Deelnemeractivatie 2.0 bij VodafoneZiggo

'De activatie was én is een gezamenlijke productie'

Samen hard werken aan activatie van deelnemers levert echt veel op. Dat werd maar weer eens duidelijk bij de nieuwe pensioenregeling van VodafoneZiggo. Per 1 oktober 2019 bouwen de meeste werknemers daar pensioen op via Aegon Cappital. Nog voor de regeling startte, was er een keuzemoment voor de staffel. Maar liefst 55% maakte een keuze. Een resultaat om trots op te zijn. Maar hoe bereik je dat?

Image
Deelnemeractivatie 2.0 bij VodafoneZiggo

"Een efficiënt proces mét goede afloop"

Activatie en communicatie: een gezamenlijke productie

Jan Erik Krikken is vanuit VodafoneZiggo nauw betrokken geweest bij het uitzoeken en implementeren van de nieuwe pensioenregeling: ‘Eind juli 2019 hebben we het contract met Aegon Cappital getekend. Daarna had ik direct het gevoel “We gaan ervoor! Samen de schouders eronder”. De activatie en communicatie was én is een gezamenlijke productie. Wat we zeer positief vonden aan het team van Aegon Cappital, is dat zij zelf boordevol ideeën zaten. Dat vulde onze communicatiewensen heel mooi aan.’ Loes Polman van VodafoneZiggo werkte ook mee aan de implementatie: ‘Als ik een cijfer zou moeten geven voor de samenwerking met Aegon Cappital is het een mooie 8. Met als hoogtepunt absoluut onze gezamenlijke inzet. Zowel voor het webinar, de stands en de pensioenbijeenkomsten op onze verschillende locaties. Een dergelijk traject wordt alleen een succes als je het samen doet. En dat heeft Aegon Cappital goed begrepen.’

Inzet van de werkgever is hard nodig

Remco Tillemans, accountmanager bij Aegon: ‘We verwelkomen meerdere klanten per jaar bij Aegon Cappital. Wat ik leuk vind aan VodafoneZiggo is dat ze zo enthousiast zijn over pensioencommunicatie. Dat opent ook deuren voor ons. Want we hebben de tijd en de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen. Daarom zijn we extra blij met VodafoneZiggo als klant. Zo kom je ze niet elke dag tegen. Dat zie ik wel graag vaker gebeuren. Een pensioenregeling is namelijk een belangrijke en kostbare arbeidsvoorwaarde. Zonde dus als je daar als werkgever niks mee doet. Als uitvoerder kunnen we dan wel gaan sleuren en trekken. Alleen zonder commitment en betrokkenheid van de werkgever is dat veel minder effectief. Kortom, we hebben de inzet van de werkgever écht nodig. Deze werkgeverinzet is ook precies de reden dat de activatie bij VodafoneZiggo soepel is verlopen.’

Goede voorbereiding zorgt voor 55% activatie

Annemiek Kwakernaak, accountmanager bij Aegon Cappital: ‘We hebben bij VodafoneZiggo heel veel nieuwe middelen kunnen uitproberen. Ik zie dit traject daarom zeker als best practice voor de toekomst. Een mooi voorbeeld vind ik zelf het keuzemoment voor de staffel. Dit moest al gebeuren voordat de nieuwe regeling startte. Best een uitdaging. We hebben hier aandacht voor gevraagd door met stands op verschillende locaties van VodafoneZiggo te staan. Op die manier konden we ter plekke het gesprek aangaan met de werknemers. Het mooie daarbij was dat we merkten dat velen al wisten dat er een nieuwe pensioenregeling kwam. Het onderwerp was al geladen door de werkgever. Dit gaf ons een mooie voorsprong. We hoefden niet meer uit te leggen wie we waren en konden direct in gesprek over de keuze. Met als uiteindelijk resultaat dat 55% voor 1 oktober 2019 een keuze heeft gemaakt. Kortom, doordat VodafoneZiggo werknemers van tevoren had geïnformeerd, konden we gericht voorlichten. Daarbij moet ik natuurlijk ook zeggen dat we niet alleen bij de stand stonden. Jan Erik en Loes waren ook van de partij.’

Pensioenambassadeurs maken het verschil

Annemiek: ‘Wat ook goed helpt is het aanwijzen of creëren van zogenaamde pensioenambassadeurs. Dit zijn collega’s die net iets meer weten over de nieuwe pensioenregeling. Bijvoorbeeld managers of de collega’s van HR. Die informatie krijgen ze natuurlijk wel van ons. Door dit ‘communicatiemiddel’ in te zetten, gaat de nieuwe regeling intern wat meer leven. Ook omdat collega’s vragen aan elkaar kunnen stellen. En elkaar er bijvoorbeeld op wijzen dat er een informatiebijeenkomst over het pensioen is. Het is een heel simpel middel eigenlijk. En het kost vrijwel niks. De mensen heb je namelijk al in huis. Het spreekt voor zich dat we hier bij VodafoneZiggo ook gebruik van hebben gemaakt.’

Nieuw pensioen is meer dan alleen communicatie

Loes Polman: ‘Voordat we over konden naar onze nieuwe pensioenregeling, moest achter de schermen nog het een en ander geregeld worden. Denk bijvoorbeeld aan het overzetten van de deelnemers. Ook hier ben ik blij met de adequate en gedegen werkwijze van Aegon Cappital. Een voorbeeld is de werkgroep administratie. Dit begon met een officiële aftrap bij ons op kantoor in Utrecht. Alle betrokken collega’s van Aegon Cappital, TKP en VodafoneZiggo waren daar aanwezig. Vervolgens konden zij direct met elkaar schakelen. Dus zonder tussenkomst van ons of de accountmanagers van Aegon Cappital.’ Jan Erik: ‘Al met al was het een efficiënt proces met duidelijke trekkers en duidelijke aanspreekpunten. Én het had een goede afloop. Want alle 3500 werknemers zitten netjes in de nieuwe regeling.’

Aegon Cappital: een goede partner

Loes: ‘Wie voor zijn pensioenregeling een goede partner zoekt voor activatie en communicatie is bij Aegon Cappital aan het juiste adres. Bijkomend voordeel was voor ons dat Aegon Cappital een heel volledig pakket aanbiedt.’ Jan Erik: ‘De mogelijkheid om je te verzekeren van nabestaandenpensioen als je uit dienst gaat was voor ons absoluut een pré. Verder vinden we het een prettig idee dat ze Asset Management zelf in huis hebben. We hebben ook een gesprek gehad met een beleggingsexpert van Aegon Cappital. Hij legde ons onder andere uit hoe er voor Aegon Cappital wordt belegd. Dat gaf ons het vertrouwen dat we nodig hadden. En het liet zien hoeveel kennis en kunde Aegon Cappital zelf in huis heeft.’