Marktomstandigheden en prijsaanpassing Aegon DB Abonnement
Het huidige pensioenlandschap kenmerkt zich door moeilijke marktomstandigheden zoals gewijzigde wet- en regelgeving, aanhoudend lage rente en steeds toenemende levensverwachting. Daarnaast moeten verzekeraars sinds 1 januari 2016 aan Solvency II voldoen. Al deze aspecten hebben geleid tot een aangepaste beoordeling van risico's en een herziening van de wijze waarop wij deze risico's afdekken. Als gevolg van deze herbeoordeling van risico's en huidige marktomstandigheden per 1 april 2016, is de prijs van het Aegon DB Abonnement verhoogd per 1 april 2016.
Aanpassing rentestandcorrectie en premiehoogte
In het Aegon DB Abonnement wordt door de werkgever een zeker pensioen toegezegd aan de werknemers, waarvan de hoogte vaststaat. De pensioenlasten die de werkgever betaalt, staan echter niet vast. Dit komt doordat de totale pensioenlasten afhankelijk zijn van marktrenteschommelingen en bovengenoemde marktomstandigheden. Het basistarief is afgeleid van een rekenrente van 3%. De rentestandcorrectie zorgt ervoor dat het basistarief wordt gecorrigeerd naar een tarief op de actuele marktrente.
Uitgaande van onze actuele berekeningen stijgt de rentestandcorrectie per 1 april 2016 van 40,18% naar 62,8%. De nieuwe rentestandcorrectie is van toepassing voor nieuwe klanten waarvan de offerte voor het Aegon DB Abonnement voor 1 mei 2016 is geaccepteerd door de werkgever. Ter indicatie, een verhoging van de rentestandcorrectie van 40,18% naar 62,8% betekent een stijging van de pensioenlasten van ongeveer 16%. Deze stijging is eenmalig vastgesteld en geldt voor de verhoging van de rentestandcorrectie per 1 april 2016 (62,8%) ten opzichte van de rentestandcorrectie per 1 maart 2016 (40,18%).
De prijsverhogende maatregel als gevolg van de huidige marktomstandigheden geldt vanaf 1 april 2016 voor nieuwe klanten. De uitvoeringskosten per deelnemer en de eenmalige inregelkosten blijven gelijk.
Wat betekent dit voor uitstaande offertes?
Voor nieuwe klanten wordt de prijs voor pensioen in het Aegon DB Abonnement maandelijks vastgesteld. Deze rentestandcorrectie is dan één maand geldig voor aanbiedingen die in dezelfde maand worden uitgebracht, geaccepteerd én ingaan op de eerste dag van de maand erna.
Na acceptatie zijn dezelfde voorwaarden van toepassing als bij bestaande klanten. Ofwel, bij jaarlijkse continuering van het abonnement in januari geldt de rentestandcorrectie van de maand december het hele volgende kalenderjaar. Meer informatie hierover vindt u op www.aegon.nl/rentestandcorrectie.
Dit betekent dat voor alle offertes met gewenste ingangsdatum 1 april 2016, die niet zijn geaccepteerd voor 1 april 2016, de rentestandcorrectie in de offerte niet meer geldig is.
Wat betekent dit voor bestaande klanten?
Vanzelfsprekend blijft voor bestaande klanten de voor 2016 afgesproken rentestandcorrectie gelden. Voor deze klanten geldt de prijsverhoging pas vanaf 1 januari 2017. Bij continuering van het abonnement in januari geldt de rentestandcorrectie van december 2016 voor heel 2017.
Bestaande klanten informeren wij, in overleg met u, in de komende maanden over de consequenties van de prijsverhoging voor hun pensioencontract per 1 januari 2017.
Aegon biedt u een compleet pensioenassortiment
Het Aegon DB Abonnement heeft flexibele componenten. Zo kan het effect van de gestegen rentestandcorrectie gecompenseerd worden. Door het aanpassen van franchise en/of opbouwpercentage kan budgetbeheersing gerealiseerd worden terwijl zekerheid rondom opbouw blijft bestaan.
Naast het Aegon DB Abonnement bieden wij een compleet assortiment aan collectieve pensioenregelingen. Van middelloon tot beschikbare premie en van eenvoudige pensioenproducten tot producten met veel keuzevrijheid. Een ruim pakket aan aanvullende diensten maakt ons aanbod compleet. U vindt meer informatie op www.aegon.nl/zakelijk/pensioen.
Heeft u nog vragen?
Wilt u meer weten over de prijsaanpassing of heeft u andere vragen? Neem dan contact op met uw contactpersoon bij Aegon. Wij helpen u graag.