Martijn Kuipers over verduurzamen: ”Het begint met interesse van adviseurs”
Verduurzamen van je woning: bij Het Groene Huis komt dat standaard aan bod in een hypotheekgesprek. Altijd. Ook het kantoor zelf ademt groene energie - zo staan er zonnepanelen op tafel. Hypotheekadviseur Martijn Kuipers: “Ik zie verduurzamen als één grote kans voor mijn klanten: lagere maandlasten, fijn wonen én ook nog eens een groenere wereld.”
“Hoe groter de uitdagingen, hoe meer energie het mij geeft”
Martijn zit al zo’n 23 jaar in het vak en werkt sinds vier jaar als hypotheekadviseur en leidinggevende bij Het Groene Huis. Vanaf de start. Als je hem vraagt wat hij het leukste aan zijn werk vindt, hoeft hij geen seconde na te denken. “Het helpen van klanten aan een betaalbare en goede woning. En in het bijzonder als het gaat om minder kansrijke mensen. Denk aan starters met een laag inkomen. Of beginnende zelfstandig ondernemers. Hoe meer financiële uitdagingen mijn klanten hebben, hoe meer energie het mij geeft als zij hun woning toch bemachtigen. Waarbij ik een verschil heb kunnen maken met mijn advies. Denk aan financieringsmogelijkheden of regelingen die ze niet kennen. Of tips om hun huis te verduurzamen en energie te besparen. Onze rol als adviseur wordt steeds breder en dat vind ik gaaf!”
“Je hoeft geen energie-expert te zijn om klanten te helpen bij verduurzaming”
Klanten beginnen nu vaak zélf over verduurzamen
De torenhoge energieprijzen, stijgende rente en hoge woningprijzen. Het belang van verduurzamen wordt alleen maar groter. Ook Martijn merkt een kanteling. “Zo’n twee jaar geleden begon ik over verduurzamingskansen. Dan plantte ik al een zaadje bij klanten in de oriënterende fase, omdat ze daar niet echt mee bezig waren. Nu beginnen klanten er vaak zelf over – vooral met de drive om hun maandlasten te verlagen.” Martijn neemt zijn klanten meer dan graag bij de hand. Hij pakt een veel bredere rol dan alleen het rondkrijgen van de financiering.
Klanten tippen op betrouwbare, lokale bedrijven
“Je hoeft geen energie-expert te zijn om klanten te helpen bij verduurzaming. Je moet de weg weten. Zo hebben wij korte lijntjes met lokale, betrouwbare installateurs. Waarvan we weten dat ze kwaliteit leveren, redelijke prijzen vragen en tijd hebben voor onze klanten. Dat laatste is in deze tijd ook echt een ding. Dus of het nu gaat om zonnepanelen, warmtepompen of isolatiemaatregelen. We geven tips bij wie klanten kunnen aankloppen. We weten de opties én wat de kosten daarvan zijn. Dat nemen we allemaal mee in ons advies. Want alleen als klanten een compleet financieel plaatje hebben, maken ze goede keuzes. Van de huidige woonkosten tot de opbrengst van investeringen.”
Mijn toegevoegde waarde voor klanten vergroten
“Ook het up-to-date houden van kennis is belangrijk,” vervolgt Martijn, “en dat begint eigenlijk met de interesse van adviseurs. Je moet je erin wíllen verdiepen. Want niet alleen de regels rondom hypotheken veranderen continu, ook die rondom verduurzamen. Bij Het Groene Huis volgen we alles op de voet: wat zijn de financieringseisen voor verduurzamingsmaatregelen? Welke subsidies kunnen klanten aanvragen? En hoe zit het met de btw teruggave? Ook kennen we de verschillen tussen hypotheekverstrekkers. Het kost tijd om je in alle regels te verdiepen, maar daarmee vergroot ik mijn toegevoegde waarde voor klanten. En als je klanten zover hebt om na te denken over verduurzaming, vinden ze het vaak hartstikke leuk. Dat samenspel.”
Oerwoud aan regels
Ineens verschijnt er een glimlach op Martijn zijn gezicht, als hij terugdenkt aan afgelopen week. “Mijn klant wil van zijn nieuwbouwhuis een nul-op-de-meter-woning maken. Nou, dan komt er een oerwoud aan regels op je af. Als je aan bepaalde eisen voldoet, kan je € 25.000,- extra hypotheek hiervoor krijgen. Maar dat is wel een uitdaging. Zo heb je op voorhand een energieprestatiegarantie nodig, waarin wordt vastgesteld dat je huis de komende 10 jaar energieneutraal blijft. Om nul-op-de-meter te realiseren, heb je veel nodig: extra zonnepanelen, warmtepompen en zéér goede isolatie. We hebben alles tot in de puntjes uitgezocht: wat hij aan btw moet betalen én terugkrijgt. En welk deel hij daarmee kan aflossen. De financiering is nu rond – zo leuk om dat samen voor elkaar te krijgen. Mooi toch?”
Meer weten?
Klanten helpen met vooruitdenken? Bijvoorbeeld met het verduurzamen en/of verbouwen van hun huis? Lees verder op ons Aegon portaal voor adviseurs.