“Klanten adviseren over duurzaam en veilig wonen. Het is een tweede natuur.”

De torenhoge energieprijzen en het veranderende klimaat zorgen voor een omslag in de woningbranche. Duurzaam en veilig wonen wordt steeds belangrijker. Wat betekent dit eigenlijk voor onze hypotheken en verzekeringen? We spraken hierover met Wilfred Bosch, eigenaar van Bosch Verzekeringen in Heerhugowaard.

Image
Wilfred

Wat betekent duurzaam en veilig wonen voor jou?

“Duurzaam wonen gaat voor mij veel verder dan alleen milieu gerelateerde oplossingen. Ook op een veilige manier ouder worden in je eigen woning valt hier bijvoorbeeld onder. Je woning levensbestendig maken in plaats van verhuizen. Ook dan ben je duurzaam bezig. Bij veilig wonen denk ik aan inbraakpreventie door middel van goede sloten of een alarm. Maar ook aan mijn gezin. Als ik met hen samen ben, voel ik me echt veilig. Juist dat wil ik beschermen. Brandpreventie is nog belangrijker dan inbraakveiligheid. Rookmelders, een blusdeken of een brandblusser. Dat zou iedereen in huis moeten hebben.”

Wijs je jouw klanten hier ook op?

“Jazeker, eigenlijk nemen we duurzaam en veilig wonen standaard mee in onze adviesgesprekken. We wijzen klanten altijd op bestaande financieringsmogelijkheden en subsidieregelingen. En natuurlijk op de voordelen van verduurzaming en veiligheid. Dat is inmiddels een tweede natuur. We vliegen dit van alle kanten aan. Bijvoorbeeld als we bij bestaande klanten zijn met verhuisplannen. Of bij nieuwe klanten die een huis willen kopen. En als klanten ouders worden, dan komen we opnieuw bij ze in de lucht. Niet alleen passen we dan hun verzekering aan de nieuwe gezinssamenstelling aan, maar ook wijzen we ze op preventieve veiligheidsmaatregelen. Zoals een blusdeken in de keuken. Of rookmelders. Dat is voor ons niet meer dan vanzelfsprekend.”

Zie je een verschil in de markt met vroeger?

“Mensen gaan steeds bewuster leven. We komen uit een tijd waarin alles kon en mocht. Niemand was bezig met verduurzaming of het milieu. En daar plukken we nu de zure vruchten van. Vooral de jongere generatie realiseert zich dat het zo niet langer kan. Die gaat gezonder en bewuster om met onder andere voeding, maar ook met wonen. Dat merken wij in de branche. Klanten denken vooruit. Ze kiezen vaker voor energiebesparende maatregelen. Verduurzamen wordt hierdoor vaker meegenomen in de financiering van een woningaankoop of verbouwing.”

Waar liggen volgens jou nog kansen qua verduurzaming?

“Er wordt veel gepusht vanuit de overheid. Dat is veelal alleen gericht op energiebesparing. Maar veel mensen hebben helemaal geen gelegenheid  voor zonnepanelen of een warmtepomp. Net als de realisatie van een ‘all electric’ woning. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Dit betekent niet dat deze mensen niet duurzaam wonen. Dat kun je ook op andere vlakken bereiken. Denk aan een duurzaam interieur. Met een kurkvloer, gordijnen van gerecyclede PET-flessen of behang van gerecycled papier. Toch wordt dit nog niet veel gestimuleerd qua financiering. Hier liggen dus zeker nog kansen.”

En qua veiligheid?

“Qua veiligheid zie je dat de technische ontwikkelingen snel gaan. Het is niet meer nodig om een dure alarminstallatie aan te schaffen. Tegenwoordig volg je via een vrij simpele camera met bijbehorende app alles wat er rondom je woning gebeurt. Deze trends volgen wij ook. En nemen we mee in onze adviesgesprekken over inbraakpreventieve maatregelen. Wij denken dat er ook hier nog genoeg kansen liggen om ook dit mee te nemen in onze financiële dienstverlening. Die wereld staat nog lang niet stil.”

Image
Aegon vooruitdenken wonen

Aan de slag met vooruitdenkadvies

Klanten helpen met vooruitdenken? Bijvoorbeeld met het verduurzamen en veiliger maken van hun huis? 

Lees meer