Hartverwarmend: Geldfit en Aegon wakkeren een digitaal vuurtje aan

Steeds meer mensen leven in energiearmoede. Om hen een financieel hart onder de riem te steken, wakkert Aegon in aanloop naar de feestdagen een digitaal haardvuurtje aan op aegon.nl/haardvuurtje. Daarbij roepen we anderen op dit ook te doen. Voor elk digitaal haardvuurtje doneert Aegon één euro aan Geldfit. Maar hoe is deze actie eigenlijk tot stand gekomen? En wat doet Geldfit nu precies voor mensen met geldzorgen? We spraken met Paul Bakker, mede-initiatiefnemer van Geldfit, en Marjolein Breed, Programmamanager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) bij Aegon, over hun hartverwarmende samenwerking. 

Image
haardvuurtje aanwakkeren homepage

‘Als het gaat over ongelijkheid of onrecht, dan begint er een heel hard vuurtje in mij te branden. Dan moét ik helpen.’  - Paul Bakker 

 

Wie zijn Paul en Marjolein?

Paul Bakker is ruim 7 jaar bezig met het thema geldstress en mede-initiatiefnemer van Geldfit. Hij heeft van dichtbij gezien wat geldstress doet met mensen. Zowel mentaal als fysiek met henzelf, maar ook met hun omgeving. “Geldstress zorgt ervoor dat mensen zich anders gaan gedragen, ze worden angstig en zijn zichzelf niet meer. Veel geld maakt niet per se gelukkig. Maar van te weinig word je wel ongelukkig. Mensen hebben niet alleen schulden, maar voélen zich ook schuldig. Ze worden meer ziek, kinderen kunnen niet goed meekomen, er is sprake van sociale uitsluiting, dat soort dingen. Als het gaat over ongelijkheid of onrecht, dan begint er een heel hard vuurtje in mij te branden. Dan moét ik helpen. Dat mag ik nu op een hele fijngevoelige manier doen binnen mijn werk.”

Marjolein Breed werkt al 22 jaar bij Aegon. Als programmamanager MVO is zij degene die projecten detecteert op sociaal-maatschappelijk vlak en het initiatief neemt om dingen te doén. Hierbij ligt de focus op het vergroten van medewerkersbetrokkenheid. Marjolein is sterk betrokken bij Stap Vooruit, het maatschappelijke programma van Aegon dat zich richt op schuldhulpverlening. Dit is 7 jaar geleden opgestart en in die tijd leerde Marjolein ook Geldfit kennen.  

Image
Marjolein en Paul

Even in het kort: wat doet Geldfit precies?

Paul: “Geldfit heeft als doel ervoor te zorgen dat iedereen grip op zijn geld houdt. We helpen met tips of persoonlijk advies. Ook brengen we mensen in contact met organisaties die met ze meedenken. Sinds drie jaar is Geldfit ondergebracht in een stichting: De Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Een netwerk van bedrijven, gemeenten, (hulp)interventies en andere samenwerkingspartners. Samen werken we aan een financieel gezond Nederland.”  

Hoe is het partnership tussen Aegon en Geldfit ontstaan?

Marjolein: “Toen ik voor het eerst hoorde van het initiatief van NSR en Geldfit was ik meteen enthousiast. Maar op dat moment was er geen budget om dit te gaan steunen. Dus verdween het naar de achtergrond. Tot corona kwam en duidelijk werd dat veel meer mensen in financiële problemen kwamen. Voor mij was het toen zonneklaar: Geldfit is het enige landelijk werkend initiatief dat mensen helpt de weg naar passende financiële hulp te vinden. Dat is in ons land zó verschrikkelijk moeilijk. Er zijn zoveel regels en uitzonderingen. Iedere gemeente heeft andere pakketten, namen, procedures. Daar is vaak geen doorkomen aan voor een leek. Dus moesten wij als de wiedeweerga dit partnership aangaan om zo meer naamsbekendheid voor Geldfit te genereren.”

