2022: een uitdaging om trots op te zijn

Image
Interview Dirk & Marianne
Author Image

Redactie | Aegon Blog

16 June 2023 13:12

We kunnen wel stellen dat 2022 een bewogen jaar was voor iedereen. Ook voor Aegon Cappital bracht het afgelopen jaar een aantal uitdagingen met zich mee. Zoals de oorlog in Oekraïne, de Wet toekomst pensioenen (Wtp) en de op handen zijnde overname door a.s.r. Toch bleef Aegon Cappital overeind. De organisatie staat nu – anno 2023 – zelfs sterker dan ooit. En daar zijn CEO Marianne de Boer en CFRO Dirk Korbee toch wel trots op.

Hoe hebben jullie 2022 ervaren?

Marianne: “Het jaar begon natuurlijk met de oorlog in Oekraïne. Het werd al vrij snel duidelijk dat dit flinke impact had op de financiële markten. Dan moet je als organisatie dus direct kunnen schakelen. Wij beleggen voor een goed pensioen, niet voor het hoogste kapitaal. We willen dus altijd dicht bij onze pensioenverwachting blijven. Dat is in zo’n situatie ook meteen de uitdaging. Want blijft alles werken zoals we hadden bedacht? Klopt ons beleid en is het ook allemaal stabiel? Dat bleek zo te zijn. Ik ben dan ook enorm tevreden over hoe we hier doorheen zijn gegaan.”

Dirk: “Daar sluit ik me bij aan. Aanvullend heb ik nog twee punten waar we ons echt mee bezig hebben gehouden het afgelopen jaar. Als eerste de vraag: doen onze producten wat ze moeten doen? Dat is het geval. We zien dat we het pensioen enigszins stabiel kunnen houden. Wat iemand nu krijgt aan pensioen is niet heel veel anders dan een jaar geleden. En dat terwijl de wereld wel enorm is veranderd. Dat had ook anders gekund. Dus dat is wel mooi om te zien, daar ben ik heel blij mee.”

En als tweede?

Dirk: “Alle bewegingen waar we ineens mee te maken kregen, zorgden voor turbulentie op de financiële markten. Zulke situaties maken het voor de gemiddelde deelnemer ongelooflijk ingewikkeld. Want waar moet hij/zij nu eigenlijk naar kijken? Die vraag hebben we denk ik ook het meest gehoord in 2022. Dat heeft het jaar ook wel ingevuld. Want hoe geef je zekerheid over wat je allemaal doet, terwijl we nu juist in een meer onzekere wereld leven dan tien jaar geleden? De wereld om ons heen heeft invloed op wat er gebeurt. Dat typeert ons type pensioenbedrijf. Evenals de pensioensituatie van de toekomst. Dat is goed, maar het vergt wel goede communicatie. Dat vraagt veel van de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn binnen Aegon Cappital. Niet alleen marketing en communicatie, ook sales en andere afdelingen. We hebben dan ook veel tijd gestoken in het monitoren van alles wat er gebeurde en communicatie naar onze deelnemers. Ik denk dat we daar over het algemeen wel redelijk in geslaagd zijn.”

Hoe ga je intern met zulke situaties om? Kom je op zo’n moment met z’n allen samen?

Marianne: “Zeker. We hebben aan de ene kant de zogenoemde techneuten die echt snappen waarom beleggingen zijn zoals ze zijn. Aan de andere kant hebben we mensen die gespecialiseerd zijn in vraagstukken als ‘Hoe communiceer ik zaken? Hoe zorg ik ervoor dat deelnemers snappen wat er gebeurt?’ Die twee werelden brengen we continu samen. Deelnemers zien hun kapitaal naar beneden gaan in deze markt. Dan ga je dus met z’n allen kijken wat het beste is dat je kunt doen. Dat is ook de kracht: vanuit verschillende optieken inhoud bij elkaar brengen. We kunnen wel heel intelligent allerlei dingen doen, maar als mensen het niet snappen, heb je er helemaal niks aan.”

Heeft dat het vertrouwen in Aegon Cappital gesterkt?

Marianne: “Ja zeker. We lieten onze deelnemers niet aan hun lot over. Wij kregen ook duidelijke signalen van onze mensen vooraf. Die zeiden: hier gebeurt iets waar we sowieso vragen over gaan krijgen. Zo proberen we continu proactief te acteren. De overname door a.s.r. kwam wel echt onverwacht. Wij snappen allebei waarom deze 2 bedrijven samengaan als nieuw bedrijf. Dat is op de lange termijn ook hartstikke goed, maar op korte termijn moet je wel even schakelen. Je krijgt vragen van klanten én van medewerkers. Dat heeft wel wat energie gekost. Als je terugkijkt naar afgelopen jaar hebben we echt veel moeten uitleggen aan verschillende partijen. Zowel over ons product als over onze dienstverlening. Maar juist door proactief te handelen, hebben we wel hun vertrouwen kunnen behouden.”

Ook duurzaamheid was – en is – belangrijk binnen Aegon Cappital. Hoe zien jullie dat?

Dirk: ‘Duurzaamheid is eigenlijk tweeledig. Als eerste moeten we uitdragen wat we doen. Hoe zijn we er zelf mee bezig? Welke intrinsieke motivatie zit er bij ons? Daar hebben we ook heel veel aandacht aan besteed afgelopen jaar, in allerlei verschillende varianten. Met presentaties, webinars etc. Binnen Cappital zeggen we altijd: je hebt niet veel aan een goed pensioen als het niet in een duurzame wereld is. We beleggen voor mensen die misschien over 80 jaar nog geld willen hebben. Als de wereld dan een puinhoop is, wat heb je dan nog aan geld? Daar zit een hele directe link met wat we doen en waarom we als organisatie willen meebewegen met een betere en gezondere wereld.”

