Interview met Serge Mans:

‘2022 was voor Aegon Cappital het beste sales jaar ooit’

Image
Aegon Cappital Sales team
Author Image

Redactie | Aegon Blog

09 February 2023 11:31

2022 ligt alweer alweer een maand achter ons en het nieuwe jaar is in volle gang. Reflecteren en terugblikken is een van de beste manieren om te leren en te groeien. Zo gezegd, zo door Aegon Cappital gedaan. Aegon Cappital kijkt terug op het meest succesvolle sales jaar ooit. Irene Heeres ging in gesprek met Head of Sales, Serge Mans, over waarom dit jaar zo succesvol was.

Het meest succesvolle sales jaar ooit, dat zijn grote woorden. Wat maakt 2022 ‘het meest succesvolle sales jaar ooit’?

“Zo werd 2022 het beste sales jaar ooit voor Aegon Cappital. We groeien fors in de beschikbare premie dankzij nieuw ondergebrachte pensioenregelingen van werkgevers. En daarmee een stijging van de net deposits naar 834 miljoen, mede dankzij de beleggingswaarde die overkomt van voormalige pensioenuitvoerders. En het mooie is, dat deze groei weer sterk verdeeld is over de verschillende sectoren. Zo veroveren we als Aegon Cappital een steeds bredere markt.’’

Dat is een indrukwekkende groei. Je geeft aan dat het verdeeld is over de verschillende sectoren, hoe moet ik dat zien?

“We zijn onder andere in de IT sector twee grote relaties rijker. Beide bedrijven verwachten de komende jaren een forse groei. Groei waar wij als Aegon Cappital graag bij ondersteunen als het om de pensioenregeling gaat. Verder hebben we ons klantenbestand in de financiële sector en de haven versterkt en maken we naam in de levensmiddelen industrie.

Aegon Cappital heeft dus marktaandeel in een breed scala aan marktsectoren. Wat maakt dat Aegon Cappital in staat is zoveel verschillende sectoren te bedienen?

“Eind 2021 hebben we fors geïnvesteerd in commerciële slagkracht. Dat wierp in 2022 de vruchten af. De groei is indrukwekkend, maar wat daaraan bijgedragen heeft is de verbeterde samenwerking met pensioenadviseurs. Daar waren we in staat om meer de focus te leggen op het versterken en onderhouden van de relatie met pensioenadviseurs. Wij als Aegon Cappital hebben goed geluisterd naar alle feedback en input die we hebben opgehaald met onze ReCappital sessies. Die investering heeft tot betere samenwerkingen geleid en mooie, nieuwe klanten. Die trend zetten we graag met elkaar door in 2023.”

Focus op klantrelatie zorgt voor succes, maar ik kan me zo voorstellen dat Aegon Cappital nog meer heeft gedaan…?

“We zitten inderdaad niet stil, en luisteren naar onze klanten zorgt er alleen maar voor dat we beter worden. We hebben dan ook nadrukkelijk gekeken hoe wij klantwensen in ons productaanbod konden verwerken. Dat is gelukt.

Maar, niet alleen in ons product hebben we verbeteringen doorgevoerd, ook in onze dienstverlening maakten we slagen. Zo is er een compleet nieuwe onboarding journey geïntroduceerd en is onze nieuwe, meertalige website live gegaan zodat we nog meer internationale klanten kunnen bedienen.”

Dat zijn mooie en serieuze investeringen. Goed om te horen dat Aegon Cappital de wensen van klanten niet alleen hoort, maar ze ook tot leven brengt. En… kan je ons al een kijkje geven in hoe 2023 eruit ziet?

“Ik kan wel zeggen dat komend jaar druk en spannend gaat worden, en ik kijk er erg naar uit. De Wet toekomst pensioen wordt nu echt realistisch. En het is aan ons als Aegon Cappital om onze klanten en adviseurs hier zo goed mogelijk in mee te nemen. We hebben een mooi marketing- & communicatieteam die daar dit jaar vol op in gaat zetten.

En ook niet onbelangrijk, de samenwerking met a.s.r. De nieuwe aandeelhouder van Aegon Cappital. Die samenwerking gaan we bij onze klanten en de adviseurs goed overbrengen. Met uiteraard, de nadruk op de voordelen van deze krachtige combinatie. Dankzij de omvang zijn we in staat om nog meer impact te maken in het Nederlandse pensioenlandschap.”