Paul: “De quote waarmee Marjolein binnenkwam, was ‘Eigenlijk zou iedereen Geldfit moeten leren kennen en kunnen gebruiken. Wat gaan we daaraan doen?’. Dus de lat werd meteen hoog gelegd. Maar dat is alleen maar mooi. Vanuit Aegon en Marjolein komen ook echt creatieve ideeën. Zo is er al een vrijwilligersdag geweest en hebben we een groot bedrag voor ondernemers ontvangen vanuit Knab. En nog veel meer. Aegon is een partner waar we echt hele bijzondere dingen mee doen. Daar zijn we natuurlijk erg dankbaar voor.”  

Hoe helpt Geldfit mensen met financiële problemen?

Paul: “De kernwaarden van Geldfit zijn positief, simpel en samen. Vaak benaderen organisaties mensen met financiële schulden op een negatieve manier. Dat werkt enorm demotiverend. Wij willen de schuldhulpverlening juist laagdrempelig en toegankelijk houden door mensen gelijkwaardig te behandelen. Met praktische tips of persoonlijk advies moedigen we mensen aan om in beweging te komen en helpen we om goede keuzes te maken. Indien gewenst brengen we ze voor hulp in contact met de juiste organisaties. Maar altijd met behoud van hun eigen regie. Dat is belangrijk.”  

‘Geldfit werkt enorm simpel. Aan de hand van slechts 9 vragen weet jij direct welke hulproute voor jou geldt.’ - Marjolein Breed
 

Marjolein: “Geldfit werkt enorm simpel. Je beantwoordt 9 makkelijke vragen, vult je postcode en je krijgt meteen inzicht in de bij jou passende hulp binnen jouw gemeente. Knaagt er iets, maar is er nog niet echt een probleem? Dan kom je bij een online loket. Heb je iets meer hulp nodig, word je verbonden met een digitale vrijwilliger. Bij een groter probleem kom je bij de lokale schuldhulpverlening terecht. En is er echt stront aan de knikker, dan is daar de weg naar het sociale loket van je gemeente. Met behulp van de vragen krijg je dus echt alleen dát terug wat bij jouw situatie past. Je ziet direct jouw persoonlijke hulproute.”  

Paul, kun jij wat meer vertellen over de mensen die aankloppen bij Geldfit?

“Iedereen kan bij Geldfit terecht voor tips en advies over geld. Maar veelal komen mensen bij ons bij het ontstaan van geldstress of bij verwachte financiële problemen. Of bij het ontbreken van inzicht en overzicht. Dat zijn ook de fases waarin we ze idealiter voor het eerst willen ontmoeten. Want dan is er nog voldoende reikwijdte om iets te doen. Hoe verder je in de achterstandensfeer komt, hoe complexer het wordt. En hoe minder vitaal mensen zijn om zelf aan de slag te gaan. Op zich is het heel mooi dat alle gemeenten bij ons op de sociale kaart staan, maar eerlijk gezegd verwijs ik het liefst helemaal niemand hiernaar door. Dan ben je vaak al te laat. Organisaties zoals Aegon hebben prima betalingsregelingen als je bijvoorbeeld een achterstand hebt. Maar mensen moeten dat wel weten.”  

Waarom is het juist nu zo belangrijk dat we aandacht vragen voor Geldfit?

Paul: “Steeds meer mensen komen in financiële problemen door de huidige energiecrisis. De laatste tijd gaat 75% van de vragen over stijgende energieprijzen en als gevolg daarvan de bredere prijsstijgingen. Deze crisis geeft ons de kans om het hele thema van geld veel meer bespreekbaar te maken. Gelukkig zien we wel dat de sociale norm om erover te praten toeneemt. Deze energiearmoede kan iedereen overkomen. Steeds meer mensen dúrven daarom ook hulp te zoeken. Digitaal weten steeds meer mensen geldfit.nl te vinden. Mooi om te zien dat onze naamsbekendheid steeds groter wordt. Mede door partners zoals Aegon.”