Zit daar ook een persoonlijke intrinsieke motivatie achter?

Dirk: “Persoonlijk wil je je kinderen toch een wereld nalaten die enigszins ergens op lijkt. Zoals het er nu uitziet, is dat gewoon niet zo. Dat maakt het niet makkelijk. Ik denk echt niet elke dag na bij het gebruik van een plastic zakje. Maar je bent toch wel vaker bewust met je gedrag bezig. Daar ligt ook heel erg de link met Aegon Cappital. Want ook hier zeggen we: we geloven er niks van dat mensen morgen ineens radicaal andere dingen gaan doen. Dus wij zijn er echt wel voor om mensen mee te nemen op dit onderwerp. De dialoog aangaan. Zorg dat je die beweging in gang zet, zodat je samen iets bereikt.”

Marianne: “Naast dat we bestuurders zijn van dit bedrijf, zijn we ook ouders. Wij zien ook wat er in de wereld gebeurt. Ik vind dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt om de wereld niet slechter achter te laten dan nu. Dat is heel ingewikkeld, dat besef ik me maar al te goed, maar het gaat erom dat je er al over nadenkt. Waarom zou je een plastic zakje in de natuur gooien? Daar verbaas ik me echt over. Helemaal als ik die hopen met afval zie die soms bij afritten liggen. Hoe kan dat? Ik zie het als je plicht om hierover na te denken. Dit geldt ook voor een groot bedrijf als Cappital. Ik vind dat daar ook onze verantwoordelijkheid ligt.”

Aegon Cappital staat sterker dan ooit. Hoe komt dat denken jullie?

Marianne: “Uiteindelijk gaat het erom dat je in actie komt. En blijft. Ze zeggen niet voor niks ‘stilstaan is achteruitgang’. Het merk Aegon blijft voorlopig nog in de markt. Dat betekent doorgaan. We hebben de investeringen rondom de Wtp doorgezet, geluisterd naar onze klanten waar het om andere investeringen gaat en gekeken waar behoefte aan was in de markt. We hebben gezegd: wat er ook gebeurt, wij gaan onverminderd door. Natuurlijk is het even schakelen als er iets gebeurt wat je niet had voorzien. Maar dat geldt altijd en ik denk dat we dat heel goed hebben gedaan. En dat er ook na de overname door a.s.r. gewoon een heel sterk nieuw bedrijf komt te staan.”

Dirk: “We investeren heel bewust, om ons klaar te maken voor de nieuwe wereld. Dat is ook echt de strategie geweest de afgelopen jaren. We kiezen heel bewust voor langetermijninvesteringen in klanten, in het klaar zijn voor wetgeving, in communicatie en beleggingsoplossingen. Met het idee dat je daardoor op lange termijn de beste oplossing hebt voor klanten en Aegon Cappital.”

Wat zijn jullie hoogtepunten van het afgelopen jaar?

Marianne: “Wat ik zelf als een hoogtepunt zie, is dat we, naast onze relatie met klanten, ook heel veel hebben geïnvesteerd in onze adviseurs. We hebben echt de dialoog opgezocht. Wat gaat goed, wat kan beter? Waar ligt behoefte? Dat heeft erin geresulteerd dat wij onze organisatie nu ook veel meer inrichten naar die adviseur. Hier zijn we eind 2022 mee gestart en dit gaat in 2023 zijn effect hebben. Het loont nu al, adviseurs weten ons weer te vinden. Dat is voor ons heel belangrijk. En daarnaast, eigenlijk de punten die eerder zijn genoemd. We hebben een goede positie in de markt weten te behalen en te behouden.”

Dirk: “Die positie is inderdaad heel mooi. We hebben als organisatie een positieve reis gemaakt. We krijgen nu heel andere feedback en dat eigenlijk in slechts een jaar tijd. Dat is snel. Daarnaast denk ik dat we met al die wijzigingen en veranderingen wel kunnen zeggen dat Aegon Cappital als bedrijf –met iedereen die hier werkt – heel dicht bij elkaar heeft gestaan gedurende die reis. Ja, er was onzekerheid, maar iedereen zet gezamenlijk zijn schouders eronder. En we zien dat het dan wel goed komt. Onze mensen voelen zich op heel hoog niveau betrokken bij Cappital en haar klanten. Er is veel saamhorigheid om juist al dit soort bewegingen het hoofd te kunnen bieden en niet overwhelmed en overwerkt te raken. Dat vind ik heel gaaf om te zien. Hoe we dat als bedrijf ook echt samen hebben gedaan.”

Marianne: “Ik denk dat we allebei wel trots mogen zijn wat we hebben gedaan het afgelopen jaar. Ik sta daar eigenlijk nooit echt bij stil, maar nu we het erover hebben en je het op een rijtje ziet, denk ik toch wel even van: oh, het is eigenlijk best wel veel. En dat hebben we toch maar mooi even gefikst met z’n allen. Je ziet dat er dat een heel stabiel bedrijf staat, met stabiele klanten en adviseurs, en gemotiveerde mensen. Natuurlijk met uitdagingen, maar ook met een duidelijk visie naar de toekomst. En af en toe gebeurt er iets en dan wiebelen we even, maar daarna staan we weer stil. Ik weet na het afgelopen jaar zeker dat we een volgende storm ook aankunnen.”