De uiteindelijk belanghebbende (UBO) van een bedrijf

Je zo goed mogelijk kennen

In de loop van de tijd kunnen veel veranderingen plaatsvinden. Dat geldt voor ons, maar dat kan ook bij u, als zakelijke klant van ons, het geval zijn. Zoals iedere organisatie willen wij ook onze klanten zo goed mogelijk kennen. Want hoe beter wij je kennen, hoe beter wij je van dienst kunnen zijn.

Daarnaast hebben wij ook een wettelijke plicht vanuit de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme  (Wwft) en de Sanctiewet (SW). Deze wetten  moeten voorkomen dat criminelen via hun rekeningen geld witwassen dat ze met misdaad hebben verdiend en daarmee de maatschappij ondermijnen. Wij beschouwen dit als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Wij nemen deze taak uiteraard serieus en beoordelen daarom nieuwe en bestaande klanten. Dit doen wij doorlopend. Samen met jou dragen we hiermee bij aan de betrouwbaarheid van het financiële stelsel. 

Je wordt door ons benaderd

Voor het actueel hebben van jouw gegevens willen wij je zo nu en dan vragen of de gegevens die wij hebben nog kloppen met uw huidige situatie. Wij kunnen ons goed voorstellen dat dit niet altijd goed uit komt. Maar zoals gezegd voor een goede relatie en omdat wij het verplicht zijn volgens de wet ontkomen wij hier niet aan.

Vanaf begin oktober benaderen wij onze zakelijke klanten

Bedrijven en organisaties vormen een bijzondere doelgroep. Wie is bijvoorbeeld bij een BV de grootaandeelhouder of hoe is de stemverhouding in een maatschap geregeld? Zo zijn er nog veel voorbeelden. Zaken die aan verandering onderhevig zijn zonder dat dit altijd bekend is.

Waar staat UBO voor?

De uiteindelijke belanghebbende in een bedrijf wordt aangeduid als de Ultimate Beneficial Owner (UBO). Dit is de natuurlijke persoon die de uiteindelijke eigenaar is van of zeggenschap heeft over het bedrijf. Het kan ook de natuurlijke persoon zijn voor wiens rekening een transactie of activiteit wordt verricht. Willen wij jou als zakelijke klant kennen is het nodig dat ook deze personen bekend bij ons zijn. Daarnaast geldt ook een wettelijke plicht. Wij zijn verplicht periodiek het UBO-register te raadplegen. In dit register controleren wij de opgenomen UBO’s en waar nodig melden wij nieuwe UBO’s.

Welke informatie hebben we nodig?

Welke informatie wij aan jou gaan vragen verschilt per rechtspersoon. Hieronder lees je welke documenten per rechtsvorm wij nodig hebben. Goed om te weten: indien het organogram aan de eisen voldoet kan het zijn dat je geen extra documenten hoeft aan te leveren

  • BV/NV
    • UBO-verklaring
    • Organogram
    • Aandeelhoudersregister
    • Jaarverslagen   
  • Stichting Administratiekantoor (STAK)
    • UBO-verklaring
    • Organogram
    • Certificaathoudersregister
    • Jaarverslagen 
  • Vennootschap Onder Firma (VOF) en Maatschap
    • UBO-verklaring
    • Partnerschapsovereenkomst (vennootschapsverklaring)
    • Uittreksel kamer van Koophandel ( niet ouder dan 3 maanden) 
  • Commanditaire Vennootschap (CV)
    • ​​​​​​​UBO-verklaring
    • Organogram
    • Partnerschapsovereenkomst (vennootschapsverklaring)
    • Participantenlijst
    • Prospectus
    • AFM-vergunning
    • Uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden) 
  • Stichtingen, Vereniging (behalve Vereniging Voor Eigenaren -VVE-) en Coöperatie
    • ​​​​​​​UBO-verklaring
    • Statuten
    • Jaarverslag
    • (ANBI-vergunning)
    • Uittreksel kamer van koophandel (niet ouder dan 3 maanden) 
  • Coöperatie
    • ​​​​​​​UBO-verklaring
    • Statuten
    • Organogram
    • Jaarverslag
    • (ANBI-vergunning)
    • Uittreksel kamer van koophandel (niet ouder dan 3 maanden)

Jouw gegevens zijn veilig

Om de gegevens die wij vragen te beschermen hebben wij maatregelen genomen. Zo voorkomen wij bijvoorbeeld dat de gegevens verloren gaan of ongevraagd worden gebruikt. Meer hierover vind je in ons privacystatement op www.aegon.nl/over-ons/privacy.

Hoe benaderen wij je?

Je krijgt van ons een e-mail of een brief van ons. In deze e-mail of brief vragen we je om de gegevens die hierboven zijn genoemd, per direct naar Aegon te retourneren aan ons. Ook kun je door ons telefonisch worden benaderd.

Veelgestelde vragen

Bekijk de veelgestelde vragen. 

Heb je nog vragen?

Wij kunnen ons voorstellen dat u nog vragen heeft. U kunt dan contact met ons opnemen via de mail: ubo.identificatie@aegon.nl of via de telefoon: 058 244 6200

Usabilla Feedback