Welke kosten betaalt Aegon bij de re-integratie van werknemers
Ziek thuiszitten? Daar wordt niemand gelukkig van. Daarom helpen we werkgevers bij de re-integratie van werknemers. Bijvoorbeeld door kosten te vergoeden.
Aegon helpt werkgevers met de aanvullende kosten van re-integratie
Re-integratie brengt vaak allerlei aanvullende kosten met zich mee. Bijvoorbeeld voor de inzet van een bedrijfsmaatschappelijk medewerker, voor psychologische ondersteuning of voor een mediator bij een arbeidsconflict. Heeft u klanten met een Aegon Gezond Werkplan? Dan helpen we hen deze kosten te dragen. Dat doen we natuurlijk omdat we bij een succesvolle aanpak minder lang hoeven uit te keren. Of misschien zelfs helemaal niet. Maar het belangrijkste is dat we op deze manier bijdragen aan een werkend Nederland dat goed in zijn vel zit.
Welke vergoeding krijgt mijn klant van Aegon?
De vergoeding hangt af van de verzuimdienstverlening die uw klant afneemt. Hieronder ziet u waar de werkgever recht op heeft. Is er sprake van re-integratie bij een andere werkgever (2e-spoortraject)? Dan krijgt uw klant in alle gevallen een maximale vergoeding van € 1250,- per arbeidsongeschikte werknemer.
Welke dienstverlening heeft uw klant? | Wat vergoedt Aegon? |
Mijn klant heeft de module Dienstverlening voor Verzuim (ook wel het 12-jaarsproduct genoemd) | We vergoeden maximaal 100% van de door ons goedgekeurde re-integratiekosten |
Mijn klant maakt gebruik van een arbodienst waarmee Aegon samenwerkt (Zorg van de Zaak, Capability, Regiopoortwachters, Qare, mkbasics.nl) | We vergoeden maximaal 80% van de door ons goedgekeurde re-integratiekosten |
Mijn klant maakt gebruik van een andere arbodienst | We vergoeden maximaal 50% van de door ons goedgekeurde re-integratiekosten |
Hoe vraagt mijn klant een vergoeding aan?
Voor iedere bijdrage vult de werkgever een aanvraagformulier in. Onze casemanager beoordeelt deze aanvraag vervolgens. Vuistregel is dat de verwachte kosten moeten bijdragen aan een lager verzuim en aan het voorkomen van WIA-instroom. Het aanvraagformulier kunt onderaan deze pagina downloaden.
Biedt Aegon een (gegarandeerd) budget voor re-integratiekosten?
Nee, Aegon werkt bewust niet met budgetten. We weten dat andere verzekeraars dat wel doen. En we weten ook dat deze budgetten gepaard gaan met uitgebreide voorwaarden. Hierdoor is het voor werkgevers onduidelijk wat ze precies kunnen verwachten. Bij Aegon hebben we het liever over resultaten dan over budgetten. Dat geeft ons de vrijheid om uw klant optimaal te ondersteunen.
Kan mijn klant een vergoeding aanvragen als er nog geen sprake is van arbeidsongeschiktheid?
Jazeker. Wij geloven namelijk dat voorkomen beter is dan genezen. Een werkgever kan dus gerust bij ons een aanvraag indienen voor preventieve interventies. Onze casemanager bekijkt dan wat we voor uw klant kunnen betekenen.
Kan mijn klant een vergoeding aanvragen als hij geen ziekteverzuimverzekering heeft bij Aegon?
Ja, dat kan. Ook als een klant andere modules dan de ziekteverzuimverzekering afneemt kan hij een vergoeding aanvragen. Zolang het maar gaat om re-integratiekosten die gericht zijn op het voorkomen van WIA-instroom.
Wie bepaalt welke interventie nodig is?
De bedrijfsarts bepaalt tijdens het re-integratietraject welke interventie nodig is. Tussenkomst van een bedrijfsarts is niet altijd nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Maar in de praktijk zien we dat een interventie vaak door een bedrijfsarts wordt geadviseerd.
Zijn er ook kosten waar Aegon niet aan bijdraagt?
Ja. We dragen nooit bij aan de directe kosten voor verzuimbegeleiding. De kosten van de arbodienst of een BIG-geregistreerde bedrijfsarts vergoeden we dus niet. Dat geldt ook voor kosten die gedeclareerd kunnen worden bij de zorgverzekeraar. We bieden bovendien geen compensatie voor het eigen risico van de zorgverzekering.
Bij wie kan ik terecht als ik meer wil weten?
Neem dan gerust contact op met uw accountmanager. Of met onze collega’s van de afdeling casemanagement. U bereikt hen via telefoonnummer 088 344 00 53 (eerst optie 2 en daarna optie 6) op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.30 uur. We helpen u graag. Liever mailen? Stuur uw vraag naar agwp.schade@aegon.nl.