopzet correct aanlevert. Dan kunnen wij uw aanvraag zo snel mogelijk goedkeuren. 

 

Bekijk om de checklist om zeker te weten wat u moet aanleveren

In onze handige checklist kunt u precies zien welke documenten u moet aanleveren in welke situatie. U kunt hem hier bekijken.