Behoed werkgever voor fouten bij ziekmelding in ruziesfeer

Wie adviseert over verzuim en verzekeren, kan de vraag krijgen wat de juiste vervolgactie is als een werknemer zich bij een conflict op het werk ziekmeldt. Vaak bestaat er in zo’n situatie bij de werkgever enige twijfel of de ziekmelding wel terecht is. Overhaaste conclusies trekken is niet verstandig, maar de zaak laten voortsudderen al net zo min. U kunt het beste adviseren om de ziekmelding zo snel mogelijk te laten toetsen, door het verzuim én het conflict te melden bij de arbodienstverlener en de verzuimverzekeraar. Naarmate er sneller duidelijkheid is over de situatie, kan uw klant ook eerder bepalen wat de beste vervolgstappen zijn. Bovendien kan hij een vervelende financiële correctie door zijn verzekeraar voorkomen.

 

Weloverwogen omgaan met werkgeversplichten

Het hoofd koel houden bij een conflict is niet altijd gemakkelijk. Mogelijk is uw klant zelf een van de strijdende partijen, dan geldt dit voor hem nog sterker. Ook een ziekmelding kan de emoties gemakkelijk verder verhogen, want de verplichte loondoorbetaling levert financiële pijn op. Dit kan bij de werkgever soms zelfs het gevoel oproepen dat de werknemer erop uit is hem te benadelen. Toch is het belangrijk dat uw klant zijn hoofd erbij houdt. Aan een ziekmelding zijn verplichtingen verbonden. Zorg dat hij hier weloverwogen mee omgaat. Naarmate uw klant daar beter in slaagt, is de kans kleiner dat hij onbedoeld olie op het vuur gooit. Maar ook dat hij voor nare financiële verrassingen komt te staan.

 

Niet op eigen gezag weigeren het loon door te betalen

Wat uw klant in elk geval níet moet doen is zelf bepalen dat hij het loon niet hoeft door te betalen. Die beslissing kan hij niet zomaar nemen, want hij komt neer op een oordeel over de ziekte van de werknemer. Zolang deze zich niet zelf betermeldt, is dit het terrein van de bedrijfsarts. Alleen deze medicus kan beoordelen of er sprake is van een ziekte en/of gebrek, en of dit het verrichten van werk in de weg staat. Een conflict kan bovendien wel degelijk tot gezondheidsklachten leiden. Houdt de werknemer vast aan zijn ziekmelding en weigert uw klant zonder bijpassend oordeel van de bedrijfsarts om het loon door te betalen, dan maakt dit de zaak alleen maar erger. De werknemer zal nóg bozer worden en/of nóg meer gezondheidsklachten ervaren. Een oplossing voor het conflict komt dus allerminst dichterbij. Bovendien kan de werknemer uw klant overtreding van de wet verwijten. Dit is een recept voor ontslag met een vergoeding die flink in de papieren kan lopen.

 

Zo snel mogelijk de arbodienstverlener inschakelen

Uw klant kan beter zo spoedig mogelijk bij zijn arbodienstverlener aangeven dat er (mogelijk) een conflict in het spel is en afspreken dat die snel contact zoekt met uw werknemer. Bij voorkeur krijgt uw klant binnen enkele dagen duidelijkheid: gaat het om ziekte of speelt er iets anders? Contact met de bedrijfsarts is hiervoor niet altijd nodig. Nu er een tekort is aan bedrijfsartsen, laten arbodienstverleners het eerste contact ook nog wel eens over aan andere professionals. Die hebben dan tot taak om de bedrijfsarts te ondersteunen door de situatie scherp in beeld te krijgen. Een steeds vaker toegepaste optie is bijvoorbeeld een casemanager die in taakdelegatie van de bedrijfsarts werkt. Zo’n professional kan namens de arts medische vragen stellen zonder dat de privacy in het geding komt.

 

Het verzuim zo snel mogelijk melden

De arbodienstverlener kan natuurlijk alleen in actie komen als uw klant het verzuim heeft gemeld. Adviseer dus om dit zo snel mogelijk te doen. Is een afzonderlijke melding bij de verzuimverzekeraar nodig, dan is het goed om die ook direct te doen. Mogelijk komt uw klant bij twijfel over ziekte in de verleiding om deze laatste melding nog even uit te stellen, maar dat is niet verstandig. Bij de meeste verzuimverzekeringen moet de werkgever ziekteverzuim binnen twee dagen melden en dat is niet voor niets. Zowel de arbodienstverlener als de verzekeraar kan uw klant alleen goed ondersteunen bij het naleven van zijn verplichtingen bij ziekte als hij verzuim tijdig meldt. Is de situatie nog onduidelijk? Adviseer dan om het zekere voor het onzekere te nemen en het verzuim gewoon ook bij de verzekeraar te melden. Op die manier weet uw klant zeker dat alle partijen tijdig op de hoogte zijn als de werknemer wél ziek blijkt te zijn. Mogelijk kan de verzekeraar hem ook helpen om de juiste vragen aan de bedrijfsarts te formuleren (Aegon biedt deze hulp bijvoorbeeld graag).

 

Een onterechte melding zo snel mogelijk corrigeren

Het is natuurlijk mogelijk dat de melding bij de verzuimverzekeraar uiteindelijk niet terecht blijkt. Dan moet uw klant zo snel mogelijk een correctie doorgeven. Ook dit pleit voor snelle actie door de arbodienstverlener. Verzuimverzekeringen keren alleen uit bij verzuim door ziekte. Zit er geruime tijd tussen ziekmelding en correctie, dan kan dat een terugvordering opleveren. Hierbij moet uw klant de verzekeraar geld terugbetalen dat ten onrechte aan hem is uitgekeerd. Naarmate uw klant eerder weet wat er speelt, is de kans kleiner dat een onterechte verzekeringsclaim tot uitkeringen leidt vóór hij heeft kunnen corrigeren. Hoe snel uw klant precies moet zijn, hangt af van het eigen risico dat hij met de verzekeraar heeft afgesproken. Naarmate dit beperkter van omvang is, gaan uitkeringen eerder lopen en moet uw klant dus sneller zijn met het doorgeven van correcties.

 

Ook te maken met een ziekmelding bij een conflict?

Het is zeer aan te raden dat uw klant goede afspraken maakt met zijn arbodienstverlener over twijfelgevallen zoals een ziekmelding bij een conflict. Op die manier weet hij of er mogelijkheden zijn voor deze en andere spoedsituaties. Zijn zulke afspraken (nog) niet gerealiseerd op het moment dat conflict en ziekmelding zich aandienen? Kan gebeuren. Adviseer om contact op te nemen met de arbodienstverlener, aan te geven wat er aan de hand is en te overleggen hoe de situatie het beste kan worden opgelost. Op basis van de ervaringen kan uw klant dan alsnog structurele afspraken maken, zodat het bij een volgende gelegenheid meteen goed gaat.