Ziek of hersteld? Meld het binnen twee werkdagen in ons werkgeversportaal
Sinds 1 januari 2017 controleren wij actief op de melddatum van de ziek- en herstelmeldingen in ons werkgeversportaal. Wij merken dat de meldingen niet altijd binnen twee dagen aan ons worden doorgegeven, zoals in onze polisvoorwaarden staat aangegeven.
Klanten hebben twee werkdagen om ziek- en herstelmeldingen door te geven
Uw klanten met een Ziekteverzuimverzekering No-Claim moeten ziek- en herstelmeldingen binnen twee werkdagen via het Aegon Werkgeversportaal aan ons doorgeven. Dat is nodig om uw klanten goed van dienst te zijn. En om op tijd de schade-uitkering in gang te zetten. Verderop leest u wat de voordelen zijn van een snelle melding.
We maken onderscheid tussen een schademelding en een verzuimmelding
We vragen uw klanten binnen twee werkdagen een schademelding aan ons door te geven, zodat wij uw klant volgens de dekkingskenmerken van de Ziekteverzuimverzekering No-Claim schadeloos kunnen stellen. Een verzuimmelding geeft uw klant door aan de arbodienst, zodat de verzuim- of casemanager van de arbodienst de begeleiding van de arbeidsongeschikte werknemer op tijd kan starten.
Ons werkgeversportaal geeft een melding door aan de preferred supplier. Wees daarom op tijd!
Heeft uw klant een arbocontract met een preferred supplier (MKBasics.nl, Capability, Regiopoortwachters, Zorg van de Zaak of Qare Health)? Dan wordt de ziekmelding door ons werkgeversportaal automatisch doorgegeven aan deze partner. Een extra reden dus om tijdig in het portaal te melden. Heeft uw klant een arbocontract met een andere arbodienst dan één van onze prefrered suppliers, dan moet hij zelf de verzuimmelding doen bij deze arbodienst.
De voordelen van een schademelding binnen twee werkdagen
Registreert uw klant de schademelding van de arbeidsongeschikte werknemer binnen twee werkdagen? Dan heeft dat de volgende voordelen:
1. Een tijdige en volledige voorschotuitkering per maand
Als uw klant een Ziekteverzuimverzekering No-Claim heeft en zorgt voor een tijdige registratie van de ziekmelding (ofwel schademelding) wordt de voorschotuitkering volledig vanaf de eerste ziektedag in behandeling genomen. Via een geautomatiseerd proces krijgt uw klant dan maandelijks achteraf de schade-uitkering waar hij recht op heeft. Vanzelfsprekend houden wij bij de berekening van deze schade-uitkering rekening met de eigen risico termijn en dekkingskenmerken van de polis van uw klant.
2. Een automatische verzuimmelding aan de arbodienst (dit voordeel geldt voor uw klanten met een preferred supplier)
Vanuit de Wet Verbetering Poortwachter zijn uw klanten verplicht het verzuim uiterlijk binnen één week na de eerste ziektedag te melden bij de arbodienst (verzuimmelding). Een aantal arbodiensten neemt volgens het contract binnen drie tot vijf werkdagen na de eerste ziektedag contact op met de verzuimende werknemer. In die gevallen is het van groot belang dat de arbodienst de verzuimmelding via ons op tijd ontvangt. De arbodienst kan namelijk direct de gewenste begeleiding bieden. Daardoor kan snel worden vastgesteld of daadwerkelijk sprake is van arbeidsongeschiktheid. Conflictsituaties bijvoorbeeld worden op deze manier zo snel mogelijk gesignaleerd. En het contact met de arbodienst levert vaak waardevolle inzichten op over het verwachte herstel van de werknemer.
3. Ondersteuning van Aegon Casemanagement (dit voordeel geldt voor uw klanten zonder preferred supplier)
Onze afdeling Casemanagement biedt uw klanten ondersteuning zolang sprake is van verzuim dat wordt veroorzaakt door arbeidsongeschiktheid. Is een schademelding niet of te laat bekend bij ons? Dan zijn de mogelijkheden voor ondersteuning van onze casemanagers beperkter en dat is zonde! Het doel is namelijk uw klant bij te staan bij eventuele vraagstukken over de arbeidsongeschiktheid en de verzuimschade te beperken.
De meldtermijnen voor andere inkomensverzekeringen
De meldtermijn van twee werkdagen geldt ook voor de ZW-Eigenriscodragenverzekering. Heeft uw klant een Ziekteverzuimverzekering Stop-Loss en/of WIA-verzekeringen? Dan geldt een meldtermijn van dertien weken. Gaat de arbeidsongeschikte werknemer van uw klant eerder uit dienst? Zorg er dan voor dat uw klant de schademelding direct doet en niet wacht tot dertien weken na het ontstaan van de arbeidsongeschiktheid.