Zakelijk blog

In gesprek over ander werk én een andere werkgever: 5 praktische tips

Image
Een goed gesprek over geld
Author Image

Redactie | Aegon Zakelijk

20 September 2019 15:06

Met een langdurig zieke werknemer in gesprek gaan over werk bij een andere werkgever is nooit leuk. Zeker niet in een kleine organisatie waar werkgever en werknemer elkaar goed kennen. Helaas zul je dit wel moeten doen als er binnen je eigen organisatie geen passend werk is. Maar hoe ga je het gesprek aan zonder de persoonlijke relatie te beschadigen?

Als er twijfels zijn over de haalbaarheid van re-integratie in je eigen organisatie, ben je verplicht om mogelijkheden daarbuiten te verkennen. Omdat een kleine organisatie nu eenmaal minder alternatief werk biedt dan een grote, krijg je als mkb’er relatief snel met deze verplichting te maken. Het grote gevaar is dat je dan te lang aarzelt om dit ter sprake te brengen omdat je de relatie niet wilt verpesten. Of dat de werknemer het gevoel krijgt dat je hem de rug toekeert en in de steek laat.

Tip 1: Stel een deskundigenoordeel voor

Het is cruciaal dat jij en je werknemer het erover eens zijn dat er geen opties binnen je eigen organisatie zijn. Dit gaat het best door een objectieve derde hierover te laten oordelen. Dat kan de bedrijfsarts zijn. Twijfelt één van beide partijen aan zijn oordeel? Dan is het beter om ook nog een deskundigenoordeel van UWV voor te stellen. Zo weten jij en je werknemer zeker dat er echt álles aan is gedaan om tot een optimaal afgewogen oordeel te komen.

Tip 2: Zet de kans op werk voorop

De onderling opgebouwde relatie is belangrijk. Maar nooit belangrijker dan een maximale kans op passend werk. Hiermee kan je werknemer immers nu en in de toekomst in zijn inkomen voorzien. Vertel hem dat je dit belang – zijn belang – boven alles stelt. Neem de moeite om uit te zoeken welke financiële risico’s hij loopt en leg die aan hem uit. En voeg de daad bij het woord: laat merken dat je tijd, geld en energie steekt in het vinden van een oplossing. Want het zijn je daden die tellen.

Tip 3: Leg uit waarom je anderen inschakelt

Voor veel werkgevers is de beslissing om buiten de eigen organisatie te kijken het moment om een gespecialiseerde re-integratiedienstverlener in te schakelen. Meestal is dat ook verstandig. Zo’n partij kan zich volledig focussen op het vinden van een passende oplossing. En dankzij een groot netwerk van deskundigen en potentiële nieuwe werkgevers is de kans op succes maximaal. Praat hier wel over met je werknemer. Want het feit blijft dat jij hem overdraagt aan een ander. Het is belangrijk dat je dit zorgvuldig én om de juiste redenen doet.

Tip 4: Blijf betrokken

Of je nu een gespecialiseerde partij inschakelt of niet: het is belangrijk dat je werknemer voelt dat je betrokken blijft bij hem en zijn situatie. Dat geldt zolang hij ziek thuis zit. Maar ook als hij eenmaal ergens anders werkt. Leg regelmatig terugkerende evaluaties vast in je agenda en bespreek met je werknemer hoe het gaat. Laat je werknemer weten dat hij niet in zijn eentje voorstaat. En help hem bijvoorbeeld actief op weg als hij tegen knelpunten aanloopt. Ook een persoonlijk gebaar kan op dit punt het verschil maken. Bijvoorbeeld een berichtje om hem succes te wensen op zijn eerste dag elders. Of een belangstellend telefoontje aan het eind van de eerste week.

Tip 5: Neem en geef de tijd

Hoeveel zorg je ook aan het proces besteedt, een vertrouwde plek achterlaten en ergens anders beginnen is ingrijpend. Het maakt emoties los. Zeker als het onder druk van medische beperkingen gebeurt. Het is belangrijk om hier begrip voor te tonen en je werknemer de tijd te geven. Tijd om aan het idee te wennen en zorgvuldig te beslissen. Tijd om de stap te zetten, het oude werk los te laten en vertrouwd te raken met het nieuwe. Probeer te voorkomen dat jij en je werknemer zich laten opjagen door de strakke wettelijk voorgeschreven processtappen bij verzuim. Want het is eeuwig zonde als te grote haast onnodig de kans op succes verkleint.

Meer weten over hoe je een medewerker kunt begeleiden naar ander werk? Neem contact op met je adviseur of een van onze casemanagers. Je bereikt ons via telefoonnummer 070-344 52 23 op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur. Liever mailen? Stuur je bericht naar casemanagement@aegon.nl.