Weer aan de slag bij arbeidsongeschiktheid: AOV biedt steun in de rug

Image
Uw inkomen bij arbeidsongeschiktheid: bereken het hier
Author Image

Redactie | Aegon Zakelijk

14 December 2022 13:11

Bij het afwegen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kijk je natuurlijk goed naar de uitkering die je ontvangt als je onverhoopt arbeidsongeschikt raakt. Logisch, want deze inkomenszekerheid is heel belangrijk. Maar ondernemen is veel meer dan alleen een inkomen verdienen. Wie met zelfstandigen praat, merkt hoeveel passie ze hebben voor hun werk. En vraag je een arbeidsongeschikte ondernemer wat hij het allerliefste wil, dan is het antwoord vrijwel altijd: zo snel mogelijk weer aan de slag! Juist bij die wens kan een AOV cruciale steun in de rug bieden.

 

In de praktijk is deskundige ondersteuning bij je terugkeer naar werk (re-integratie) een van de grootste pluspunten die een AOV te bieden heeft. Veel zelfstandigen zijn van nature geen mensen die bij de pakken gaan neerzitten. Ze willen bij arbeidsongeschiktheid uitgaan van wat nog wél kan. Als verzekeraar helpen we je om in zo’n situatie kansen te zien en te grijpen. We regelen de specialistische kennis die hier vaak voor nodig is. En we bieden gedurende het hele traject praktische steun in de rug. Gewoon, iemand die met je meedenkt, dingen voor je uitzoekt en je helpt om zaken goed te regelen. Zo vergroten we sterk je kans van slagen.

 

Ondersteuning door gespecialiseerde casemanager

Wat kun en mag je in de praktijk verwachten? Om te beginnen snel initiatief voor contact en overleg door je casemanager. Deze professional is gespecialiseerd in het organiseren en begeleiden van de terugkeer naar werk. Hij of zij neemt regelmatig contact met je op om te bespreken hoe je situatie zich ontwikkelt. Je casemanager weet precies wanneer het verstandig is specialistische expertise in te winnen, en bij wie jullie hiervoor het beste kunnen aankloppen. Is het bijvoorbeeld mogelijk het werken geleidelijk weer op te bouwen, dan zorgt je casemanager dat je hulp krijgt om hiervoor een realistisch schema op te stellen. Kortom, aan deze professional heb je iemand op wie je kunt bouwen en vertrouwen.

 

Gesprek over mogelijkheden, beperkingen en ondersteuning

Bij het eerste contact met je casemanager bespreken jullie de situatie waarin jij je bevindt. Je hoort of de medisch adviseur vindt dat arbeidsongeschiktheid kan worden aangenomen, welke mogelijkheden en beperkingen hierbij passen en of je een uitkering krijgt. Op basis hiervan bespreken jij en je casemanager de eerste verwachtingen over je herstel en het (weer) oppakken van je werkzaamheden. En ook of je hierbij misschien bepaalde ondersteuning nodig hebt. Van alle afspraken die jullie maken krijg je na afloop een schriftelijke bevestiging. Heb je geen recht op een uitkering of specifieke vormen van ondersteuning bij je re-integratie? Dan krijg je hier natuurlijk ook een bevestiging van, met bijbehorende reden. Verder kijken we bij Aegon in zo’n situatie altijd of onze preventiediensten je een stap verder kunnen helpen. Hier heb je hoe dan ook recht op als je bij ons verzekerd bent.

 

Aan de slag op basis van betrouwbare inzichten

Een belangrijke zorg van je casemanager is dat er een aanpak komt op basis van betrouwbare medische inzichten. Deze vraagt je casemanager op bij een medisch adviseur. Eén vraag die hierbij zeker aan de orde komt is met welke mogelijkheden en beperkingen jullie rekening moeten houden. En een tweede hoe je het werken het beste weer kunt opbouwen. Soms heeft de medisch adviseur extra informatie nodig om dit goed te kunnen beoordelen. Moeten hiervoor gegevens worden opgevraagd bij je arts of behandelaar, dan ontvang je altijd eerst een machtigingsverzoek om hier toestemming voor te geven. Het is ook mogelijk dat je het verzoek krijgt een medisch onderzoek te ondergaan. In dat geval zijn de kosten hiervan voor ons. Voor alle duidelijkheid: je casemanager ontvangt alleen informatie over mogelijkheden en beperkingen op het gebied van werk. Hij of zij krijgt dus géén inzage in je gezondheidsgegevens, deze zijn en blijven privé.

