Werken aan meer pensioenbewustzijn? Maak het onderwerp aansprekend!
Pensioenen stoffig en saai? Niet met de juiste aanpak! Anna van Vliet, pensioencoach bij Aegon Cappital, vertelt hoe ze dit samen met werkgevers en adviseurs aanpakt. Van pensioen pubquiz tot voetbalmetaforen. Je moet schieten, anders kun je niet scoren!
Nederlanders vinden een goed pensioen met afstand de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde. Dit bleek recent nog uit een onderzoek van Business Insider Nederland. Tegelijkertijd zijn er maar weinig Nederlanders te vinden die zich verdiepen in hun eigen pensioen. “Je moet opboksen tegen negatieve associaties die mensen hebben als ze aan pensioen denken,” vertelt Anna. “Ons (onbewuste) brein ervaart pensioenwoorden negatief. Een woord als pensioenoverzicht scoort slechter dan een neutraal woord als weiland of papier.” Dit kwam naar voren in een onderzoek van APG/ABP.
Maak het begrijpelijk
Maar hoe breek je door die weerstand heen? Wie denkt dat een informatiebrief en een jaarlijks pensioenoverzicht volstaat, heeft het mis. Anna: “Je zult echt je best moeten doen om medewerkers te activeren om naar hun pensioen te kijken en goede keuzes te maken. Daarbij wil je het onderwerp begrijpelijk maken. Overlaad een medewerker niet met ingewikkelde termen, maar leg bijvoorbeeld helder uit wat het betekent voor je pensioen als je parttime gaat werken.”
What’s on the menu? In ieder geval geen eenheidsworst! De (pensioen)communicatie moet aansluiten bij het bedrijf en bij de leeftijd van de werknemers. Anna: “Een bedrijf in de haven heeft een andere benadering nodig dan een financieel dienstverlener. En een bedrijf met veel jonge werknemers heeft weer heel andere behoeften dan een organisatie met veel werknemers die tegen hun pensioenleeftijd aan zitten.”
Die kennis van verschillende doelgroepen heeft Aegon Cappital verwerkt in een uitgebreide menukaart. Daarop staan veel verschillende activiteiten die een werkgever kan organiseren om te werken aan meer pensioenbewustzijn. Van webinar tot pensioen puquiz. Van pensioenbarista tot Augmented Reality. En bestellen buiten de kaart om? Anna: “Dat gebeurt ook. Zo heb ik voor een bedrijf met veel zestigers onder het genot van een rijsttafel een workshop georganiseerd met als thema ‘met pensioen gaan’. Daarbij waren ook de partners van de deelnemers welkom.”
Spreek de juiste taal
Ook in presentaties kan je veel winst behalen door rekening te houden met je publiek. Anna: “Laatst gaven we bij een klant uitleg over pensioenbeleggen. Het bepalen van je eigen beleggingsprofiel is daarbij belangrijk. Omdat veel medewerkers van voetbal hielden, hebben we er bij deze klant voor gekozen om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van een voetbalcoach.
Hoe aanvallender je speelt, hoe meer risico je loopt. Maar je kan ook meer scoren. Dat is met pensioen net zo. Hoe meer risico je loopt, hoe hoger je pensioen kan worden. Maar het kan ook tegenzitten. Door je taal aan te passen aan je publiek, komt een boodschap veel sneller over.”
Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Activerende pensioencommunicatie gaat altijd in nauw overleg met de werkgever. Anna: “We kijken samen eerst wat nodig is. Daarna kijken we op de menukaart wat het best past. In de uitvoering is ook van alles mogelijk. Het ene bedrijf wil zoveel mogelijk zelf doen, terwijl de ander het juist heerlijk vindt om het uit te besteden.”
Activeren en attenderen is daarbij de rol van Aegon Cappital. Maar financieel advies mogen ze niet geven. Anna: “Dat is de rol van een financieel adviseur! Die kan in een persoonlijk gesprek echt ingaan op de financiële situatie van een medewerker en adviseren welke keuzes er het beste gemaakt kunnen worden. Uiteraard kan dit de eigen adviseur zijn. Is die er niet? Dan zoeken we samen een geschikte partij.”
Goed werkgeverschap
Samen communicatie neerzetten die ervoor zorgt dat werknemers bewuste (pensioen)keuzes maken is in ieders voordeel. Anna: “Zo zorg je ervoor dat het pensioen goed aansluit bij de persoonlijke omstandigheden en wensen van de medewerkers. Dat getuigt niet alleen van goed werkgeverschap, maar geeft medewerkers ook financiële rust. Daar heeft iedereen baat bij.