Zakelijk blog

Direct doen: ziekte melden aan verzekeraar en arbodienst

Image
Telefoon verzekeren - inboedelverzekering
Author Image

Redactie | Aegon Zakelijk

15 July 2020 09:07

Meldt een werknemer zich ziek, dan is je eerste zorg waarschijnlijk dat de werkzaamheden zo veel mogelijk blijven doorlopen. Terecht, want het succes van je onderneming gaat natuurlijk voor (bijna) alles. Toch mag je een belangrijke administratieve stap niet uit het oog verliezen. Het doorgeven van de ziekte aan je arbodienstverlener en verzuimverzekeraar lijkt misschien een detail, maar is van groot belang.

Bij ziekteverzuim schieten veel werkgevers in de ‘overleef-stand’. Wanneer denkt de werknemer er weer te zijn? Moeten collega’s taken overnemen? Belangrijke vragen, waar je met het oog op je bedrijfsvoering uiteraard zo snel mogelijk antwoord op wilt hebben. Het gevaar is dat je hierdoor (aanvankelijk) nalaat om het verzuim aan je verzuimverzekeraar en arbodienst te melden. Op het eerste gezicht lijkt dit ook van later zorg. Advies van de bedrijfsarts is pas nodig na 6 weken ziekte. En veel verzuimverzekeringen keren pas uit na een eigenrisicoperiode. In beide gevallen is de zieke vaak toch allang weer hersteld? Toch is dat een denkfout.

Verzuim te laat melden is onverstandig

Dat veel werknemers (gelukkig) vlot herstellen klopt. Maar verzuim op basis van dit gegeven niet of pas later melden is erg onverstandig. Want het gaat nou juist om verzuimdossiers waarbij herstel om wat voor reden dan ook uitblijft. Of waarbij sprake is van een conflict of herhaald verzuim. Bij die dossiers heb je je bedrijfsarts en verzuimverzekering wel degelijk nodig. Sterker nog: adviseert de bedrijfsarts door jouw schuld te laat, dan riskeer je een loonsanctie van UWV als het tot een WIA-aanvraag komt. En meld je ziekte te laat bij je verzekeraar, dan loop je waardevolle dienstverlening én verzekeringsuitkeringen mis.

De eerste ziektedag is allesbepalend

Het punt is dat je op de eerste ziektedag nooit zeker weet of je met langdurig verzuim te maken heeft. Dit maakt altijd direct melden de enige veilige optie. Want die eerste ziektedag is wél het vertrekpunt voor alle termijnen waar je bij ziekte mee te maken heeft. Hij bepaalt wanneer de bedrijfsarts moet adviseren over de begeleiding van de zieke. Wanneer het plan van aanpak voor de re-integratie klaar moet zijn. Wanneer je de voortgang moet evalueren. En wanneer een WIA-aanvraag in zicht komt. Je arbodienstverlener en verzuimverzekeraar kunnen je hier alleen goed bij ondersteunen als je het verzuim tijdig meldt.

Zorg dat de begeleiding tijdig kan starten

Om deze reden hanteren alle arbodienstverleners en verzekeraars een termijn waarbinnen werkgevers ziek- en herstelmeldingen door moeten geven. Meestal (ook bij Aegon) bedraagt die twee werkdagen. Overschrijd je deze termijn, dan riskeer je dat de dienstverlening niet tijdig kan worden opgestart en uitgevoerd. Dit levert niet alleen het risico op van een loonsanctie van UWV. Naarmate je dienstverleners later in actie komen, neemt automatisch ook de kans toe dat het verzuim langer duurt dan strikt noodzakelijk. Je werknemer krijgt later de begeleiding die hij nodig heeft. Of hij wordt later aangesproken op de inspanningen die hij moet leveren.

Loop geen verzekeringsuitkeringen mis

Neemt hierdoor de verzuimduur toe, dan geldt voor je loondoorbetalingskosten automatisch hetzelfde. En voor alle verstoringen van de bedrijfsvoering die je nou juist graag wilt voorkomen. Voor deze kostenpost zul je vermoedelijk graag je verzuimverzekering aanspreken. Maar een tijdige ziekmelding is óók van belang voor je recht op uitkeringen van de verzekeraar. Aan de meeste verzekeringen is een eigenrisicotermijn verbonden. Meld je verzuim na meer dan twee werkdagen, dan gaat je eigenrisicoperiode pas lopen op de dag van de melding aan de verzekeraar. Zo verleng je in feite je eigen risico. En moet je dus meer kosten zelf dragen. Dáár heb je de verzekering niet voor afgesloten!

Vaak is één melding voldoende

Kortom: doe jezelf en je werknemer een genoegen, meld verzuim op de eerste dag of in elk geval binnen twee werkdagen. Kleine moeite, groot plezier! Vaak ben je zelfs met één melding al klaar, omdat de systemen van verzekeraar en arbodienstverlener aan elkaar zijn gekoppeld. Het Aegon MKB Verzuimplan is een voorbeeld van een verzekering die dit gemak biedt. Maak je gebruik van dit product? Meld verzuim dan aan ons via Mijn Aegon Zakelijk. Wij geven je melding vervolgens door aan de arbodienst.

Check waar nodig hoe en bij wie je moet melden

Let op: maak je gebruik van het Aegon Gezond Werkplan, dan moet je mogelijk wél bij twee partijen melden. Dit verzekeringspakket biedt namelijk de optie om met je eigen arbodienstverlener(s) te werken als je daar de voorkeur aan geeft. Heb je gekozen voor een van onze preferred suppliers, dan zijn de meldsystemen wel gekoppeld en volstaat een melding in ons werkgeversportaal. Wees er in dit geval wel alert op dat de systeemkoppeling bestaat uit eenrichtingsverkeer. Je kunt niet de omgekeerde route bewandelen en verzuim alleen aan de preferred supplier melden. Wij ontvangen je melding dan niet. Bij twijfel kun je uiteraard altijd even navraag doen.