 

Plan met doelen, stappen en deskundige ondersteuning

Is alle benodigde informatie binnen, dan is het tijd een plan op te stellen. De precieze situatie bepaalt of je hier samen met je casemanager mee aan de slag gaat of met een onafhankelijke arbeidsdeskundige. Het plan benoemt de doelen waar jij naartoe werkt. Maar ook volgens welke stappen en in welk tempo je dit gaat doen. En op welke ondersteuning je hierbij kunt rekenen. Bij Aegon kijken we zorgvuldig welke steun we je kunnen bieden en welke dienstverleners we hiervoor kunnen inschakelen. Denk bijvoorbeeld aan een deskundige die adviseert over aanpassingen aan je werkplek, of aan een coach of psycholoog bij psychische problemen. Of aan een bedrijfskundige, als het niet lekker loopt met je onderneming. Alle externe hulpverleners die wij inschakelen zijn onafhankelijke experts in hun vak en hebben veel ervaring met re-integratie.

 

Ander werk: niet verplicht, wel ondersteund

De meeste arbeidsongeschikte zelfstandigen willen niets liever dan weer aan de slag gaan in hun onderneming. Maar wat als je je eigen beroep niet meer kunt uitoefenen? Hoe je verzekeraar hiermee omgaat is een belangrijk aandachtspunt bij het beoordelen van een AOV. Bij de Aegon AOV bepaal je zelf of je in deze situatie voor een ander beroep kiest, wij verplichten je hier dus niet toe. Wel staan we je graag met raad en daad bij als je op deze manier aan de slag wilt blijven. Ook voorkomen we dat je inkomen erop achteruit gaat.

 

Ruimte voor jouw ideeën en suggesties

Heb je zelf suggesties voor je terugkeer naar werk? Of misschien goede ervaringen met een bepaalde manier van ondersteuning? Bespreek het met je casemanager, er is meer mogelijk dan je misschien denkt. Bij Aegon staan we in elk geval altijd open voor jouw ideeën, want bij elke stap naar werk ben jij uiteindelijk degene die in staat moet zijn om hem zetten. Ook in dit geval zorgt je casemanager ervoor dat alle afspraken die jullie maken netjes worden vastgelegd. Je ontvangt hiervan ook altijd een bevestiging. Zo weet je precies waar je aan toe bent. En dat is zekerheid die tijdens je terugkeer naar werk goud waard is.

 

Interesse?

Het is verstandig je goed te laten adviseren over alle keuzes rond een AOV.

  • Bij ons kies je zelf of je advies krijgt van een onafhankelijke adviseur bij jou in de buurt of van een Aegon adviseur.
  • In beide gevallen brengt de adviseur je persoonlijke situatie in kaart en bepaal je samen wat voor jou de beste oplossing is. Zo weet je zeker dat je niet te veel betaalt én dat je geen onverantwoorde risico’s neemt.
  • Ons praktische 5-stappenplan biedt overzicht gedurende het proces. In onze folder ‘Arbeidsongeschikt. En nu?’ lees je meer over onze ondersteuning bij re-integratie.

 

Voor de inhoud van deze blog gaan wij uit van onze standaard richtlijnen en polisvoorwaarden. In de praktijk handelen wij vanuit de specifieke voorwaarden en dekkingskenmerken van je polis en leveren we waar wenselijk en mogelijk maatwerk. Dit betekent dat aan de inhoud van deze blog geen rechten kunnen worden ontleend.