Tips om de hypotheekaanvraag soepeler te laten verlopen!

U wilt natuurlijk ook dat de hypotheekaanvraag van uw klant vlekkeloos verloopt. Dit is helaas niet altijd het geval. Ook wij vinden dit vervelend want wij bieden graag een snelle en goede service aan. Om de aanvragen soepeler te laten verlopen, vertelt onze hypotheekacceptant Amber Jansma graag hoe het aanvraagproces sneller kan.  

Amber: “Er is een aantal redenen waarom dossiers terugkomen. Het komt vaak voor dat er iets ontbreekt of niet klopt in de aangeleverde documenten. De richtlijnen van het NHG zijn heel streng. Daarom is het belangrijk dat alle documenten goed worden aangeleverd. Hieronder licht ik twee documenten uit met wat tips.” 

Loop altijd de werkgeversverklaring goed na voordat u het toevoegt aan het dossier

• Wij zien vaak dat er vinkjes over het hoofd worden gezien op de werkgeversverklaring. Bijvoorbeeld bij de Directeur Grootaandeelhouder (DGA), of bij het vinkje of er wel of geen loonbeslagging is gelegd. Als er geen vinkjes zijn geplaatst, kunnen wij de verklaring niet verwerken en moet er een nieuwe werkgeversklaring worden aangevraagd.

• De datum van de werkgeversverklaring moet op het moment van finaal akkoord binnen de 3 maanden geldigheid vallen. Daarom is het belangrijk dat ook de datum goed wordt gecheckt, voordat het document wordt toegevoegd aan het dossier.

Gebruik de lijst met namen voor het invullen van de maatschappij op de Akte van Verpanding

• Op de Akte van Verpanding zien we dat de naam van de maatschappij vaak niet klopt. De naam moet rechtsgeldig zijn en ook echt de maatschappijnaam, niet de inkoopcombinatie. Gebruik daarom de lijst op pagina 3 op de Akte van Verpanding waar alle maatschappijnamen volledig zijn uitgeschreven.

• Vul daarnaast altijd het polisnummer in op de Akte van Verpanding, zonder polisnummer kunnen wij de Akte van Verpanding niet verwerken.