De hypotheekaanvraag soepel laten verlopen

Hoe toon je op de juiste manier aan dat de klant eigen middelen heeft?

In de vorige nieuwsbrief las u onze tips voor een soepele hypotheekaanvraag. Amber Jansma vertelt u dit keer meer over het inzetten van ‘eigen middelen’ bij een hypotheekaanvraag.

Wanneer heb je eigen middelen nodig bij een hypotheekaanvraag?

Amber: Tegenwoordig mag de hypotheek niet meer dan 101% zijn. Daarbij heb je niet alleen te maken met de kosten van het huis maar maak je ook andere kosten, zoals overdrachtsbelasting, adviseurskosten en notariskosten. Al deze extra kosten moet de klant zelf financieren. Daarom is het belangrijk dat de klant beschikt over eigen middelen en deze direct kan inzetten.

Waar moeten we aan denken als we het hebben over eigen middelen?

Amber: Dit zijn alle liquide middelen die de klant heeft wat direct in te zetten is om de kosten te kunnen dragen. Bijvoorbeeld spaargelden, spaarpolissen of beleggingspolissen. Voor beleggingspolissen geldt wel dat wij altijd een afkoopverklaring nodig hebben waar de contante waarde van dat moment in moet staan. Het overzicht van de polis dat bij het dossier wordt toegevoegd, moet vanaf het moment dat het voor finaal akkoord wordt aangeboden drie maanden geldig zijn. Het moet binnen de drie maanden geldigheid vallen.

Wat is belangrijk bij het aantonen van de eigen middelen?

Amber: Je hebt ook eigen middelen nodig voor een mogelijk verkoopverlies. Wij houden voor de hypotheek een afslag van 90% van de marktwaarde van de woning aan. Zo houden we rekening met een mogelijk verkoopverlies als de marktwaarde en de waarde van de hypotheek verschillen. Dit wordt wel eens vergeten. Het is dus belangrijk dat de adviseur van te voren in het dossier opneemt dat de klant dit verlies met eigen middelen kan opvangen.

En hoe zit dat met dubbele lasten?

Amber: Eigenlijk geldt dit ook als de woning nog niet verkocht is. Dan heeft de klant namelijk dubbele lasten. U kunt het beste een berekening maken van de lasten over één jaar. Wij gaan er namelijk van uit dat de woning minstens een jaar te koop staat. Ook dit moet de adviseur dan toevoegen aan het dossier. Zo hoeven wij achteraf geen documenten op te vragen.

Hoe toon je op de juiste manier aan dat de klant over voldoende eigen middelen beschikt?

Amber: Het beste is om dit via een officieel bankafschrift aan te tonen. Deze kan je tegenwoordig bij elke bank eenvoudig downloaden. Maar het mag ook een printscreen zijn. Het belangrijkste is dat het een recent afschrift is en dus binnen de drie maanden geldigheid valt op moment van finaal akkoord.

Om rekening mee te houden:

•Een bankafschrift moet recent zijn en alle belangrijke informatie moet duidelijk zichtbaar zijn: naam bank, adresgegevens klant, datum en saldo.

•Als er een schenking is geweest, dan hebben wij een schenkingsovereenkomst nodig.

•Gaat het om een spaarpolis? Dan willen wij de recente waarde weten. Dat is dan de waarde van maximaal drie maanden op het moment dat het dossier voor akkoord wordt aangeleverd. 

•Bij een beleggingspolis hebben wij altijd een afkoopverklaring nodig met de exacte contante waarde. Ook hierbij geldt het termijn van drie maanden.