AFM wijzigt hypotheekregels: peildatum hypotheken wordt aangepast

De Autoriteit Financiële Markten wijzigt een belangrijke regel rond de hypotheekverstrekking. Voortaan geldt niet langer het moment dat huizenkopers een lening aanvragen als officiële peildatum, maar het moment dat de bank akkoord gaat. De aanpassing is het gevolg van de nieuwe Europese hypotheekregels die sinds medio juli van kracht zijn.

Overgangsregeling

De AFM stelt een overgangsregeling in: als banken uiterlijk op 1 februari 2017 hun lopende hypotheekaanvragen goedkeuren, geldt het oude leenregime van 2016.

Klik hier voor het volledige bericht op ad.nl

Wat betekent dit voor uw aanvragen bij Aegon?

  • Dossiers welke dit jaar nog moeten passeren

Voor deze dossiers is de uiterlijke aanleverdatum van alle stukken 16 december 2016 17:00 uur.

  • Offerteaanvragen op voorwaarden 2016

Aanvragen welke uiterlijk 23 december 2016 17:00 uur zijn ontvangen offreren we dit jaar nog.

  • Offertes welke wij hebben uitgebracht in 2016 beoordelen we op voorwaarden 2016

Voor dit dossier/ deze dossiers is de uiterlijke aanleverdatum van alle stukken 18 januari 2017 17:00 uur. Hiervan garanderen wij dat het dossier voor 1 februari beoordeeld wordt.

De overige NHG normen & voorwaarden 2017 blijven onverkort van kracht vanaf 1 januari 2017.

Hoe kunt u ons helpen?

Het aanvraag- en verwerkingsproces bestaat uit meerdere stappen die doorlopen moeten worden. Wij streven ernaar om dit proces zo snel mogelijk en correct te laten verlopen. Dit is in ieders belang. U kunt ons hierbij helpen met het volgende:

  • Houdt rekening met bovenstaande aanleverdata. Alleen dan kunnen wij garanderen dat uw dossier op tijd behandeld wordt.
  • Controleer voorbehouden op juistheid en volledigheid. Houdt u er rekening mee dat wanneer wij onvolledige of onjuiste voorbehouden van u aangeleverd krijgen de verwerking van de dossiers onnodige vertraging oploopt.
  • De komende periode richten wij ons op de verwerking. Bellen over de status vertraagt het proces en de snelheid. Wij verzoeken u ons hierover zo weinig mogelijk te bellen. Op Aegon Intermediair Portal vindt u de status van een dossier en actuele verwerkingstijden.
  • Is er sprake van een situatie waarin het passeren van de akte in het gedrang komt, dan kunt u contact opnemen met de behandelaar van het dossier. Hij/zij stemt met u de mogelijkheden af.

Telefonische bereikbaarheid

Vanwege de grote drukte verzoeken wij u rekening te houden met langere wachttijden.