Deelverpanding: ook interessant voor uw klanten?

Een verpande overlijdensrisicoverzekering sluit je af voor je hypotheek. En een onverpande voor alle overige kosten. Dat lijkt simpel. Maar zo zwart-wit ziet de wereld van uw klanten er vast niet altijd uit. Deelverpanding kan dan een interessante optie zijn. Accountmanagers Marco Braun en André Onclin vertellen er meer over.

Wat is deelverpanding precies?

‘Het woord zegt het eigenlijk al. Je verpandt maar een deel van het verzekerd bedrag. Dat deel is bestemd voor het aflossen van de hypotheek. De nabestaanden kunnen de rest van het bedrag dan gebruiken voor andere uitgaven. De opvoeding van de kinderen, bijvoorbeeld.’

In dat opzicht is het dus eigenlijk een combinatie van een verpande en een onverpande ORV?

‘Ja, precies. Alleen heb je maar één polis in plaats van twee. Dat scheelt de klant dus poliskosten. En ook qua premie kan het goedkoper uitvallen.’

Wordt er veel gebruikgemaakt van gedeeltelijke verpanding?

‘Niet zoveel als je zou verwachten. En dat terwijl het heel simpel is om gedeeltelijke verpanding aan te vragen.’

Hoe doe je dat dan?

‘Dat kan via het Aegon Intermediair Portal. Op de tweede pagina van de ORV-aanvraagmodule geef je aan dat het om een verpande verzekering gaat. Even verderop vul je in wat het verzekerd bedrag is en om welke geldverstrekker het gaat. En je zet een vinkje bij gedeeltelijke verpanding.’

 

En adviseurs die werken met een hypotheekadviespakket?

‘Ook zij kunnen deelverpanding aanvragen. En dat gaat op een vergelijkbare manier als in het Aegon Intermediair Portal.’

Conclusie: iedereen aan de deelverpanding?

‘Nee, het hangt natuurlijk af van de situatie of deelverpanding past bij de klant. Maar het is goed om te weten dat het kan én dat Aegon sinds kort de mogelijkheid biedt om op de pandakte te vermelden welk bedrag verpand moet worden. Dat kan nog lang niet bij alle partijen, dus daar zijn we best een beetje trots op.’

Waar kunnen adviseurs terecht als ze meer willen weten over dit onderwerp?

‘Bij hun accountmanager. Bel gerust, zou ik zeggen. We vertellen er graag meer over.’