Marjolein: “Er is in Nederland geen enkele partij die doet wat Geldfit doet. En met de huidige energiecrisis is er meer dan ooit hulp en steun nodig. Daarom verdient Geldfit echt het allerhoogste podium en de grootste naamsbekendheid, zodat iedereen ze kan vinden.”  

Wat voor rol spelen partners zoals Aegon bij de bekendheid van Geldfit?

Paul: “Wij zeggen altijd: met Geldfit willen we vandaag mensen helpen. Maar we willen morgen het systeem beïnvloeden, zodat dit meer recht doet aan mensen. We duiken steeds dieper in het systeem om de ongelijkheid te verminderen tussen bovenmodaal en de onderkant. Die ongelijkheid neemt alleen maar toe, helemaal tijdens een crisis zoals nu. Het is mooi om te zien dat ook private partijen steeds meer meedoen op dit thema. Een van de eerste ideeën vanuit Marjolein was het voeren van een landelijke campagne met alle partijen, zodat iedereen Geldfit kon leren kennen. Dat is ook gebeurd. Aegon heeft ook het lef iets aan te zwengelen. Dat vind ik bewonderenswaardig.”  

‘We hopen mensen in geldnood met deze actie een positieve impuls te geven. Voor de feestdagen én voor het nieuwe jaar.’  - Paul Bakker
 

Wat doet Geldfit met de donaties van Aegon?

Paul: “Bij deze campagne wilden we dat de gelden terechtkwamen bij mensen die het écht nodig hebben. Mijn collega’s van het belteam kwamen met het idee om deze mensen iets te geven waar ze direct iets mee kunnen. In het belteam van Geldfit – bereikbaar via het nummer 0800-8115 – denken we met mensen mee en wijzen hen naar hulp in de buurt. Momenteel bellen regelmatig mensen die door alle stijgende prijzen zelfs geen boodschappen kunnen betalen. Dankzij deze actie kunnen wij ook hen direct ondersteunen, zodat zij er iets warmer bijzitten.”  

Zorgen over je energierekening?

Geldfit denkt met je mee. Je krijgt een passend advies of Geldfit brengt je in contact met een persoon die met jou meedenkt. Op geldfit.nl/energie  vind je tips en organisaties in de buurt die je kunnen helpen. 

Hebben jullie zelf al een vuurtje aangewakkerd voor een ander?

Marjolein: “Ja, maar nu ik deze vraag hoor, denk ik: ik moet er nog meer aan doen. Dus ik ben van plan om net voor de kerst nog even mijn WhatsApp-contacten aan te boren. Dan stuur ik deze actie door als een hartverwarmende kerstgerelateerde boodschap.”

Paul: “Jazeker! Mijn collega’s bij Geldfit doen natuurlijk al allemaal mee. Ik ben zelf ook al vaker op televisie geweest met Geldfit, dus zodra het hierover gaat, pikt mijn familie het bijvoorbeeld vaak nog sneller op dan ikzelf. Het leeft echt in mijn omgeving, dat maakt het makkelijk. Maar ik ga de actie net als Marjolein de komende dagen ook nog even extra delen, via LinkedIn en andere kanalen. Hoe meer vuurtjes er worden aangewakkerd, hoe beter.”

 

Image
Betaalachterstand

Wat doet Aegon nog meer voor mensen die het financieel moeilijk hebben?

Geldfit is een belangrijke landelijke samenwerkingspartner voor Aegon. Daarnaast laten we ook onze eigen klanten niet in de kou staan. Op aegon.nl/betaalachterstand zie je hoe wij jou kunnen helpen als het financieel even tegenzit. En we doen meer. In onze drie vestigingssteden (Den Haag, Leeuwarden en Groningen) werken we samen met verschillende lokale partijen. Dit doen we via ons maatschappelijke programma Stap Vooruit. Deze lokale partners helpen mensen die te maken hebben met armoede als gevolg van (problematische) schulden. Met als doel om duurzaam uit de schuldensituatie te komen.